اولیانوف: روسیه هرگز مانع بازگشت به برجام نشده است

نماینده روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا را سازنده دانست و گفت که توپ اکنون در زمین آمریکاست.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکرات رفع تحریم‌ها، پاسخ ایران به  اروپایی‌ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای را سازنده توصیف کرد.

او گفت که توپ اکنون در زمین دولت آمریکاست و ایران پیشنهاد کرده است که در جریان اصلاح پیش‌نویس احیای توافق هسته‌ای، تضمین‌های مربوط به حفظ توافق در آینده تقویت شود.

نماینده دولت روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در ادامه گفت که دیدار قریب‌الوقوع در سطح وزرای خارجه در خصوص توافق هسته‌ای بعید نیست.

منابع خبری از جمله شبکه الجزیره بامداد امروز (سه شنبه) به نقل از یک منبع ایرانی گزارش دادند که تهران پاسخ خود را به اروپایی‌ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای ارسال کرده است.

الجزیره به نقل از این منبع ایرانی نوشت که حل و فصل مسائل باقیمانده برای طرف‌های غربی دشوار نیست. وی همچنین به الجزیره گفته است: «فاصله زیادی با توافق احتمالی برای بازگشت به توافق هسته‌ای نداریم. نمی‌توانم بگویم که توافقی خواهد بود، ولی ما بیش از قبل به توافق نزدیک هستیم.»

خبرگزاری رویترز نیز با تایید ارسال پاسخ ایران گزارش داد، اتحادیه اروپا جزئیاتی درباره محتوای پاسخ ایران ارائه نکرده است. اما خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال می‌گوید که ایران در نامه خود ایده‌هایی درباره اینکه چگونه می‌توان نگرانیهایش را برطرف کرد ارائه کرده است.

در این راستا سخنگوی اتحادیه اروپا نیز گفته است: «ما پاسخ ایران را شب گذشته دریافت کردیم-در حال بررسی آن هستیم و و با دیگر طرف‌های برجام و ایالات متحده در مسیر پیش‌رو رایزنی می‌کنیم».

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه با بیان اینکه تا ساعت ۱۲ امشب آخرین جمع‌بندی خود را به صورت مکتوب به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم، گفته بود، اگر آمریکا انعطاف نشان دهد در روزهای آینده به نقطه توافق می‌رسیم. آنها از پلان B (طرح جایگزین) صحبت می‌کنند، ما هم پلان B خودمان را داریم.

بعد از اتمام دور جدید مذاکرات، مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا مدعی شدند که یک «متن نهایی» به همه طرف‌ها ارائه شده که قابل تغییر نخواهد بود و بایستی یا پذیرفته شود و یا شکست مذاکرات اعلام شود. این ادعا از سوی یک مقام وزارت خارجه ایران رد و اعلام شد: «با توجه به ادامه بحث‌ها درباره چند موضوع مهم باقی‌مانده، هنوز در مرحله‌ای قرار نداریم که از نهایی شدن متن توافق در وین سخن بگوییم».

این مقام ایرانی افزود: در روزهای گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفت‌وگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد. بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است. احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است. 

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها، نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 1
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    اوکی
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    1 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس