خسارت ۶ میلیون دلاری فوتبال به بیت‌المال/ تاج، فتحی و انصاری‌فرد پاسخگو باشند

در حالی رای یک میلیون و ۳۸۶ هزار دلاری استرا علیه استقلال اعلام شد که ایران بابت ۳ قراردادی که در سال ۹۸ با کالدرون، استرا و ویلموتس امضا شد، پس از شکایت آنها، نزدیک به ۶ میلیون دلار باید بپردازد.

به گزارش مشرق، سال ۹۸ را در ایران شاید خیلی‌ها با ورود کرونا به کشور در ماه پایانی سال به یاد بیاروند، سالی که همه‌گیری کووید-۱۹ در ایران مانند سایر کشورهای دنیا آغاز شد تا کمتر کسی آن سال را فراموش کند؛ شروع یک دوران متفاوت با محدودیت‌هایی که تا پیش از آن حتی شوخی‌اش هم خنده‌دار بود! با وجود چنین اتفاقی، اما برای فوتبال ایران نه کرونا و نه تعطیلی بازی‌های لیگ، اتفاق ویژه سال ۹۸ بود، آن سال را باید یکی از خسارت‌بارترین دوران تاریخ فوتبال ایران به حساب آورد، سالی که سه پرونده سنگین و پرغرامت برای فوتبال ایران در فیفا باز شد.

پرونده گابریل کالدرون، مارک ویلموتس و آندره‌آ استراماچونی سه پرونده‌ای بود که در نیمه دوم سال ۹۸ برای فوتبال ایران باز شد، با خسارتی نزدیک به ۶ میلیون دلار معادل ۲۰۰ میلیارد تومان یک پول هنگفت که باید به حساب این سه مربی واریز شود. البته در این پول کالدرون بعد از فیفا به طور کامل به وی پرداخت شد و باشگاه استقلال و فدراسیون فوتبال نیز باید در آینده نزدیک غرامت استراماچونی و ویلموتس را پرداخت کنند.

پس از محکومیت کشورمان در پرونده‌های شکایت کالدرون و ویلموتس، روز یکشنبه (۲۳ مرداد) هم رای پرونده آندره‌آ استراماچونی به باشگاه استقلال رسید تا یک غرامت سنگین دیگر بر گردن فوتبال ایران بیفتد. بر اساس این رای باشگاه استقلال باید یک میلیون و ۳۸۶ هزار دلار بعلاوه جریمه دیرکرد، هزینه برگزاری دادگاه عالی ورزش و حق‌الزحمه وکلا پرداخت کند، این جدیدترین رقمی است که مدیران فوتبال روی دست کشور گذاشته‌اند تا پرداخت این مبلغ سنگین تبدیل به جدیدترین دغدغه مدیران استقلال شود که باید جور مدیران قبلی را بکشند.

بیشتر بخوانید:

توضیح درباره بند عجیب قرارداد استراماچونی

البته پرداخت چنین غرامت‌هایی در فوتبال ایران گویا تبدیل به یک رویه عادی و تکراری شده است و دیگر امروز کمتر کسی از شنیدن چنین خبرهایی تعجب می‌کند اما جایی باید ترمز این سوءمدیریت‌ها که فوتبال ایران را تبدیل به بهشت مربیان غرامت بگیر کرده، کشیده شود. در ادامه سه پرونده خسارت‌بار سال ۹۸ را بررسی کرده‌ایم، روزهایی که با ورود سه مربی سرشناس خارجی به استقلال و پرسپولیس و تیم ملی، خیلی‌ها در انتظار یک سال هیجان‌انگیز فوتبالی بودند. کالدرون و استراماچونی روی نیمکت استقلال نشستند و ویلموتس هم جای کارلوس کی‌روش را در تیم ملی گرفت.

گابریل کالدرون؛ ۵۷۹ هزار و ۵۰۰ دلار

خسارت ۶ میلیون دلاری فوتبال به بیت‌المال/ تاج، فتحی و انصاری‌فرد پاسخگو باشند

گابریل کالدرون سرمربی مشهور آرژانیتنی در حالی تیرماه ۹۸ پای برگه قرارداد با پرسپولیس را امضا کرد که او در دوران پسابرانکو که پرسپولیس را ۳ بار متوالی قهرمان لیگ کرده بود، کار آسانی نداشت. دوران کالدرون در پرسپولیس بر خلاف همتای کرواتش که ۴ سال روی نیمکت قرمزها نشست، به ۶ ماه هم نرسید و سرمربی آرژانیتنی پس از به مشکل خوردن با محمدحسن انصاری‌فرد که به دنبال آوردن یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس بود، بند فسخ قراردادش را فعال و دی ماه سال ۹۸ ایران را ترک کرد؛ آن هم در حالی که این مربی توانست پرسپولیس را در نیم فصل هجدهمین دوره لیگ برتر فوتبال به قهرمانی برساند تا روزهای خوب قرمزها با رفتن برانکو هم ادامه پیدا کند.

کالدرون در ادامه با شکایت به کمیته انضباطی فیفا، پرسپولیس را به ۵۷۹ هزار و۵۰۰ دلار محکوم کرد، رقمی معادل ۲۲ میلیارد تومان که در نهایت قرمزها، آبان سال گذشته آن را با حاشیه‌های فراوان پرداخت کردند و تهیه این مبلغ از محل تسهیلات اشتغال‌زایی مناطق محروم صندوق کارآفرینی امید، انتقادهای زیادی را به همراه داشت.

مارک ویلموتس؛ ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو

خسارت ۶ میلیون دلاری فوتبال به بیت‌المال/ تاج، فتحی و انصاری‌فرد پاسخگو باشند

پرونده مارک ویلموتس، دومین قرارداد خسارت بار سال ۹۸ بود، سرمربی مشهور بلژیکی پس از ماجراجویی در تیم ملی کشورش با نسل طلایی که در اختیار داشت و البته حضور ناموفق در ساحل عاج، خرداد سال ۹۸ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد تا به دوران ۸ ساله حضور کارلوس کی‌روش پایان داده شود.

حضور ویلموتس هم در ایران مانند کالدرون به ۶ ماه نرسید، البته او برخلاف سرمربی آرژانتینی با یک کارنامه ناموفق و ضعیف با ۲ باخت و ۲ برد در انتخابی جام جهانی که تیم ملی را در آستانه حذف قرار داد، آذرماه ایران را ترک و  بند فسخ قراردادش را با توجه به پرداخت نشدن مطالباتش پس از ۲ ماه با شکایت به فیفا فعال کرد و خواستار پرداخت تمام مبلغ قرارداد سه ساله‌اش شد. این در حالی بود که ویلموتس پیش از بازی با عراق که آخرین حضور او روی نیمکت ایران بود، ۲ میلیون یورو دریافت کرده بود.

با این حال سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام مرداد امسال بود که رای دادگاه عالی ورزش درباره قرارداد ویلموتس به ایران رسید و فدراسیون فوتبال به پرداخت ۳ میلیون و ۳۲۵ هزار یورو محکوم شد. مبلغی که با توجه به ۲ میلیون یوروی اولیه که وی دریافت کرده بود، دریافتی ویلموتس را به ۵ و نیم میلیون یورو برای تنها ۶ ماه حضور در ایران و کسب نتایج ضعیف می‌رساند.

آندره استراماچونی؛ یک میلیون و ۳۸۶ هزار دلار

خسارت ۶ میلیون دلاری فوتبال به بیت‌المال/ تاج، فتحی و انصاری‌فرد پاسخگو باشند

آندره‌آ استراماچونی سومین پرونده سال ۹۸ است؛ سرمربی سابق اینتر که خرداد ۹۸ هدایت استقلال را بر عهده گرفت تا طلسم قهرمان نشدن آبی‌ها را در لیگ برتر بشکند. استرا در ۵ هفته ابتدایی با ۳ تساوی و ۲ شکست و کسب تنها ۳ امتیاز از ۱۵ امتیاز عملکرد ناامید کننده‌ای در استقلال داشت اما از هفته ششم ورق برگشت. آبی‌ها در ۸ بازی با ۷ برد و یک مساوی رسیدند و از رده پانزدهم به صدر جدول رسیدند تا هواداران استقلال به قهرمانی امیدوار شوند.

استرا هم با وجود این نتایج با توجه به پرداخت نشدن مطالباتش بند فسخ قرارداد را فعال کرد و دی‌ ماه سال ۹۸ و تنها پس از ۶ ماه ایران را ترک کرد. سرمربی ایتالیایی هم با شکایت به فیفا پیگیر مطالباتش شد و چند روز پیش رای پرونده او هم منتشر شد و طبق رای دادگاه عالی ورزش، باشگاه استقلال به پرداخت یک میلیون و ۳۸۶ هزار دلار محکوم شد تا پرونده‌های خسارت بار سال ۹۸ تکمیل شود.

با مدیران هزینه‌ساز برخورد شود

نگاهی به غرامت‌های قرارداد کالدرون، ویلموتس و استراماچونی نشان می‌دهد که فوتبال ایران نزدیک به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار خسارت روی دست کشور گذاشته است؛ خسارتی که به جیب سه مربی‌ای می‌رود که هر کدام  تنها ۶ ماه در ایران حضور داشتند.

چنین خسارت‌های هنگفتی که نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود، نتیجه سوء‌مدیریت‌های مدیران وقت باشگاه‌های استقلال، پرسپولیس و فدراسیون فوتبال است، امیر حسین فتحی، محمدحسن انصاری‌فرد و مهدی تاج سه مدیری که مسئول مستقیم این سه قرارداد خسارت‌بار هستند، باید در این زمینه پاسخگو باشند و نهادهای نظارتی و بازرسی باید با برخورد با این مدیران به جرم حیف و میل بیت‌المال، اجازه تکرار چنین اتفاقاتی را ندهند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 0
    # سازمان نظارت قرار داد های خارجی ایجاد کنید .
  • +++ IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 0
    تا وقتی که برخوردهای قانوی جدی عبرت آموز در کار نباشد و به گزارش دادن و بیان تاسف بسنده شود، متخلفین دست از حیف و میل برنخواهند داشت
  • کامران IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    4 0
    تا زمانی که باشگاههای فوتبال خصوصی نشن فسادهای مالی نه تنها کم نمیشه بلکه هر روز بیشتر هم میشه.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 0
    فعلا که مدیران هزینه ساز نامزدان اصلی ریاست بر فدراسیون فوتبال مملکت شده اند تا در آن سمت قدرت زدن ضربات اساسیتر به مملکت پیدا کنند...علی برکت الله
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    3 0
    سازمان نظارتی با همینا دستش توی یه کاسست...
  • قند علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    0 0
    تاج فتحی و انصارفزد و ساکت دلال این قراداد ترکمانچای با مربی بلژیکی باید از جیب و درامدی که از قبال این قرارداد جمع کرده اند و املاکی که خریده اند بدهدکاری و جریمه انرا بعلاوه مالیات مربی بلژیکی را بدهند و محاکمه شوند از بابات سواستفاده از جایگاهی که در فوتبال به نفع خود و به ضرر عموم بوده و حق الناس کردنشان بپردازند تا عبرتی برای دیگران باشه
  • قند IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۵
    0 0
    تاج فتحی و انصارفزد و ساکت دلال این قراداد ترکمانچای با مربی بلژیکی باید از جیب و درامدی که از قبال این قرارداد جمع کرده اند و املاکی که خریده اند بدهدکاری و جریمه انرا بعلاوه مالیات مربی بلژیکی را بدهند و محاکمه شوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس