کد خبر 1407874
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
کرونا

موج هفتم چندان پرشتاب شروع نشد اما ابتلا را به پنج رقمی و مرگ را به سه رقمی نزدیک کرد و این موضوع هشداری که به همه داد این بود که این زیر سویه امیکرون افراد واکسن نزده را بیشتر تهدید می کند.

به گزارش مشرق، این موج در حالی رخ نشان داد که همه تصور داشتیم کرونا آندمیک یا بومی شده و دیگر باید به نوعی به زندگی کردن با کرونا عادت کنیم اما چنان همه را غافلگیر کرد و دوباره با موج هفتم آمد که چاره‌ای جز تزریق واکسن برای نجات از این ویروس را نداریم.

در حالی که همه به نوعی ماسک زدن و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را به کمترین حد رساندیم موج هفتم همه را غافلگیر کرد و متوجه شدیم که دیگر عادت کردن به زندگی با کرونا نباید خیلی عادی شود و باید دوباره ماسک بزنیم، اگر واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده‌ایم باید به سمت تزریق واکسن به ویژه دز یادآور یا بوستر برویم.

براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روند رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور ۳۵ درصد و میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور به ۲۵.۲۵ درصد رسیده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به مدارس با ۷۷.۴۴ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به مراکز تفریحی با ۱۶.۴۶ درصد است.

آمار تزریق واکسیناسیون کافی نیست

محسن زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: باید آمار واکسیناسیون روزانه کرونا در کشور افزایش یابد چون آمار پایین تزریق واکسن، شرایط را در کشور بدتر می‌کند. اگر آمار واکسیناسیون در کشور روند صعودی نداشته باشد باید منتظر باشیم این موج بخش زیادی از جامعه را درگیر کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر کل تزریق واکسن کرونا در کشور به ۱۰۰ هزار تزریق در روز نمی‌رسد و دز سوم به سختی به ۱۰۰ هزار دز رسیده است. این آمار واکسیناسیون کرونا در کشور کافی نیست و با این تعداد کم از موج عقب هستیم و باید آمار تزریق واکسن کرونا را به ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دز در روز برسانیم. 

زهرایی اظهارداشت: در موج هفتم کرونا هم آمار ابتلا روند افزایشی دارد و اکنون مهمترین هدف ما کنترل آمار مرگ و میر این نوع ویروس کروناست. با انجام واکسیناسیون گسترده در کشور، سویه امیکرون در پیک ششم عملا آمار بالایی از ابتلا به این سویه را شاهد بودیم اما مرگ و میر آن خوشبختانه بالا نبود.

تزریق دز یادآور واکسن کرونا ضروری است

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره وضعیت کرونا گفت: سرعت انتشار موج جدید کرونا ۱۸ برابر بیشتر از کرونای اولیه است، علت شیوع کرونا در موج هفتم، اومیکرون نوع BA۵ است، اگر کسی به این سویه مبتلا شود به سرعت می‌تواند دیگران را مبتلا کند که ماسک می‌تواند از شیوع آن جلوگیری کند، بنابراین افراد ۶ ماه پس از آخرین واکسیناسیون، باید دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

وی ادامه داد: مردم در وسایل نقلیه حتما از ماسک استفاده کنند تا از این مرحله هم عبور کنیم. به دانش آموزان و دانشجویان حتما توصیه می‌کنیم دُز یادآور واکسن کرونا را تزریق کنند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: براساس آمارهای موجود ۹۶ درصد مردم یک دُز، ۸۶ درصد ۲ دز و در مجموع ۷۶ درصدجمعیت کشور علیه ویروس کرونا واکسینه شده اند درحالی که این آمار در کشور آمریکا حدود ۶۰ درصد است.

اقبال پایین مردم به دز بوستر

موید علویان رئیس هیات مدیره نظام پزشکی تهران نیز اظهار داشت: سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون کرونا در کشور با استفاده از امکانات نهادها و سازمان ها بسیار ضروری است زیرا زودتر از تصور وارد پیک هفتم کرونا شدیم.

تصور عمومی این است که کرونا تمام شده و عدم استقبال عمومی از تزریق دزهای یادآور باعث شد که زودتر از تصور، کشور وارد پیک هفتم بیماری شود

علویان تصریح کرد: تصور عمومی این است که کرونا تمام شده و کاهش محدودیت ها و نیز عدم استقبال عمومی از تزریق دزهای یادآور باعث شد که حالا و زودتر از تصور کشور وارد پیک هفتم بیماری شود.اکنون دوباره در شرایط خطرناکی قرار گرفته ایم اما متاسفانه اقبال عمومی به تزریق دز بوستر پایین است و از سوی دیگر هم به نظر نمی رسد که وزارت بهداشت بتواند به تنهایی این کار عظیم را به سرانجام برساند.

به گفته وی، باید مثل سال گذشته با بسیج رسانه ای و تولید محتوای اقناعی مناسب افکار عمومی را به رعایت پروتکل های بهداشتی ترغیب کرد و نیز تمامی دستگاه های اجرایی کشور از جمله بسیج را در کنار وزارت بهداشت قرار داد تا با استفاده از ظرفیت های پایگاه های بسیج کشور و نیز ظرفیت های نهادی مثل هلال احمر جمهوری اسلامی ایران روند واکسیناسیون عمومی در کشور به سرعتی چندبرابر سرعت فعلی برسد و شاهد کاهش آمار بستری و مرگ و میر ناشی از این بیماری باشیم.

تزریق دز یادآور واکسن کرونا برای کاهش شدت بیماری 

محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: دز یادآور واکسن کرونا هم شدت بیماری و هم میزان مرگ و میر را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد به همین منظور توصیه ما به عموم افراد جامعه به ویژه به همکاران حوزه سلامت این است که حتما در خصوص تزریق دز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند.

وی تاکید کرد: باید همه آحاد جامعه و کادر درمان نسبت به تزریق دزهای یادآور واکسن کرونا اقدام کنند؛ برای کاهش شدت بیماری و همچنین کاهش میزان مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا باید نسبت به تزریق دزهای یادآور سوم و چهارم هر چه سریع تر اقدام کرد.

همراهی والدین برای عبور از پیک هفتم کرونا

کوروش اعتماد مدیر کل بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: والدین کودکان ۵ تا ۱۲ سال با انجام واکسیناسیون فرزندانشان در عبور از  پیک هفتم کرونا همراهی کنند زیرا پوشش واکسن کرونای کودکان نسبت به سایر گروه‌های سنی کمتر است و انتظار می‌رود والدین مشارکت جدی‌تری در واکسیناسیون کودکان خود داشته باشند.

وی افزود: در زمان حاضر آمار فوتی‌های کرونا به بیش از ۶۰ مورد و مبتلایان به این بیماری به بیش از هشت هزار مورد در روز رسیده که این آمار نشان‌دهنده پیک هفتم و اوج‌گیری شیوع کرونا است بنابراین آحاد جامعه  در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و توجه به تزریق واکسن به عنوان اصل پیشگیری از شیوع کرونا، اهتمام ویژه داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه فردی که تاکنون واکسن کووید-۱۹ تزریق نکرده است، بیشترین خطر ابتلا را دارد، تصریح کرد: این افراد باید در اسرع وقت به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن نوبت اول و سپس یک ماه بعد نوبت دوم را دریافت کنند. 

مدیرکل بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: احتمال ابتلا و تشدید علائم کرونا در افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری دیابت، سرطان و فشار خون هستند، افزایش می‌یابد.

ابتلای ۱۸ فرد سالم با برخورد با فرد مبتلا

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: اکنون به دلیل آغاز موج جدیدی از سویه امیکرون، وضعیت کرونا در جامعه ایران، چندان مطلوب نیست و  شاید در چنین شرایطی افزایش واکسیناسیون بتواند چاره‌ساز حل این مشکل باشد.

وی گفت: سویه‌ای که اکنون در جامعه ایران به عنوان زیرسویه امیکرون می‌چرخد، امیکرون از نوع BA۵ است که گریز از ایمنی و سرعت گردش بسیار بالایی دارد به گونه‌ای که یک فرد مبتلا می‌تواند به طور طبیعی ۱۸ نفر سالم را به این ویروس مبتلا کند.

ناجی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می‌شوند هیچ علامتی از این بیماری ندارند، اظهار داشت: با توجه به سرعت انتقال و انتشار بالای این ویروس جدید و اینکه نمی‌توان جلوی عفونت را گرفت، پس لازم است که موضوع تزریق واکسن و انجام واکسیناسیون سراسری به ویژه تزریق دز سوم «بوستر» جدی گرفته شود.

یک فرد مبتلا می‌تواند به طور طبیعی ۱۸ نفر سالم را به این ویروس مبتلا کند

وی خاطرنشان کرد: تزریق واکسن دز سوم در این موج جدید بسیار دارای اهمیت است و واکسینه شدن افراد در برابر کرونا، بالای ۷۰ درصد از بیماری شدید و انتقال افراد مبتلا به دلیل شدت درگیری به بخش‌های مراقبت ویژه و حتی مرگ جلوگیری می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: کسانی که واکسن نزدند ۱۰ برابر از کسانی که واکسن زدند در معرض ابتلا به بیماری شدید هستند.

تاثیر ۷۰ درصدی واکسن بر کرونا

ناجی تاکید کرد: کسانی که اوایل اوج امیکرون که پایان بهمن ماه و اسفند سال گذشته بود اگر نوع BA۱ و BA۲ را مبتلا شده باشند، درصد زیادی می‌توانند عفونت مجدد بگیرند اما کسانی که واکسن زده باشند این خطر سه برابر است و کسانی که واکسن نزده‌اند هشت برابر امکان ابتلای شدید دارند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: افرادی که تاکنون نسبت به تزریق واکسن کرونا در دزهای اول و دوم اقدام نکرده‌اند، ۱۰ برابر امکان ابتلای آنان به بیماری شدید و حتی مرگ بیشتر است زیرا واکسن‌ها ۷۰ درصد می‌توانند در این زمینه اثرگذار باشند و جلوی بیماری شدید و مرگ را بگیرند پس معتقدیم که افرادی که تاکنون هیچ دز ویروسی را تزریق نکرده‌اند، باید به این مساله توجه داشته باشند تا گردش ویروس کاهش یابد.

افرادی که به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند قسمتی از سیستم ایمنی بدن آنها تخریب و ضعیف خواهد شد 

ناجی با بیان اینکه برای اینکه نگذاریم افراد زیرسویه کرونا در نوع BA۵ را بگیرند خیلی ساده نیست، خاطرنشان کرد: عوارضی که پس از ابتلا به این ویروس باقی می‌ماند شدید خواهد بود و باید تمام جوانب به خوبی دیده شود تا به این ویروس مبتلا نشویم و باعث گردش ویروس در جامعه هم نباشیم.

وی ادامه داد: براساس مطالعات جدید، افرادی که به کووید۱۹ مبتلا می‌شوند قسمتی از سیستم ایمنی بدن آنها تخریب و ضعیف خواهد شد و همه اینها در کنار عوارض و خطر مرگ و میر و ضایعاتی که وارد می‌کند همه نشان‌دهنده این است که هرچند کم باید جلوی گردش ویروس را بگیریم.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عملکرد ما در مقابله با این ویروس باید به گونه‌ای باشد که سرعت و اوج پیک را بتوانیم بشکنیم تا به حدی باشد برای مردم قابل تحمل باشد.

وی تصریح کرد: کرونا هر روز شرایط جدیدی را ایجاد می‌کند پس مراقب باشیم که به این ویروس مبتلا نشویم و نگذاریم ما ناقل این بیماری به دیگران باشیم.

همه این موضوعات نشان می‌دهد که اکنون که موج هفتم کرونا در کشور را شاهد هستیم بهترین راهکار رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ، استفاده از ماسک و تزریق واکسن کرونا است زیرا افراد واکسن نزده به عنوان افراد پرخطر برای ابتلا به این ویروس هستند و ممکن است افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و دارای سیستم ایمنی ضعیف را هم به این ویروس مبتلا کنند.

به دلیل وجود چنین مشکلاتی بهتر است افرادی که تاکنون هیچ اقدامی برای تزریق واکسن نداشته‌اند برای پیشگیری از ابتلای به نوع شدید این ویروس نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند زیرا اکنون بیش از ۱۴ میلیون نفر حتی یک دز واکسن خود را نزده‌اند و در این میان حدود هشت میلیون نفر دز دوم را نزده و بیش از ۲۲ میلیون نفر هیچ اقدامی برای تزریق واکسن نکرده‌اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    3 2
    کرونا دروغ قرن. من واکسن نزدم و چند روز قبل هم یه سرماخوردگی سبک داشتم که علت اون هم بی احتیاطی خودم در استفاده از کولر ماشین بعد از خروج از هیئت بود. وزارت بهداشت ایران تحت سیطره سازمان بهداشت جهانی است و این سازمان بهداشت جهانی هم از ارکان ارتش آمریکاست. کی میخواهیم از خواب بیدار شویم و گوش به چرندیات دشمنان شیعه ندیم. فقط دایم میگیم آقا بیا ولی در عمل گوش به فرمان شیاطینی مثل سازمان بهداشت جهانی هستیم.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    5 0
    کرونا غافلگیر نکرد ماموران سازمان بهداشت جهانی در بیمارستانها مردم رو غافلگیر می کنند .
  • علی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 2
    روی هوا آمار ندید مستند آمار بدید!
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    2 2
    کلا کرونا کذب است
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 0
    کسانی که فایزر تزریق کرده اند چه واکسنی را بایستی یادآوری تزریق کنند؟
  • IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 1
    داستان عدم اقبال نیست داستان اینه که فلان اقا با رانت براش واکسن نزده ثبت میشه بعد هرجا هم می خواهد بدون محدودیت میره به همه هم میگه واکسن نزنید می کشه . داستان عقل کل بودن ایرانی جماعت و مقاومتش در برابر هر حرفی هست
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    8 1
    تا قبل از شروع محرم و صفر که وزارت بهداشت جیک جیک مستانش بود و بقول خودشان با واکسن آمار را به صفر رسانده بودند چطور شد که این واکسن ها در محرم و صفر خاصیتی ندارند ودوباره آمار بالا رفت؟
    • بشار عبدالواحد IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      3 1
      سیاست است برادر. کل این آمار واکسن کذب است . من خودم سیاستمدار غرب آسیا هستم و در عربستان شعبه مرکزی دارم
    • باربد IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      2 0
      کرونا فریب قرن
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    5 4
    ملت ایران کرونا رو شکست دادن انقدر نادونن که دیگه نه ماسک میزنن نه فاصله رعایت میکنن نه چیزی... باعث بیماری و عذاب ماهایی ک رعایت میکنیم هم میشن
    • حاجی از جوبشور قم IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      3 0
      من دیوانه ام و عقل ندارم من خل وضع هستم من دست خودم نیست
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    2 2
    ملت ایران کرونا رو شکست دادن انقدر نادونن که دیگه نه ماسک میزنن نه فاصله رعایت میکنن نه چیزی... باعث بیماری و عذاب ماهایی ک رعایت میکنیم هم میشن
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    2 0
    بروید به بیمارستانها تا حال وخیم بیمارانی که واکسنها را زده اند ببینید.
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    2 0
    کرونا دروغ قرن است. من واکسن نزدم. سال قبل کرونا گرفتم در حد سبک و امسال هم روز عاشورا و روز بعدش مقداری دچار سرما خوردگی شدم که البته مقصر هم خودم بودم چون بعد از هیئت جلوی کولر نشستم.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    6 6
    کرونا دروغ قرن است. من واکسن نزدم. سال قبل کرونا گرفتم در حد سبک و امسال هم روز عاشورا و روز بعدش مقداری دچار سرما خوردگی شدم که البته مقصر هم خودم بودم چون بعد از هیئت جلوی کولر نشستم.
    • mohamad IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      1 1
      خدا بهت عقل بده وبه ما پول
  • 96 درصد واکسن اول زده IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    آمار خیلی درستی به نظر نمی رسد!!!
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    2 0
    کرونا دروغ قرن است. من واکسن نزدم. سال قبل کرونا گرفتم در حد سبک و امسال هم روز عاشورا و روز بعدش مقداری دچار سرما خوردگی شدم که البته مقصر هم خودم بودم چون بعد از هیئت جلوی کولر نشستم. آدمهایی رو میشناسم که 3 دوز رو زدند و بعد از این سه دوز هم مجدد دچار بیماری از نوع شدید شدند. متاسفانه وزارت بهداشت ایران تحت اوامر و سیطره سازمان بهداشت جهانی است. سازمان بهداشت جهانی هم که از ارکان ارتش آمریکاست. حالا از کی این سازمان خیرخواه شیعه شده خدا میدونه. فقط بلدیم بگیم آقا بیا اما در عمل به دستورات دینی خودمون اعتماد نداریم و حرف سازمانهای تحت سیطره صهیونیزم برایمون حجت است. به خدا قسم این دو مورد سرماخوردگی که میگن کرونا گرفتم، داروی شیمیایی مصرف نکردم و تمام دمنوش خوردم و نتیجه هم گرفتم خدا روشکر. خدا بیدارمون کنه ان شاءالله.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    2 0
    مشرق چرا امانتداری نمیکنی و نظر رو سانسور میکنی و بخشهایی از نظر رو منتشر میکنی. من شما رو به چشم سایتی انقلابی میبینم. نظر رو کامل بذار و بازخوردش رو بگیر تا رو سیه شود هر که در او غش باشد. تا مردم بدونن در قضیه واکسن و کرونا وزارت بهداشت بازیچه و بازیخورده سازمان بهداشت جهانی شده است. یا علی
    • باربد IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      2 0
      اینجا اگر افراطی نباشی ده نا کامنتت یدونه پخش میشه
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 0
    نظر رو کامل بذار و بازخوردش رو بگیر تا رو سیه شود هر که در او غش باشد. تا مردم بدونن در قضیه واکسن و کرونا وزارت بهداشت بازیچه و بازیخورده سازمان بهداشت جهانی شده است. یا علی
  • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    2 0
    مردم بدونن در قضیه واکسن و کرونا وزارت بهداشت بازیچه و بازیخورده سازمان بهداشت جهانی شده است. یا علی
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 0
    در قضیه واکسن و کرونا وزارت بهداشت بازیچه و بازیخورده سازمان بهداشت جهانی شده است. یا علی
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    1 0
    در قضیه واکسن و کرونا وزارت بهداشت بازیچه و بازیخورده سازمان بهداشت جهانی شده است. یا علی
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    3 0
    معمولاً واکسن ها تئوری توطئه صهیونیست ها برای کاهش و تصفیه جمعیت هستند. اگر بیماری وجود نداشته باشد، واکسنی هم وجود ندارد. پس نتیجه این می باشد که هر چند سال یک نوع بیماری توسط صهیونیست ها ایجاد شود و پس از آن مردم را مجبور به واکسیناسیون کنند که نتیجه آن کاهش و تصفیه جمعیت می شود.ایجاد ترس از بیماری و تلقین مرگ و اجبار مردم به واکسیناسیون کار صهیونیسم جهانی ست و متأسفانه دولت ها گرفتار این توطئه شده اند.
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    2 1
    کرونا ویروس دست ساز انسان است نه دروغ وجود دارد تو بدنت قوی بوده پارسال کرونا شدید گرفتم 3 هفته بستری تو بیمارستان وای چه روزهای بدی مرگ و جلوی چشمام دیدم امسال هم روز عاشورا حالم بد شد بیمارستان و.. چقدر بد بود تازه یه ذره بهتر شدیم ولی عوارض پارسال و امسال هنوز داریم. تویی که ماسک نمی‌زنی و رعایت نمیکنی میگی سرما خوردم همه جا میری ما را مبتلا میکنی بعدا میگی کرونا دروغه
  • عادل عبدالملکی DE ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 2
    دوستان چرا حرفی میزنید که دیگران را تشویق به نزدن واکسن نماسد این بی انصافیه لطفا ایا به مرگ همسایه و هموطن خود راضی هستیم
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      2 0
      کسی راضی به مرگ همسایه نیست. شما گوش و عقلت رو باز کن تا بفهمی که موش ازمایشگاهی شدی. یه سر خودت بیمارستان برو و اراجیف برده های وزارت بهداشت جهانی رو قبول نکن.
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۵
    0 0
    آخه ویروس دستکاری شده و بسیار پرجهش چه واکسنی می شه براش ساخت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس