اخطار روسیه به آمریکا درخصوص حرکت به سمت «نقطه بی‌بازگشت»

یک مقام ارشد روس به آمریکا درباره تداوم اقدامات خصمانه و رساندن روابط دوجانبه به «نقطه بدون بازگشت» اخطار داد.

به گزارش مشرق، «الکساندر دارچی‌یِف» مسئول دفتر آمریکای شمالی در وزارت امور خارجه روسیه درباره حرکت واشنگتن به سمت نقطه بدون بازگشت اخطار داد.

این دیپلمات ارشد روس در پاسخ به سوالی درباره احتمال تیرگی بیشتر در روابط دیپلماتیک مسکو و واشنگتن گفت: «مایل نیستم به گمانه‌زنی‌های فرضی در این زمینه بپردازم که در این اوضاع متلاطم چه چیزی ممکن است و چه چیزی ممکن نیست».

او در ادامه، غربی‌ها به رهبری آمریکا را به «پایمال کردن قوانین بین‌المللی و هنجارهای قطعی در رسوم دیپلماتیک» متهم کرد.

دارچی‌یف گفت: «در این زمینه مایل هستم به طرحی اشاره کنم که در حال حاضر در کنگره مورد بحث است تا روسیه را کشور حامی تروریسم معرفی کند».

این مقام روس هشدار داد: «اگر این طرح تصویب شود، بدان معنا خواهد بود که واشنگتن به نقطه بدون بازگشت رسیده است و آسیب‌های جانبی به روابط دیپلماتیک دوجانبه وارد خواهد شد که آن را به سطحی پایین تنزل خواهد داده یا حتی موجب قطع شدن روابط می‌شود. به طرف آمریکایی اخطار داده شده است».

او همچنین درباره اقدام آمریکا در زمینه مصادره اموال متعلق به روسیه به نفع اوکراین گفت: «به آمریکایی‌ها درباره عواقب دردناک چنین اقداماتی هشدار داده‌ایم که موجب لطمه دائمی به روابط دو جانبه شده و به نفع ما و آن‌ها نخواهد بود».

دارچی‌یف هشدار داد، نفوذ آمریکا در اوکراین تا حدی افزایش یافته است که «آمریکایی‌ها به شکل فزاینده‌ای، بیشتر و بیشتر در حال تبدیل شدن به یکی از طرف‌های مستقیم درگیری است».

چندی پیش روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت مجلس سنا از اعلام روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم حمایت کرده است. مجلس سنای آمریکا قطعنامه الزام‌آوری را تصویب کرد که از «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا می‌خواهد روسیه را در کنار ایران، کره شمالی، سوریه و کوبا در فهرست کشورهای موسوم به «حامی تروریسم دولتی» قرار دهد.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی و یکی از حامیان این قطعنامه گفت: «برای من، [ولادیمیر] پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) الان ریاست یک دستگاه حکومتی تروریستی را بر عهده دارد».

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در تماسی تلفنی با بلینکن هشدار داده چنانچه دولت با استفاده از اختیارات اجرایی خود روسیه را دولت حامی تروریسم معرفی نکند کنگره این کار را انجام خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس