کد خبر 1407560
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
خالد مشعل: روابط با ایران هیچ زمانی قطع نشد

رئیس حماس در خارج در گفت‌وگویی مفصل اذعان کرد، خروج حماس از سوریه باعث قطع روابط این جنبش با ایران نشد و تهران علیرغم شرایط سخت، همچنان به حمایت از حماس ادامه می‌دهد.

به گزارش مشرق، «خالد مشعل» رئیس حماس در خارج در گفت‌وگو با برنامه «الجانب الاخر» شبکه «الجزیره» به برخی سوالات درباره تحولات فلسطین پاسخ داد.

اختلافات داخلی فلسطین

مشعل دلیل اختلافات داخلی فعلی بین فلسطینی‌ها را به جامعه بین‌المللی نسبت داد که نتایح انتخابات پارلمانی فلسطین در سال ۲۰۰۶ را نپذیرفت، انتخاباتی که حماس پیروز آن شد اما همکاری با این جنبش پذیرفته نشد.

وی دیگر دلیل این تفرقه را عدم قبول اصل شراکت توسط طرف‌های فلسطینی دانست و در همین زمینه «محمد دحلان» عضو جدا شده جنبش فتح را متهم به توطئه علیه حماس کرد و گفت، وی به طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وعده داده بود که حماس را ظرف چند ماه از بین ببرد و همچنین می‌خواست که با دولت وحدت ملی فلسطینی  به مخالفت برخیزد.

تغییر موضع عربستان در قبال حماس

مشعل تأکید کرد، حماس آنطور که طرف سعودی می‌گوید توافق مکه امضا شده در سال 2007 را کنار نگذاشته است. رئیس حماس در خارج وجود یک دلیل ریشه‌ای برای تغییر موضع سعودی در قبال حماس را رد کرد و گفت، حماس به هیچ طرفی توهین نکرده و در امور هیچ کشوری مداخله نکرده است بنابراین درست نیست که کشوری بیاید و حماس را به خاطر مقاومت، مورد حسابرسی قرار دهد.

وی در خصوص اعضای بازداشتی حماس در عربستان سعودی تصریح کرد، تعداد آنها بیش از ۶۰ نفر است و مورد شکنجه شدید قرار گرفته‌اند. مشعل ادامه داد: به نفع چه کسی شکنجه می‌شوند؟ به خاطر چه محاکمه می‌شوند؟ حماس بخشی از هیچ کدام از اختلافات میان کشورهای عربی نیست، این بازداشت‌شدگان باید هر چه سریعتر آزاد شوند.

حماس تروریست نیست

خالد مشعل درپاسخ به کسانی که وی و حماس را تروریست می‌نامند، گفت، دفاع از خویش حقی مشروع در اسلام و تمام ادیان و قانون بین‌المللی است و آنچه حماس انجام می‌دهد مقاومت مشروع است. کشورهای مختلفی از جمله کشورهای اروپایی به صورت محرمانه با حماس دیدار کرده‌اند و بیشتر کشورهای جهان به صورت غیرمستقیم با حماس تماس برقرار کرده‌اند.

روابط با سوریه و ایران

رئیس حماس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دلایل خروج حماس از سوریه همزمان با شروع ناآرامی‌ها پرداخت و گفت، این تصمیم توسط رهبری حماس و در رأس آن شخص وی گرفته شد زیرا وضعیت امنیتی در دمشق دیگر به صورتی نبود که حماس بتواند مسؤولیت‌هایش را انجام دهد .

مشعل ضمن اذعان به اینکه تصمیم مذکور بر روابط حماس با ایران تأثیر گذاشت، افزود: اما روابط با ایرانی‌ها هیچ زمانی قطع نشد و هنوز ادامه دارد، حمایت ایران از حماس علیرغم شرایط سختشان هنوز برقرار است. روابط با ایران بدان معنا نیست که بر استقلال تصمیم‌گیری حماس تأثیر می‌گذارد یا به ضرر منافع ملی فلسطین تمام می‌شود یا اینکه به معنای توافق با این کشور یا غیره در پرونده‌های دیگر باشد.

ترور ناموفق در اردن

رئیس حماس در ادامه به ترور وی توسط موساد در ۲۵ سپتامبر ۱۹۹۷ در اردن و نحوه برخورد ملک حسین (شاه وقت اردن) اشاره کرد و گفت، ملک حسین با «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور وقت آمریکا تماس گرفت و تهدید کرد اما پادزهر فراهم نشود سفارت رژیم اسرائیل در امان بسته، مزدوران موساد اخراج و توافق صلح با اسرائیل لغو خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 0
    بله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس