خالد مشعل: خروج آمریکا از منطقه به سود مسئله فلسطین است

رئیس جنبش حماس در خارج از فلسطین، در مصاحبه‌ای گفت که حدود ۶۰ تن از اعضای جنبش حماس در عربستان بازداشت و تحت شکنجه هستند.

به گزارش مشرق، «خالد مشعل» رئیس جنبش مقاومت اسلامی حماس در خارج از فلسطین در گفت‌وگو با شبکه الجزیره، به بیان مواضع این جنبش و شرایط داخلی فلسطین و منطقه پرداخت.

او در گفت‌وگو با برنامه «الجانب الاخر» از اینکه فضای داخلی فلسطین شاهد چند دستگی گروههای مختلف است، ابراز تأسف کرد و در باره ریشه‌های چنین وضعیتی گفت که دلیل عمده آن متوجه جامعه جهانی است که نتیجه انتخابات قانون‌گذاری فلسطین در سال ۲۰۰۶ را نپذیرفت؛ انتخاباتی که حماس پیروز آن بود و کشورهای غربی حاضر به همکاری با حماس نشدند و برخی نیز تشکیلات خودگردان را تهدید کردند که در صورت همکاری با حماس، دیگر کمک مالی در اختیار رام‌الله قرار نخواهند داد. خالد مشعل فشارها و تلاش‌های رژیم صهیونیستی را مهم‌ترین دلیل این موضع کشورهای غربی دانست.

رئیس سابق دفتر سیاسی حماس یکی دیگر از دلایل چند دستگی را عدم پذیرش شراکت از سوی برخی گروههای فلسطینی دانست و گفت که آن‌ها به دنبال تصمیم‌گیری یک جانبه بودند و برخی نیز علیه حماس توطئه می‌کردند. خالد مشعل در این خصوص از «محمد دحلان» از سران اخراجی جنبش فتح نام برد که دست به توطئه علیه حماس می‌زد.

مشعل افزود: «دحلان به طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای وعده داده بود که در عرض چند ماه حماس را از بین ببرد. او همچنین در پی کودتا علیه دولت وحدت ملی فلسطین بود.»

خالد مشعل: عربستان سعودی اعضای حماس را بازداشت و شکنجه می‌کند
محمد دحلان در کنار شیمون پرز

خالد مشعل سپس با بیان اینکه جنبش حماس برخلاف اتهامی که ریاض می‌زند، همچنان به توافق ۲۰۰۷ مکه پایبند است؛ افزود: «به یکی از شاهزادگان فقید سعودی گفتم که توافق مکه مناع خون‌ریزی شده و طبق آن دولت وحدت ملی به ریاست اسماعیل هنیه می‌بایست شکل بگیرد.»

شکنجه اعضای حماس در عربستان

«خالد مشعل» در ادامه هرگونه تغییر موضعی از جانب حماس در خصوص عربستان سعودی را رد کرد و گفت که این جنبش علیه هیچ کشوری بدگویی نکرده و در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کند.

او تأکید کرد: «درست نیست که حماس را به خاطر حمایت از مقاومت، مجازات کرد.» و در ادامه گفت که بیش از ۶۰ تن از اعضای حماس تحت شکنجه شدید در عربستان سعودی قرار دارند.

خالد مشعل با بیان این پرسش که شکنجه اعضای حماس به نفع چه کسی است و برای چه محاکمه شده‌اند؟ خواستار آزادی سریع بازداشت شدگان شد و تأکید کرد که حماس هرگز وارد اختلافات کشورهای عربی نشده است.

رئیس حماس در خارج از فلسطین در ادامه گفت که ریشه اخوانی حماس به معنای این نیست که این جنبش با گروه اخوان‌المسلمین یا اسلام سیاسی است، بلکه حماس یک جنبش فلسطینی و اسلامی است که به دنبال تحقق آرزوی فلسطینی‌ها برای آزادسازی است.

خالد مشعل درباره اتهام تروریستی بودن حماس نیز گفت که دفاع از خود حق مشروعی در اسلام و تمامی ادیان و قوانین بین‌المللی است و اقدامات حماس مقاومت مشروع محسوب می‌شود.

او در ادامه گفت که برخی کشورهای اروپایی به طور محرمانه در سطوح مختلف، با رهبران حماس دیدار دارند و بیشتر کشورهای جهان به شکل غیر مستقیم با حماس ارتباط برقرار کرده‌اند.

رئیس حماس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به دلایل خروج حماس از سوریه همزمان با شروع ناآرامی‌ها پرداخت و گفت، این تصمیم توسط رهبری حماس و در رأس آن شخص وی گرفته شد زیرا وضعیت امنیتی در دمشق دیگر به صورتی نبود که حماس بتواند مسؤولیت‌هایش را انجام دهد .

مشعل ضمن اذعان به اینکه تصمیم مذکور بر روابط حماس با ایران تأثیر گذاشت، افزود: اما روابط با ایرانی‌ها هیچ زمانی قطع نشد و هنوز ادامه دارد، حمایت ایران از حماس علیرغم شرایط سختشان هنوز برقرار است. روابط با ایران بدان معنا نیست که بر استقلال تصمیم‌گیری حماس تأثیر می‌گذارد یا به ضرر منافع ملی فلسطین تمام می‌شود یا اینکه به معنای توافق با این کشور یا غیره در پرونده‌های دیگر باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    0 0
    گروه اسلامی است اما دنبال اسلام سیاسی نیست ؟! اگر فردا فلسطین آزاد شود اسلام کجای حکومتی است که حماس درآن است ؟ دولا دولا ! شاید عربستان هم مثل سوریه دوگانگی دیده !؟ هرچند مسئله خودفلسطین است نه خالد مشعل وزیگزاگهای معروفش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس