کد خبر 1407371
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸
تایوان: قصد نداریم چین را تحریک کنیم

وزیر خارجه تایوان تصریح کرد گرچه این جزیره نمی‌خواهد حتی یک اینچ از خاک خود را به چین دهد اما قصد تحریک پکن را ندارد و آرام می‌ماند.

به گزارش مشرق، «جوزف وو» وزیر خارجه تایوان امروز (جمعه) ضمن استقبال از هیأت‌های خارجی برای سفر به تایپه تصریح کرد که دولت تایوان از واکنش خشمگینانه چین به سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هراسی ندارد.

وو در گفت‌وگو با شبکه «صدای آمریکا» از رزمایش‌های نظامی چین که در واکنش به سفر پلوسی به تایوان برگزار شد انتقاد کرد و پکن را به «ویران کردن وضعیت فعلی» تنگه تایوان متهم کرد و گفت که تایوان از انجام و پیشبرد سیاست خارجی خود منصرف نمی‌شود.

وو در این خصوص گفت: «ما باید به یاد داشته باشیم که اگر کار درستی می‌کنیم، خشم چین نباید ما را از انجام آن متوقف کند. آن‌ها همیشه می‌توانند بهانه‌ای برای تهدید نظامی تایوان پیدا کنند.

پس از سفر جنجالی پلوسی به تایوان علی‌رغم هشدارهای پکن، چین به مدت چندین روز رزمایش بزرگی را در اطراف تنگه تایوان برگزار کرد و رسانه‌های چین این رزمایش‌ها را یک نوع تمرین برای حمله یا محاصره جزیره تایوان توصیف کردند.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز گزارش کرده است که یک گروه ارشد از نمایندگان پارلمان انگلیس نیز قصد دارند اواخر امسال به تایوان سفر کنند. «کوین مک کارتی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا نیز اخیراً گفته است که اگر حزب جمهوری‌خواه در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر کنگره پیروز شود،‌ قصد دارد بعنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان سفر کند.

وو در این خصوص گفت: «هرکس که بخواهد برای نشان دادن حمایت به تایوان سفر کند، ما بسیار از سفر او استقبال می‌کنیم».

چین این اقدامات حمایتی از تایوان را نقض حاکمیت کشورش می‌داند و می‌گوید که تایوان برای صدها سال بخشی از چین بوده است و استفاده از گزینه زور برای بازپس‌گیری آن را منتفی نمی ‌داند.

چین مدت‌ها است که سیاست «یک کشور، دو نظام» را برای تایوان پیشنهاد می‌دهد که از نظر تئوری پس از اتحاد این جزیره با چین، خودمختاری بیشتری به این کشور می‌دهد.

اوایل هفته جاری، دولت چین سندی را منتشر کرد که در آن آمده بود که چین در مقایسه با وعده‌ای که پیش‌تر داده بود، انعطاف‌پذیری کم‌تری پیشنهاد می‌دهد.

این سند که در نوع خود اولین مورد در دو دهه حساب می‌شود سیاست‌های چین در قبال تایوان را بیان کرد و گرچه در موارد قبلی گفته شده بود که چین پس از اتحاد مجدد با تایوان، نظامی یا پرسنل اجرایی به این جزیره اعزام نمی‌کند اما در سند جدید این مورد حذف شده بودو استفاده از زور برای بازپس‌گیری تایوان منتفی دانسته نشده بود.

وو در خصوص این سند گفت که این سند، «اظهارات و اصول زیادی را بیان کرده بود مبنی بر این که هیچ نفعی برای مردم تایوان نداشت» و تأکید کرد که سیاست یک کشور دو نظام یک فانتزی است.

وی ادامه داد: «این نوع ایده با رفتاری که دولت چین با هنگ کنگ دارد نابود شد - کاملاً از بین رفت». چین زمانیکه هنگ کنگ که مستعمره سابق انگلیس بود را بازپس گرفت، وعده، «حجم زیادی خودمختاری را به هنگ کنگ داد»  اما قانون امنیتی گسترده‌ای که چین در سال 2020 تحمیل کرد، تا حد زیادی آزادی را در آن جا از بین برد.

وی ادامه داد: «مردم در تایوان تماشاگر هستند و ....می‌دانند که این چیزی است که ما نمی‌خواهیم آن را قبول کنیم. مردم تایوان فهمیده‌اند که چین در اقداماتش در قبال تایوان بسیار تحریک‌کننده و بسیار بی‌پروا شده است».

علی‌رغم آن که چین اوایل هفته پایان رزمایش‌های خود را اعلام کرد، وو گفت که تهدید چین همچنان باقی است و تصریح کرد که جنگنده‌های چین همچنان از خط میانی در تنگه تایوان عبور می‌کنند.

وو در پایان تصریح کرد: «گرچه تایوان نمی‌خواهد حتی یک اینچ به چین بدهد، تصمیم آمریکا برای آرام بودن را درک می‌کند. ما همین کار را می‌کنیم ما نمی‌خواهیم چین را تحریک کنیم. ما آرام خواهیم ماند و در عین حال اطمینان خود را حفظ میکنیم ما می‌خواهیم یک سهامدار مسئول در این منطقه باشیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    2 0
    تحریک کن ببینیم چی میشه مثل بستنی خورده خواهی شد.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۱
    0 0
    همسایه خوب
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۲
    0 0
    ارتش پر تعداد چین بر خلاف روسیه بسیار قدرتمند تر هست و تایوان یک جزیره نسبتا کوچک که ابدا نمیتونه مثل اوکراین وسیعتر دفاع بکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس