کد خبر 1406471
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
کرونا

رئیس کمیته علمی کشوری کرونا گفت: چند روز است که میزان مراجعات بیماران کرونا به مراکز درمانی، روند کاهشی دارد و تعداد مراجعان سرپایی و بستری بیمارستان ها، رو به کاهش است.

به گزارش مشرق، سعید کریمی رئیس کمیته علمی کشوری کرونا گفت: واکسن‌های موجود در کاهش آمار بستری و مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ همچنان موثر هستند، اما به واکسن سازهای داخلی توصیه کرده ایم که تولید واکسن بر اساس واریانت و زیرواریانت‌های غالب کنونی را در دستور کار قرار دهند البته در دنیا هم تا جایی که می‌دانم، واکسن‌های جدید بر اساس زیرسویه BA.۵ ساخته نشده و واکسن‌های ساخته شده بر اساس زیرسویه BA.۱ است و این روند باید همانند ساخت واکسن آنفلوآنزا شود که هر سال بر اساس سویه‌های جدید ساخته می‌شود.

وی افزود: پنجره طلایی واکسیناسیون در یکی دو ماه آینده، خیلی مهم است چراکه در ماه‌های آینده شاهد بازگشایی مدارس و راهپیمایی عظیم زائران در ایام اربعین حسینی هستیم؛ زائران اربعین حتما واکسیناسیون خود را به ویژه اگر ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن شان گذشته، تکمیل کنند. قبل از کرونا هم در مسافرت ها، برخی بیماری‌ها به همراه مسافران بود، اما در شرایط کرونا حتما قبل از سفر به ویژه در ایام اربعین که جمعیت میلیونی در راهپیمایی عظیم حضور دارند، واکسن نوبت یادآور تزریق شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: زائران اربعین حسینی با تزریق نوبت یادآور واکسن می‌توانند با سیستم ایمنی مقاوم به مسافرت بروند. تکمیل واکسیناسیون در کودکان گروه سنی بالاتر از ۵ سال خیلی مهم است چراکه می‌توانند ناقل بیماری در خانواده باشند. نوبت یادآور واکسن برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و صرفا برای افرادی که ضعف سیستم ایمنی و بیماری زمینه‌ای دارند و یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، انجام می‌شود، اما برای جمعیت عموم کمتر از ۱۸ سال، فعلا توصیه‌ای برای تزریق نوبت یادآور نداریم.

دکتر کریمی گفت: در هفتاد و پنجمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، در مورد داروهای مورد استفاده برای بیماری کرونا، داروهای جدید و اثربخشی آن‌ها باتوجه به تغییر شرایط و جهش‌های متعدد در سویه اُمیکرون، بحث‌های مفصلی شد. در حال حاضر باتوجه به واکسیناسیون گسترده و شرایط موجود، کمیته علمی برای ورود داروهای جدید کرونا، به جمع بندی نرسید؛ موثر بودن داروهای جدید در درمان کرونا، مورد تایید کمیته علمی کشوری کرونا قرار نگرفت.

وی افزود: بررسی‌های بیشتر در مورد داروهای جدید در کشور در حال انجام است، اما باتوجه به واکسیناسیون گسترده و شرایط جدید کرونا، تا کنون مدارک و مستندات متقنی برای اثبات اثربخشی مناسب و ورود داروهای جدید به پروتکل درمانی کشور، به کمیته علمی کشوری کرونا ارائه نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    همین امروز دو خبر کاملا متناقض از بلندگوهای سیستم پزشکی مخابره شده یکی کاهش مراجعین یکی بدتر شدن وضعیت کرونا!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس