کد خبر 1406271
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۰
روشی پیشرفته برای افزایش عمر نگهداری واکسن‌ها

پژوهشگران موسسه فناوری فدرال زوریخ از توسعه هیدروژلی که عمر انباری واکسن‌ها را بهبود می‌بخشد، خبر داده‌اند.

به گزارش مشرق، عمر فروشگاهی محصول یا عمر انباری به مدت‌زمانی گفته می‌شود که در آن مدت، یک کالا برای استفاده، مصرف یا فروش مناسب باقی بماند. بیشتر واکسن‌ها باید در یخچال نگهداری شوند که این امر، ارسال آن‌ها به مناطق دورافتاده را دشوار و پرهزینه می‌کند. اکنون پژوهشگران سوئیسی از توسعه هیدروژلی که عمر انباری واکسن‌ها را بهبود می‌بخشد، خبر داده‌اند.

پژوهشگران موسسه فناوری فدرال زوریخ روش جدیدی را برای محصور کردن واکسن‌ها در هیدروژل توسعه داده‌اند تا بتوان آن‌ها را در دماهای بسیار بالاتر حمل و نگهداری کرد.

واکسن‌ها به منظور ایجاد پاسخ ایمنی، حاوی پروتئین یا ویروس‌های زنده‌ای هستند که در برابر گرما، آسیب‌پذیر هستند. به این ترتیب در کل فرایند تولید، از ساخت در کارخانه تا رسیدن به دست پزشکان و بیمار، واکسن‌ها باید در دمای کمتر از ۸ درجه سانتیگراد (۴۶.۴ درجه فارنهایت) نگهداری شوند که این امر به یک زیرساخت پیچیده، امکانات و وسایل حمل و نقل با خنک‌کننده کافی نیاز دارد. دستیابی به این امر نیز می‌تواند در مناطق دورافتاده یا درحال توسعه، بسیار پرهزینه یا غیرقابل دسترسی باشد.

دانشمندان موسسه فناوری فدرال زوریخ با همکاری استارت‌آپی به نام"Nanoly Bioscience"، هیدروژل جدیدی ساخته‌اند که می‌تواند واکسن‌ها را در دماهای بسیار بالاتر، ثابت نگه دارد و نیاز به نگهداری آن‌ها در یخچال را از بین ببرد.

عنصر اصلی این ماده، یک پلیمر مصنوعی به نام پلی‌اتیلن گلیکول (PEG) است و در نهایت، هیدروژل به دست‌آمده، پروتئین‌های واکسن را محصور می‌کند و آن‌ها را جدا نگه می‌دارد. این امر به دارو اجازه می‌دهد تا در دمای اتاق و حتی بسیار بالاتر (تا ۶۵ درجه سانتیگراد /۱۴۹ درجه فارنهایت) دوام داشته باشد.

در صورت نیاز به استفاده از واکسن‌ها نیز می‌توان به آن‌ها یک محلول قندی اضافه کرد تا هیدروژل را حل و پروتئین‌ها را آزاد کند. داده‌های سم‌شناسی نشان می‌دهد که اجزای موجود در خود هیدروژل برای استفاده در بدن بی خطر هستند.

پژوهشگران تأکید می‌کنند که مطالعه‌های بیشتری قبل از استفاده از هیدروژل جدید در توزیع واکسن‌ها باید انجام شوند.

یافته‌های این مطالعه در مجله Science Advances منتشر شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس