مرندی: طرف‌های مذاکره باید تصمیم نهایی را در باره متن توافق بگیرند

سید محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده ایران در وین نوشت که در این دور در باره پیشنهادهای اتحادیه اروپا و دیگر طرف ها برای حل مسائل باقی مانده، مذاکره و بررسی شد.

به گزارش مشرق، مرندی در پیامی توئیتری در پایان دور اخیر مذاکرات وین افزود: ایران به تعامل سازنده با بررسی پیشنهادهای تازه، ادامه خواهد داد.

به نوشته مرندی؛ هر چند نقش هماهنگ کنننده (انریکه مورا) از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما طرف ها باید در باره متن نهایی آتی تصمیم بگیرند.

مقام ارشد اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات وین درباره متن پیش‌نویس توافق بازگشت به برجام به پایان رسید.

این مقام که طبق رویه مرسوم خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: هیات ها وین را ترک می کنند. مذاکرات برای دست یافتن به یک متن پایان یافته است و ما متنی را تولید کرده ایم.

وی اضافه کرد: آنچه الان اتفاق می افتد بستگی به پاسخ مشارکت کنندگان دارد.

او گفت که اتحادیه اروپا منتظر پاسخ گروه ۱+۴ و ایالات متحده آمریکا درباره متن پیش‌رو است و جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این باره با وزرای امور خارجه کشورهای مشارکت کننده در تماس خواهد بود.

نماینده اتحادیه اروپا در پاسخ به سئوالی درباره برداشت او نسبت به موضع ایران از متن پیش‌رو هم گفت اطلاعاتی ندارد و مواضع طرف‌ها پس از دریافت پاسخ‌ها روشن می‌شود.

او برای شفاف کردن روند گفت‌وگوها تکرار کرد: چون ما به متن دست‌یافته‌ایم مذاکرات به پایان رسیده است. ما اینجا بودیم که متنی را تولید کنیم و اکنون پایتخت‌ها باید تصمیم‌گیری کنند.

با پایان این دور از گفتگوها، هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران ساعاتی دیگر به تهران بازخواهد گشت و رایزنی‌ها و تماس‌ها باهماهنگ‌کننده و طرف‌های دیگر ادامه خواهد داشت.

هم زمان یک مقام ارشد وزارت امور خارجه در مورد این دور از مذاکرات وین گفت: در چهار روز گذشته مذاکرات فشرده‌ای در خصوص چند موضوع باقی‌مانده برای اطمینان از تامین ملاحظات و نگرانی‌های کشورمان برگزار شد. در جریان این گفتگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد؛

وی افزود: با توجه به مباحث صورت گرفته طی چهار روز گذشته، امروز انریکه مورا چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد؛

این دیپلمات کشورمان اضافه کرد: ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد؛

وی با بیان اینکه   «بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است» خاطر نشان کرد: احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    21 11
    تمام شده رفته این ادابازی ها چیه دیگه...دو زار می زارن کف دستمون فناوری انرژی هسته ای و نفت و گاز و... را تقدیم می کنیم!!!؟؟؟
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
      13 2
      بعد دوباره می آیند سر ملت شیره می مالند
    • IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 0
      چکار کنن دیپلماتها دیگه؟ همه عوام رو و حتی خپاص رو که نمیشه راضی نگه داشت.
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      5 1
      پس همه یک صدا بگوییم مرگ بر برجام
    • K IR ۰۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      3 0
      الان چی داری ازت بگیرن کاسب تحریم ؟
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      2 1
      با سلام کار را باید اساسی تمام کرد نا زمانی که خصومت بین ایران و امریکا(غرب) کاهش پیدا نکند و ما از انها به عنوان دشمن یاد می کنیم اوضاع متفاوت نخواهد بود!
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    3 0
    پسر آقا زاده...
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    5 2
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • FR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    2 0
    بمردم هم بگید .مثل دولت قبل ومجلس قبل سکرت بازی نکنید.
  • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    1 0
    جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است!؟ عامو، اومدیم بورکینوفاسو اومد نماینده کل برجام شد، اونم زد زیر برجام، اون موقع چیکار میکنین؟ قرار نیست لزوما آمریکا قرارداد ببنده... اینا رو ببین چی میگن؟
  • IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    7 0
    من سی و پنج سال دارم از از هفده سالگی و اول مذاکرات یادم هست که طرفین دنبال گرفتن تصمیم نهایی بودند صد سال دیگه هم مذاکره کنیم نتیجه همین خواهند بود آنها در مذاکرات هدفی جز وقت کشی و سردواندن و حقه بازی ندارند این وسط ما دنبال چه هدفی هستیم ؟ حذف تحریم !!! چه شوخی تلخی.
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    4 0
    چرا اطلاع رسانى نميكنند ؟! مگه ملت نامحرمند ؟!
  • ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    4 1
    برجام مرده است اصرار بر اجرای برجام به نفع مملکتمان نیست در هر حال و صورت غربی ها به تعهداتتشان پایبند نخواهند بود حتی اگر ما به فرض محال تمام برنامه هسته ای خودمان را کنار بگذاریم آنها یک قدم جلوتر خواهند آمد و خواستار حذف برنامه های دفاعی کشورمان خواهند شد بعد از آن بلایی که بر سر لیبی آوردند بر سرمان می آورند
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    3 2
    این جنازه برجام بوی تعفن گرفته زودتر دفنش کنید....
  • IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    4 1
    آمریکا و اروپا به هیچ حق و حقوقی جز زورگویی و منافع یک طرفه پای بند نیستند.... اینقدر با اعصاب ملت بازی نکنید.
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    5 2
    متن برجام را کامل اندیشکده آمریکایی تعریف و به بی شرفهای داخلی تحمیل کردند.... همان تفکرات هنوز در کشور مشغولند...
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    3 2
    وزارت خارجه نیاز به تحول انقلابی دارد... غربزده های یقه دیپلمات روسوبی و نفوذی باید دور ریخته شوند...
    • علی IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
      1 3
      اصلا فکر کنید برجام رو هوا -مثلا صدا موشک اتمی هم ساختید.. بعد؟؟؟ - الان کره شمالی اتم دارد روسیه اتم دارد- در گل اکراین مانده بخش کوچی از خاک اکرین بیشتر درگیر جنگ نیست!
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    3 0
    تحریم کاستا را برندارن هیچ تحریمی برنداشتن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس