کد خبر 1405534
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۳۰
این گیاه خون را تصفیه و سرفه را درمان می‌کند

تخم خرفه تصفیه کننده خون و رفع کننده تشنگی است و برای سرفه می‌تواند مفید باشد. در طب سنتی به عنوان تب بر، ضد عفونی کننده، ضد بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C، ضد اسپاسم و ضد کرم استفاده می‌شود.

به گزارش مشرق، تخم خرفه تصفیه کننده خون و رفع کننده تشنگی است و برای سرفه می‌تواند مفید باشد. در طب سنتی به عنوان تب بر، ضد عفونی کننده، ضد بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین C، ضد اسپاسم، مدر و ضد کرم استفاده می شود.


خرفه از نظر طبیعت طبق نظر حکمای طب سنتی خیلی سرد، تر و دارای نیروی قابضه است. در درمان اختلالات و التهاب مجاری ادرار موثر است. این گیاه در مصرف داخلی قطع کننده و بند آورنده خون ریزی است و همچنین عصاره ساقه و برگ آن در درمان بیماری های کبدی مفید است.

از جوشانده خرفه که آب آن گرفته شده است در معالجه اسهال و برای رفع سرفه، تسکین دردهای سینه، سوزش مجاری ادرار و مثانه و رفع حرارت رحم و سوزش آن استفاده می‌شود.


مصرف خوراکی خرفه به صورت سبزی خام و پخته همراه با پیاز و روغن جهت تقویت روده‌ها، قطع اسهال و تب کاربرد دارد و مصرف خام برگ و ساقه آن به صورت سالاد و همراه با سرکه برای درمان درد کلیه مفید است. جویدن برگ خرفه به مقدار کم، کندی دندان را که بر اثر خوردن میوه‌های ترش و یا علت دیگری ایجاد شده است رفع می‌کند.

البته زیاد جویدن آن نیز کندی دندان ایجاد می‌کند. ضماد ریشه خرفه برای رفع زگیل پوستی استفاده می‌شود. ضماد خرفه بر روی پیشانی سبب از بین رفتن سردرد و دردهای میگرنی می‌شود.


گفتنی است که گیاه خرفه در دامپزشکی برای درمان بیماری‌های تب دار و برای خنک کردن بدن، دفع سموم و تصفیه خون به صوردت پودر و جوشانده استفاده می‌شود. خرفه در بیماران آسمی اثر گشاد کننده مجاری تنفسی را دارد. خاصیت تقویت عضلات قلبی و ضد توموری نیز در آن دیدیه شده است.

از عصاره خرفه برای رفع التهابات گرم چشم با مالیدن در محل ملتهب استفاده می‌شود. افراد سرد مزاج باید خرفه را با نعناع و کرفس بخورند.

نام علمی گیاه خرفه Portulaca oleraceae  و از خانواده Portulaceae است.

منبع:بهداشت نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس