سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ند پرایس نمایه

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا توضیحاتی درباره پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا در مذاکرات رفع تحریم‌ها علیه ایران ارائه کرده است.

به گزارش مشرق، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته پیشنهاد جدید اتحادیه اروپا در خصوص توافق برای بازگشت به برجام مبتنی بر متنی است که در ماه مارس در مذاکرات وین حاصل شده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ما از تلاش‌های [جوزپ] بورل (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای به خاتمه رساندن موفقیت‌آمیز مذاکرات قدردانی می‌کنیم.»

وی اضافه کرد: «پیشنهاد جدید او بر اساس متن ماه مارس است. برای حصول توافق، ایران باید مطالباتی که بر برجام فرعی هستند را کنار بگذارد.»

ند پرایس درباره دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها که قرار است برگزار شود هم گفت: «بورل ما را دعوت کرد در هفته جاری به وین بیاییم تا ببینیم امکانی برای اتمام مذاکرات وجود دارد یا خیر.»

وی اضافه کرد: «ایران باید مطالبات فرعی بر برجام را کنار بگذارد. امیدوارم این اتفاق رخ بدهد، اگرچه در مرحله کنونی انتظارات کنونی ما کماکان پایین است.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیرا مدعی شده اصلاحاتی در متن توافق پیشتر حاصل‌شده در وین ایجاد کرده و آن را تحویل مقام‌های ایران و آمریکا داده است. او در مقاله‌ای برای فایننشال تایمز نوشت «پس از ۱۵ ماه مذاکره، به این نتیجه رسیده که فضا برای مصالحه‌های مهم دیگر تمام شده است».

کشورهای غربی در حالی تلاش می‌کنند ایران را مقصر وضعیت فعلی برجام نشان دهند که عدول آنها از تعهداتشان عامل بن‌بست فعلی در اجرای این توافق هسته‌ای است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از برجام که یک توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد بود خارج شد و دولت فعلی این کشور به ریاست «جو بایدن» تا کنون به وعده‌های خود برای بازگشت به آن خودداری کرده است. بعد از خروج آمریکا از برجام دولت‌های اروپایی به وعده‌هایشان برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به خلف وعده طرف‌های غربی اعلام کرد طبق مفاد مندرج در متن برجام تعهدات خودش ذیل این توافق هسته‌ای را کاهش خواهد داد.

آخرین دور مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در خصوص رفع تحریم‌ها هفتم و هشتم تیرماه در دوحه برگزار شد. در این گفت‌وگوها ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم و با وساطت انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره برجام رایزنی کردند. آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است. جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (چهارشنبه) ۱۲ مرداد ماه گفت در این دور از مذاکرات در خصوص ایده‌های مطرح‌شده از سوی طرف‌ها از جمله ایده‌های ارائه شده از سوی جمهوری اسلامی ایران که هفته جاری به طرف مقابل ارائه شد، بحث و تبادل نظر صورت خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید مجدد بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران بر دستیابی به یک توافق پایدار که ضامن حقوق و پاسدار منافع ملت ایران باشد، ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل نیز با اتخاذ تصمیمات لازم و تمرکز جدی بر حل مسائل باقیمانده، شرایط را برای پیشبرد موثر گفت‌وگوها فراهم کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    1 0
    با توجه به مفاد برجام که نهایتاً بند و زنجیری است به دست و پای ایران، بهترین سیاست همین کاری است که دولت انقلابی جناب آقای رئیسی و وزارت امورخارجه ایشان می کند! یعنی سر کار گذاشتن غربی ها به اسم ما اهل مذاکره ایم تا برای ایران زمان خریده شود و طرف مقابل روز به روز دست پایین تری برای ادامه مذاکرات داشته باشد! به علاوه حداقل رسانه های وفادار به نظام، نباید مذاکرات برجام را جزء اخبار مهم خود تنظیم کنند و آن را بزرگ جلوه دهند! بلکه باید در حاشیه و به دور از جنجال رسانه ای منتشر کند تا زحمات دولت آقای رئیسی برای کم اثر کردن روند برجام بر اقتصاد هدر نرود!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس