کد خبر 1404863
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴

در چندین سال گذشته با روی کار آمدن ارتودنسی نامرئی استقبال مردم از درمان های ارتودنسی بسیار بیشتر از قبل شده است که در واقع بخش بزرگی از این استقبال به دلیل نامرئی و شفاف بودن دستگاه های ارتودنسی جدید است. این روش ارتودنسی باعث شده است افرادی که تا چند سال گذشته به دلیل سیم ها و براکت های ارتودنسی تن به این درمان نمی دانند به یکباره درمان ارتودنسی را شروع کنند. در این صفحه می خواهیم شما را با انواع ارتودنسی نامرئی و مزایا و معایب آن آشنا کنیم؛ با ما همراه باشید.

با ارتودنسی نامرئی دیگری خبری از سیم ارتودنسی نیست!

ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی یک روش درمانی جدید در حوزه ارتودنسی است و به معنای درمان ارتودنسی با دستگاه شفاف است که به سختی توسط سایر افراد قابل مشاهده است.

ارتودنسی نامرئی مناسب چه افرادی است؟

ارتودنسی ثابت و فلزی جزء قدیمی ترین و البته رایج ترین روش های درمان ارتودنسی هستند که بر روی دندان های فرد به خوبی قابل مشاهده هستند و شاید باعث بر هم خوردن زیبایی لبخند فرد شوند. این موضوع برای بیشتر افراد به خصوص بیماران قابل پذیرش نیست به همین دلیل به سمت درمان ارتودنسی با روش نامرئی می روند.

در واقع از این نوع دستگاه ارتودنسی افرادی استقبال می کنند که حضور پررنگی در جامعه دارند و اهمیت زیادی به چهره خود می دهند. شایان ذکر است که از این نوع روش درمانی تنها برای درمان نامنظمی های جزئی تا متوسط دندانی استفاده می شود و برای ارتودنسی دندان کودکان گزینه مناسبی نیست.

با ارتودنسی نامرئی دیگری خبری از سیم ارتودنسی نیست!

انواع ارتودنسی نامرئی

انواع ارتودنسی نامرئی شامل ارتودنسی لینگوال، ارتودنسی سرامیکی و الاینرهای شفاف است. متخصص ارتودنسی بر اساس بودجه ای که شما برای درمان ارتودنسی در نظر گرفته اید و همچنین شدت ناهنجاری دندانی شما یکی از این روش ها برای شما انتخاب می کند.

الاینرهای شفاف (اینویزیلاین)

در واقع بیشتر افراد الاینرهای شفاف (اینویزیلاین) را به عنوان ارتودنسی نامرئی می شناسند. الاینرهای شفاف قالب های شفافی هستند که به سختی توسط سایر افراد قابل مشاهده هستند.

این قالب ها را شاید افراد از فاصله بسیار نزدیک و در صورتی که با دقت به دندان های شما نگاه کنند تشخیص دهند اما از فاصله دور به هیچ عنوان قابل تشخیص و مشاهده نیستند.

مزایای الاینرهای شفاف

  • به سختی توسط سایر افراد قابل تشخیص هستند.
  • استفاده از این قالب ها بسیار آسان است.
  • الاینرها متحرک هستند؛ بنابراین امکان خارج کردن دستگاه ارتودنسی حین غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و ... وجود دارد.
  • تمیز کردن الاینرها بسیار آسان است.
  • طول دوره درمان کوتاهی دارند.

معایب الاینرهای شفاف

  • قادر به درمان نامنظمی های جزئی تا متوسط دندانی هستند.
  • برای کودکان مناسب نیست.
  • به دلیل متحرک بودن امکان گم کردن الاینرها یا به موقع استفاده کردن آنها وجود دارد.
  • در صورت عدم مراقبت صحیح امکان شکسته شدن الاینرها وجود دارد.
  • هزینه ارتودنسی با الاینرهای شفاف بیشتر از ارتودنسی ثابت فلزی است.

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی همان ارتودنسی ثابت فلزی است با این تفاوت که به جای سیم و براکت های فلزی از سیم های شفاف و نامرئی از جنس سرامیک دندانپزشکی استفاده می شود.

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال هم نوعی ارتودنسی ثابت است و به جای اینکه به سطح دندان ها متصل شوند به پشت دندان ها چسبیده می شوند به همین دلیل به این نوع ارتودنسی نامرئی، ارتودنسی پشت دندانی یا ارتودنسی لینگوال گفته می شود.

مدت زمان درمان ارتودنسی نامرئی چقدر است؟

طول درمان ارتودنسی نامرئی بسته به اینکه از کدام یک از بریس ها استفاده می شود و شدت ناهنجاری دندانی بین 12 الی 18 ماه است که ممکن است گاهی این زمان طولانی تر شود.

طول درمان بریس های سرامیکی طولانی تر از بریس های فلزی است. بریس های پشت دندانی هم به مدت زمان بیشتری برای درمان احتیاج دارند. طول درمان الاینرهای شفاف بین 9 الی 15 ماه است که گاهی ممکن است متخصص ارتودنسی از شما بخواهد از این دستگاه بین 12 تا 24 ماه استفاده کنید.

با ارتودنسی نامرئی دیگری خبری از سیم ارتودنسی نیست!

کدامیک از انواع ارتودنسی نامرئی بهتر است؟

همان طور که گفتیم انواع ارتودنسی نامرئی شامل ارتودنسی سرامیکی، لینگوال و الاینرهای شفاف هستند. الاینرهای شفاف جدیدترین روش ارتودنسی نامرئی هستند که طرفداران زیادی هم دارند. الاینرها قادر به درمان مشکلات جزئی تا متوسط دندانی هستند. دو روش دیگر یعنی ارتودنسی لینگوال و سرامیکی قادر به درمان ناهنجاری های شدید دندانی هستند و غیر از این مورد هیچ برتری به نسبت الاینرهای شفاف ندارند.

این یک مقایسه کلی انواع روش های ارتودنسی نامرئی بود. اما اینکه کدام روش برای شما بهتر است را متخصص ارتودنسی تشخیص می دهد.

کلام آخر

یکی از جدیدترین روش های درمان ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی است که این روش درمانی در سه دسته ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی لینگوال و الاینرهای شفاف تقسیم می شود. دلیل اصلی استقبال مردم از این روش درمانی ارتودنسی، نامرئی بودن این نوع دستگاه ها به خصوص الاینرهای شفاف است. شایان ذکر است که هزینه ارتودنسی نامرئی به نسبت نوع بریس مورد استفاده، شدت ناهنجاری، مهارت متخصص ارتودنسی و .... می تواند کاملا متغیر باشد؛ اما در هر صورت ارتودنسی یکی از درمان های دندانپزشکی گران قیمت است.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس