کد خبر 1404689
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۴
.

وزارت خارجه چین در واکنش به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، سفیر ایالات متحده در پکن را احضار کرد.

به گزارش مشرق، چین پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به منطقه تایوان، سفیر آمریکا را احضار کرد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌جی‌تی‌ان» «ژی فنگ» معاون وزارت امور خارجه چین سه‌شنبه شب به وقت تهران، «نیکلاس برنز» سفیر آمریکا در چین را احضار کرد تا مراتب اعتراض شدید چین نسبت به  سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان  را  اعلام کند.

معاون وزارت امور خارجه چین همچنین هشدار داده که ایالات متحده باید اشتباهات خود را بپردازد.


            نیکلاس برنز

از سویی دیگر، سفیر چین در واشنگتن نیز اظهار داشت: «پاسخ ما به سفر پلوسی به  تایوان قوی خواهد بود.»

این در حالی است که  «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا عصر سه‌شنبه  به وقت تهران در واکنش به سفر  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و هشدارهای پکن اعلام کرد که تهدیدهای پکن ما را نمی‌ترساند.

وی در ادامه سخنانش مدعی شد که سفر پلوسی به تایوان، تهدیدی برای حق حاکمیت چین به شمار نمی‌آید. کربی اضافه کرد: «واشنگتن به سیاست چین واحد پایبنده بوده و از استقلال تایوان حمایت نمی‌کند اما به پشتیبانی از تایوان در دفاع از خود نیز پایبند است.»

هواپیمای پلوسی عصر سه شنبه به وقت تهران  در تایوان  فرود آمد و مقام‌های تایوانی استقبال گرمی از را از پلوسی  به عمل آوردند. نانسی پلوسی به محض ورود به تایوان در توییتی نوشت: «سفر به تایوان نشان دهنده تعهد من به یک دموکراسی پویاست.»

وزارت خارجه تایوان نیز اعلام کرد که سفر پلوسی نشانگر حمایت آمریکا از تایوان است و این دیدارروابط تایوان با آمریکا را تقویت می‌کند.

این سفر حواشی بسیاری به همراه داشـت، به طوریکه طی روزهای گذشته جنگنده‌های چینی بارها پروازهای تاکتیکی در منطقه انجام دادند.

کشورهای دوست با چین نیز واکنش‌هایی به این سفر نشان دادند به طوریکه روسیه اعلام کرد که سفر نانسی پلوسی به تایوان را یک اقدام تحریک آمیز آشکار می‌داند.  در این بیانیه آمده است: «ما این سفر را یک تحریک آشکار می‌دانیم که در راستای سیاست تهاجمی ایالات متحده با هدف مهار همه جانبه چین است.»

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. اخیراَ دولت آمریکا لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شهاب IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    اعتراض شدید الحن چین : کوپک اوغلو آمریکا
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    همش همین
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    دیپلماسی نمایشی، بدرد نمیخوره چینی خان!
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    یعنی اندازه ایران عرضه ندارند یه چند تا موشک توی یه پایگاه گنده لاتشون، بندازند؟ ندارند آقا جان...اینکاره نیستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس