مانور چند ملیتی آمریکا و متحدان در روزهای حساس در شرق آسیا

همزمان با تشدید تنش در شرق آسیا، رسانه‌ها از برگزاری رزمایش بزرگ آمریکا با نیروهای اندونزی و چند کشور دیگر خبر دادند.

به گزارش مشرق، منابع خبری از برگزاری رزمایش بزرگ آمریکا با نیروهای اندونزی و چند کشور دیگر در برهه حساس در منطقه شرق آسیا خبر دادند.

 به نوشته وبگاه «دیفنس پست» هزاران نظامی اندونزیایی و آمریکایی روز دوشنبه یک رزمایش  نظامی مشترک دو هفته‌ای را آغاز کردند. آمریکا مدعی شده که هدف از این رزمایش  پیشبرد همکاری منطقه‌ای در حمایت از منطقه آزاد آسیا-اقیانوسیه است.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده و متحدان آسیایی این کشور نگرانی فزاینده‌ای در مورد افزایش تحرکات چین در اقیانوس آرام ابراز کرده‌اند. با وجود این واشنگتن گفته که این رزمایش‌ها هیچ کشوری را هدف قرار نمی‌دهند حتی اگر به طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از رزمایش‌های قبلی باشد. دستکم  ۴۰۰۰ نظامی آمریکایی و اندونزیایی با نیروهایی از استرالیا و سنگاپور  و همچنین ژاپن که برای اولین بار در این مانورشرکت می‌کند، ملحق خواهند شد.

این رزمایش در جزیره «سوماترا» در غرب اندونزی و جزایر «ریائو» استانی از جزایر اندونزی که  نزدیک سنگاپور و مالزی پراکنده شده‌اند، برگزار می‌شود.

سرلشکر «استفان اسمیت» فرمانده نیروهای آمریکایی شرکت کننده، به خبرنگاران در «جاکارتا» گفت: «این واقعاً تمرینی برای ایجاد اعتماد، اتحاد، درک متقابل، افزایش توانایی و سایر موارد مرتبط است. بنابراین این واقعا یک تمرین نظامی است و تهدیدی برای هیچ طرفی نیست.»

این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که «نانسی پلوسی»  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در سایه تنش‌های دیپلماتیک با چین، خود را برای رهبری یک هیات از کنگره به منطقه آماده می‌کند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین پنج‌شنبه گذشته  تماس تلفنی پرتنشی برقرار کردند و بر سر برنامه‌ریزی اولین نشست حضوری خود توافق کردند، اما شی به واشنگتن هشدار داد که در تایوان با آتش بازی نکند.

 به گزارش این منبع خبری، این رزمایش تا ۱۴ آگوست (یکشنبه ۲۳ مرداد) ادامه خواهد داشت و شامل رزمایش‌های نیروی دریایی و نیروی هوایی است.

یک مقام اندونزیایی گفت که مراسم افتتاحیه این رزمایش با حضور همه کشورهای شرکت کننده در روز چهارشنبه برگزار خواهد شد. کانادا، فرانسه، هند، مالزی، کره جنوبی، پاپوآ گینه نو، تیمور شرقی و انگلیس به عنوان کشورهای ناظر شرکت خواهند کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
    0 0
    خاک توی سر یک کشوری که بیشترین مسلمون رو توی خودش داره. اندونزی!؟ حیفه بخدا براحتی خم میشن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس