کد خبر 1404011
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۹
اهتزاز پرچم حسینی و آغاز پویش نذر یاری در تهران

همزمان فرارسیدن ماه محرم و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، مراسم آیینی اهتزاز پرچم عزای حسینی و افتتاح رویداد پویش «نذر یاری» برگزار شد.

به گزارش مشرق بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران، احمد احمدی صدر - مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، افزود: این مراسم در راستای هر چه باشکوه تر برگزار شدن مراسم عزای حسینی و ترویج سنت حسنه انفاق و دستگیری از قشر نیازمند شهر در قالب پویش «نذری یاری» با حضور هیات‌های بزرگ مذهبی تهران، پیرغلامان حسینی، گروه‌های جهادی، مجامع خیرین مناطق ۲۲گانه شهر تهران، روحانیون مساجد شاخص تهران، مداحان، خانواده های شهدای معزز مدافع حرم و ورزشکاران برگزار شد.

وی در این مراسم با تاکید بر تلاش و تعامل دوسویه مردم و حاکمیت در برطرف کردن آسیب های اجتماعی شهر، تصریح کرد: حضور همه جانبه دستگاه ها و نهادهای دولتی لازم است اما کافی نیست. کفایت مطلب آنجایی است که از ظرفیت های عظیم مردمی استفاده کنیم. استفاده از ظرفیت آحاد مردم یعنی همانند دهه ۶۰ وقتی که کشورهای متعددی دست به دست هم دادند تا به خاک ایران دست درازی کنند، آحاد مردم، از هر گویش و رنگ و خو و خلق و طایفه و مذهب و دین  هر که بود آمدند و  پای ایران ایستادند و با فدا کردن جان های خود یک وجب از خاک ایران مورد تعرض و در اختیار دشمن قرار نگرفت و چه کسی این کار را کرد جز آحاد مردم.

احمدی صدرافزود: شهرداری تهران شهرداری آحاد و تک تک مردم تهران است، همان مردمی که ۲-۳ میلیون جمعیت می آیند در تهران در بزرگداشت غدیر در اوج فشارهای اقتصادی و سیاسی دشمن نوید غدیر و عشق به ولایت مولا امیرالمومنین  (ع) را سر می دهند و عظمت روز غدیر را رقم می‌زنند. اینان همه آحاد مردم هستند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: ما در شهر کسانی را داریم که به هر دلیلی دچار معضلات و آسیب های اجتماعی  شده اند، در حالی که در حدود ۱۰ هزار هیئت در تهران داریم که هر کدام اگر فقط یک نفر از این افراد و خانواده شان را بعد از دوره بهبودی و پاکسازی تحت تکفل خود قرار دهند معضل معتادین متجاهر در تهران تمام است.

دبیر ستاد مسئولیت پذیری شهر تهران تاکید کرد: بعضی از کشورهای متمدنی که ادعای حقوق بشر سر می‌دهند می‌گویند معتاد متجاهر کف خیابان ۳ درصد احتمال بازگشت دارد پس بریزم در دریا. اما ما می‌گوییم این انسان است، خلیفه الله است، خداوند متعال انسان را در روی زمین خلق کرد و حالا به هر دلیلی حالا به این روز افتاده است.
وی ادامه داد: ما می گوییم گفتمان انقلاب اسلامی و گفتمان اسلام و گفتمان اخلاق محور یک جمله دارد و آن هم دفاع از مظلوم و توجه به محروم است. جایی که شما نماز را که سنجه اعمال است و شکستن آن مجاز نمی باشد، آنجا که جان انسانی در خطر است باید بشکنید.  چند هزار آدم جانشان در خطر است در کوچه و خیابان و ما مکلفیم به نجات آنها، حتی اگر چند درصد احتمال نجات آنها وجود داشته باشد.

احمدی صدر در پاسخ به سوالی در رسانه ها مبنی بر اینکه "چرا هزینه می‌کنید این آدم معتاد متجاهر  کلا وبال بر جامعه است و هزینه نباید بکنید ؟" افزود: اگر فرزندتان سرطان داشته باشد و پزشکان بگویند که احتمال دارد بچه فوت شود و یک درصد احتمال نجات دارد و اگر این هزینه سنگین را انجام بدهید بچه تان برگردد، چه کار می کنید؟ فرش زیر پای ، ماشین ، خانه و زندگی مان رامی فروشیم تا بچه مان برگردد.

مدیرعامل سازمان رفاه ،خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به جایگاه تشکل های مردمی ادامه داد: جمع کردن معتاد متجاهر کف خیابان و بردنشان داخل مرکز مشکل را حل نمی کند. توزیع فراوان مواد مخدر از یک سمت و از سمت دیگر فشارهای اقتصادی، فشارهای عاطفی، مسائل روانی و غیره بالاخره به یک جایی رسیده است که تعداد کنونی را رقم زده است. مادامی که بنشینیم، حاکمیت چه کار می‌خواهد کند؟ یک سال بگیرد و داخل زندان نگه دارد دوباره به جامعه باز می‌گردند.

به گفته وی، حاکمیت باید ورود جدی کند و با برنامه های ویژه تربیتی فرهنگی و ... کمک کند، پشتیبانی کند و آموزش دهد و از این منظر حمایت کند. در حالیکه ngo ها، گروه ها ، خیرین، فعالین و مراکز نیکوکاری که بیش از ۱۵هزار مجموعه ثبت شده در شهر تهران است، اگر هر کدام یک کودک کار یا یک معتاد را با خانواده هایشان حمایت کند و رفیق راه و کنار این عزیزان شوند ، معضل آسیب های اجتماعی تهران تمام خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به برکات ماه محرم افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی نیز ما به برکت وجود سیدالشهدا که هر چه داریم از سیدالشهداست. نیت می‌کنیم تا در این ماه با عظمت به قدر آن توفیقی که خداوند متعال به ما می‌دهد، به عرصه آسیب های اجتماعی و کمک به رفع آن ورود کنیم و توجه خیرین و مردم را به حمایت از این قشر جامعه که به هرحال گرفتار شده اند جلب کنیم.

احمدی صدر ادامه داد: نکته این نیست خانواده ای که ضعیف و نیازمند است و این مریض و بیمار اعتیاد را بیاوریم در هیئت کمک مادی کنیم.نکته کلیدی این است که میخواهیم در سفره سیدالشهدا با عنایت کریمانه مولا مورد توجه قرارگیرد و مسیر تربیتی و رشد را در دانشگاه معرفت محرم بپیماید.

دبیر قرارگاه اجتماعی شهر تهران خاطرنشان کرد:  مادامی که مطلقا  بر علم و روانشناسی  و .... برای نجات انسان ها و آسیب دیدگان تکیه کنیم به جایی نمی‌رسیم، مساله اول و آخر تربیت اخلاق و عدالت است و این مسائل ذیل تعصی و توجه واقعی به مکتب سید الشهدا رقم می‌خورد، اما تکیه گاه و چراغ راه ما باید سیدالشهدا باشد. اگر در دامان سیدالشهدا نرویم تهی دست خواهیم بود.

به گفته وی، علم و تکنولوژی باید باشد همه را باید به خدمت بیاوریم اما  از حضرات معصومین و مسیر تربیتی ایشان بویژه حضرت سیدالشهدا (ع ) غفلت نکنیم، چرا که مکتب حسینی یعنی مکتب عدالت، مکتب دستگیری از مظلوم و محروم و کمک به هم نوع.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس