کد خبر 1403723
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
بلینکن و البوسعیدی درباره برجام گفت و گو کردند

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و بدر بن حمد البوسعیدی همتای عمانی خود شنبه شب در خصوص موضوعات مختلفی و در راس آن از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران تلفنی گفت و گو کردند.

به گزارش مشرق، دو طرف در خصوص شماری از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک رایزنی کردند.

براساس این گزارش دو طرف درباره از سرگیری برنامه هسته‌ای ایران موسوم به برجام رایزنی کردند.

ادامه آتش‌بس در یمن برای تقویت فرصت برای تحقق صلح و ثبات در این کشور و جنگ اوکراین از دیگر مسائلی بود که بلینکن و البوسعیدی درباره آن به بحث و بررسی پرداختند.

وزارت امور خارجه عمان اعلام کرد که دو طرف بر اهمیت تلاش مضاعف برای حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگو و حل سیاسی و دیپلماتیک به طوری که حافظ استقلال و حاکمیت و زندگی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها باشد، تاکید کردند.

گفت وگوی بلینکن و البوسعیدی چند ساعت پس از تماس تلفنی محمد بن عبدالرحمن ال ثانی وزیر امورخارجه قطر و حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران درخصوص برجام صورت می گیرد.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز ۶ مردادماه با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان تلفنی گفت وگو کرده بود.

 نماینده آمریکا و وزیر امور خارجه عمان به بررسی تلاش‌های مربوط به احیای توافق هسته‌ای با ایران پرداختند.

هشت دور مذاکرات فشرده میان نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ در وین، اسفند ماه ۱۴۰۰ به مرحله‌ای رسید که اکنون موفقیت و یا شکست گفت‌وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی آمریکا به عنوان مقصر وضع موجود بستگی دارد. اگر واشنگتن تصمیمات لازمی را که به آن آگاه است اتخاذ کند می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرد و ظرف چند روز به توافق نهایی رسید. 

مقامات آمریکایی و رسانه‌های غربی در ادامه بازی مقصر نمایی اصرار دارند که ایران را عامل تعلل در رسیدن به توافق نهایی و شکست احتمالی مذاکرات نشان دهند. این درحالیست که خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران با رویکردی واقع‌گرایانه منطبق با ملزومات توافق سال ۹۴ و در تناسب با تجریبات بدست آمده از عملکرد طرف‌های غربی تنظیم شده است. 

دولت جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام است، تاکنون گامی در جهت نشان دادن حسن نیت خود برنداشته است. 

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است. 

جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد. 

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سید IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    2 2
    در عرض یکی دوسال چگونه ورق برگشته است! تا همین یکی دوسال پیش این دولت روحانی بود که برای توافق ذیل برجام چه التماس هایی که به یانکی ها نمی کرد و اگر حکم مجلس نبود باقی امتیازات کشور را هم به توهم توافق حراج کرده بود! اما امروزه این غربی ها و به ویژه یانکی ها هستند که به هر دری می زنند و ملتمسانه از دول دست نشانده شان تقاضا دارند که ایران را تشویق به توافق کنند! آموزشی برای مدعیانی که توهم داشتند زبان دنیا را بلدند!
  • مردم IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 2
    رئیسی توافق کن
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    1 0
    هیچ فرقی ندارد دولت روحانی یا دولت رئیسی هردو فشار را بر مردم میارند و مشکلات رو ملت دارند تحمل می کنند. فقط ادعا و ادعا و ادعا
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      1 0
      گمان کنم از رأی دهندگان به روحانی بوده ای که اینک سعی داری با این گونه دلداری دادن به خود، از خجالت کشیدن از وجدان خود برهی!!!
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 1
    تورا به پیعمبر بس دیگه پدرمون دراوردید توافق کنید چقدر فشار بکشیم خدا ازتون نگذره
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
      1 0
      پیغمبر را اگر قبول داری باید در باره شعب ابو طالب و رنج و مصائب کسانی که پیامبری ایشان را پذیرفته بودند مطالعه کنی و سپس به پیغمبر قسم بدهی!! وگرنه بهتر است به معاویه قسم بخوری!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس