آژیر قرمز کرونا دوباره به صدا در آمد

در حالی که خبرها حاکی از پایان کرونا در ایران و غلبه بر این بیماری بود؛ این ویروس دوباره همه ما را غافلگیر کرد؛ به گونه‌ای‌که‌ در حال حاضر، افزایش شمار مبتلایان و قربانیان باعث افزایش نگرانی بین مردم شده استو

به گزارش مشرق، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با شناسایی۷۸۴۹ نفر مبتلای جدید به ویروس کرونا، در هفتم مرداد ماه، اعلام کرد در شبانه‌روز گذشته ۵۴ بیمار کرونایی  نیز در کشور جان خود را از دست دادند و  به این ترتیب، مجموع جان‌باختگان این بیماری، به ۱۴۱ هزار و ۸۹۱ نفر رسید.

photo_2022-07-30_12-25-01.jpg

دکتر سیدمحمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و  استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

افزایش ۷ برابری تعداد بستری‌ها

دکتر سیدمحمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و  استادتمام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در مورد افزایش شیوع کرونا در کشور می‌گوید : «همان طور که قبلا هم  پیش‌بینی کرده بودیم علاوه بر افزایش آمار مبتلایان به بیماری کرونا، متأسفانه تعداد فوتی‌ها نیز افزایش داشته است؛ یعنی روز جمعه (۷ مرداد) ۵۴ نفر به دلیل ابتلا به کرونا فوت شدند و تعداد بستری‌ها نیز  نسبت به سه هفته قبل تقریبا ۷ برابر شده است.

تزریق دوز یادآور، بهترین راه مقابله با امیکرون

به گفته هاشمیان، متأسفانه بعضی  هموطنان با این  تفکر که درحال‌حاضر واکسن‌ها به روز نشده‌اند؛ اقدام به تزریق دوز بوستر واکسن کرونا نمی‌کنند. درحالی ‌که  این‌گونه نیست. یعنی در نظر داشته باشیم مثلا واکسن برکت پلاس، واکسنی در مقابله با  امیکرون است که از روی ‌ba.۱ تولید شده است.

فوق‌تخصص مراقبتهای ویژه می‌گوید مطالعات اخیر نیچر نشان داده  تزریق دوز بوستر (یادآور) از واکسن‌های قدیمی احتمال ابتلا به ویروس کرونا را ۵ برابر،  احتمال فوتی‌ ها را  تا ۱۴ برابر و تعداد بستری ها  را نیز ۷ برابر کاهش خواهد داد. یعنی تزریق دوز بوستر همچنان بهترین راه برای مقابله با ویروس به شمار می‌رود.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا

به گفته هاشمیان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی  مانند زدن ماسک و حفظ فاصله  افراد با همدیگر نیز در مقابله با بیماری کرونا  بسیار مؤثر بوده که متأسفانه استفاده از ماسک  و رعایت موارد پیشگیری  از بیماری در سطح جامعه بسیار کمتر شده  است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی می‌گوید با توجه به اینکه در حال‌حاضر افرادی که علائم ابتلا به بیماری را  دارند نسبتا کمتر  تست می‌دهند، شناسایی دقیق تعداد مبتلایان با دقت کمتری همراه خواهد بود. بنابراین افرادی که علائمی نظیر سرماخوردگی دارند حتما باید در خانه بمانند و خود را قرنطینه کنند. ضمن آنکه اگر نشانه‌هایی از مشکلات تنفسی هم داشته باشند حتما باید به مراکز درمانی مراجعه کنند. 

کاهش انتقال ویروس با واکسن‌های استنشاقی

به عقیده  هاشمیان  از پژوهشگران کشور انتظار می‌رود در ارتباط با تولید واکسن‌های استنشاقی بسیار حساس باشند چون به نظر می‌رسد اگر کرونا همچنان با ما باشد، مطمئنا نیاز به یک دوز واکسن استنشاقی هم خواهیم داشت تا در سطح مخاط بدن ایمنی ایجاد شود.

 به این‌ترتیب احتمال ابتلای  افراد واکسینه شده بسیار کمتر خواهد شد. ضمن آنکه احتمال انتقال ویروس از فرد واکسینه شده نیز تقریبا غیرممکن خواهد شد.

افزایش کرونا در دنیا

فوق‌تخصص مراقبتهای ویژه می‌گوید تعداد ابتلا در بسیاری از کشورهای جهان نشان از  روند افزایشی دارد  و فقط بعضی  کشورها مثل آفریقای جنوبی این پیک را پشت سر گذاشته اند. اما کشور کوبا همچنان تعداد ابتلا و فوت ثابتی دارد؛ به صورتی‌که نزدیک به دو هفته است در کوبا موارد فوتی گزارش نشده است.

به گفته هاشمیان؛ بیشتر واکسن‌های تزریق شده در کوبا واکسن‌های پروتئینی هستند و اکثرا  افراد دو دوز واکسن را که هر دو پروتئینی هستند دریافت کرده‌اند.

ایمنی بیشتر واکسن های پروتینی

هاشمیان می‌گوید کوبا پیک اصلی امیکرون را به راحتی سپری کرده؛ به گونه‌ای که  تعداد فوتی‌های روزانه این کشور در پیک امیکرون بیش از ۸ نفر نبوده است. با توجه به این موضوع و همچنین مطالعات اخیر چاپ شده از واکسن نواواکس که یک واکسن پروتئینی است نشان داده این واکسن علیه واریانت‌های جدید BA.4 و BA.5 مؤثر بوده است.

 نتایج مربوط به این واکسن حاکی از آن است که واکسن‌های پروتئینی آینده خوبی در این پاندمی خواهند داشت و نقش مهمی ایفا خواهند کرد.  در ایران نیز  چهار برند مختلف از واکسن‌هایی با پلت‌فرم پروتئینی وجود دارد.

منبع:همشهری آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • بشار عبدالواحد IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    4 3
    مردم ایران. تو را خدا ماسک بزنید و دوز سوم واکسن را بزنید تا سالم بمانید
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      7 4
      دوز سوم زدن ولی سالم نموندن
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    2 0
    جالب اینجاست که تو کشورهای منطقه اصلاً چیزی به نام کرونا وجود ندارد، بنده تازه از عراق اومدم، اونجا هیچکس نه ماسکی زده و نه کرونایی می شناسه، الان هم که ماه محرم هستش، تجمعات میلیونی تو شهرهای عراق هستش.حالا معلوم نیست کرونا چرا در ایران پرجنب و جوش تر هستش. یا شاید تئوری توطئه در مملکت ایران وجود دارد.
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
    1 0
    مردم هرخانه یک حسینیه
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    0 0
    طبیعی بود،دهه محرم نزدیک شده بود!
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۹
    1 0
    آژیر فروش واکسن به صدا درومد بیخودی گردن کرونا نندازید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس