شروط فراکسیون اهل تسنن برای شرکت در جلسه انتخاب نخست وزیر عراق

ائتلاف موسوم به «تحالف السیاده» برای شرکت در جلسه پارلمان به منظور انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور، چند شرط مطرح کرد.

به گزارش مشرق، ائتلاف موسوم به «تحالف السیاده» که متشکل از فراکسیونهای اهل تسنن عراق است، شامگاه امروز پنجشنبه (ششم مرداد) برای شرکت در جلسه پارلمان به منظور انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور، شروطی مطرح کرد.

این ائتلاف با انتشار بیانیه‌ای خبر داد، خمیس الخنجر رئیس ائتلاف السیاده به کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به الاطار التنسیقی (چارچوب هماهنگی) ابلاغ کرده است که پس از توافق الزام‌آور، امضای رسمی برگه ائتلاف السیاده و تضمین حقوق و مطالبات حامیان آن و توافق با حزب دموکراتیک کردستان، در جلسه پارلمان حاضر خواهد شد.

الخنجر در عین حل مدعی شده است که پیش از ورود به جزئیات مربوط شکل دولت آینده، باید توافق ملی فراگیری حاصل شود.

شروط فراکسیون اهل تسنن برای شرکت در جلسه انتخاب نخست وزیر عراق


بیانیه السیاده

وی همچنین گفت که طرح چارچوب هماهنگی، باید با اقدامات عملی همراه شود تا حسن نیت آن برای همه ثابت شود و به مطالبات جریان صدر هم احترام گذاشته شود.

در پی فراخوانهای مشکوک، روز گذشته، ده‌ها نفر به بهانه عتراض به گزینه پیشنهادی کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «چارچوب هماهنگی» برای تصدی منصب نخست‌وزیری عراق، به میدان «التحریر» بغداد آمدند.

عده‌ای از این افراد پس از ورود به منطقه سبز، وارد ساختمان پارلمان عراق شدند و اموال عمومی را تخریب کردند؛ اقدامی که مورد اعتراض چارچوب هماهنگی قرار گرفت و از آن تحت عنوان تلاش برای فتنه‌انگیزی، هرج‌ومرج افکنی و از بین بردن صلح مدنی یاد شده است.

چارچوب هماهنگی تأکید کرد: «رویدادهای که به سرعت رخ داد و به تظاهرات‌کنندگان اجازه ورود به منطقه دولتی ویژه و پارلمان‌ و نهادهای قانونی داده شد و از طرف دیگر، عمل نکردن نیروهای ذیربط به وظایفشان شبهه‌های بسیاری را برانگیخت؛ ازاین‌رو ما دولت پیشبرد امور را مسئول کامل امنیت ادارات دولتی، کارکنان آن‌ها، هیأت‌های دیپلماتیک و اموال عمومی و خصوصی می‌دانیم و از این دولت می‌خواهیم که  برای حفظ امنیت و نظم و جلوگیری از هرج و مرج و تحرکات غیرقانونی اقدماتی قاطع اتخاذ کند.»

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «همچنین از ملت عزیز عراق می‌خواهیم که در برابر دسیسه‌های دشمنان آگاه‌تر و محتاط‌تر باشند و با هر گونه فتنه‌ که مردم و فرزندان آن‌ها هیزم آتش آن هستند، مقابله کنند.»

صطفی الکاظمی نخست وزیر عراق هم در راستای تلاش برای رفع اتهام و مبرا جلوه دادن دولت، بعد از ظهر امروز درباره رخدادهای اخیر در این کشور و اختلافات سیاسی موجود بیانیه صادر کرد و گفت که دولت در اختلافات سیاسی، دخالت نمی‌کند(جزئیات بیشتر).

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    7 1
    مقتداصدر و الکاظمی ، هر دو یک هدف دارند ، فقط لباس تنشون فرق می کند #سرمایه های صهیونیستی در عراق
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    5 0
    مقتداصدر و الکاظمی ، هر دو یک هدف دارند ، فقط لباس تنشون فرق می کند #سرمایه های صهیونیستی در عراق
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 0
    مقتداصدر و الکاظمی ، هر دو یک هدف دارند ، فقط لباس تنشون فرق می کند #سرمایه های صهیونیستی در عراق
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 2
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    3 0
    منظور این ائتلاف سه گانه با این شرط و شروط با ورود به پارلمان یکی هست . برای آنکه نامزد مورد حمایت کمیته بر سر کار نیاید . و فعلا همچنان داستان ادامه خواهد داشت . مگر سودانی چطور بود که بر هم زدن تلاش چند ماهه را باعث شوید . از یک سو استعفا و از جانب دیگر بمیدان آوردن . وقتی از راه قانونی نشد . راه دیگر چیست . این جماعت راهشان به ترکستان است ، این خط و آن نشان . خود یا مردم عراق را بیچاره و متضرر میسازند .
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    1 0
    با همه تفسیر ها خوشبینم به آینده عراق انشاءالله مشیت الهی بدست مردم هشیار و متوجه عراق رقم خواهد خورد و کشورشان را از اشخاص ضد مصالح و امنیت ملی عراق پیرایش و پالایش می کنند .
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    2 2
    سیستم پارلمانی و نخست وزیری مسخره س ریاست جمهوری خوبه
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    تاریخ را مرور کنید
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    1 1
    واقعا کجاست دوره آیی که صدام درعراق جولان میداد و مثلا مثل بعضی کشورهایی که حکام جنایتکارشون ادای دموکراسی رو در میارن انتخابات برگزار میکرد و99درصد رای میاورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس