کد خبر 1402587
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۰
تیروئید

گاهی اوقات با وجود اشتهای خوبی که داریم، همچنان لاغر هستیم و کاهش وزن را تجربه می‌کنیم. ناخن‌هایمان استحکام خوبی ندارند و خیلی زود می‌شکنند.

به گزارش مشرق، بیش از حد عرق می‌کنیم و زمانی که همه احساس خوبی دارند، ما می‌گوییم گرم است. این مشکلات می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند که یکی از آنها پرکاری تیروئید است.

علائم شایع پرکاری تیروئید در زنان  و مردان یکسان است، اما شدت آن می‌تواند متفاوت باشد. درمانکده به شما پیشنهاد می‌کند با مطالعه این مقاله، دانش خود را در این زمینه بیشتر کنید.

تیروئید پرکار چیست؟

در پرکاری تیروئید (Hyperthyroidism)، سطح هورمون‌های تیروئید (تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3)) زیاد است، در واقع این غده بیش از حد فعال است. سوال اینجاست؛ بالا بودن این هورمون‌ها چرا و چگونه بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند؟ قبل از هر چیز باید بدانید هورمون‌ها در خون جریان دارند و نقش پیام رسان را در بدن بازی می‌کنند. بسیاری از عملکردهای بدن، وابسته به آنهاست.

هورمون‌های تیروئید متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، یعنی با سوخت و ساز بدن سروکار دارند. هر سلولی در بدن برای انجام فعالیت‌هایش به سوخت و ساز نیاز دارد. این هورمون‌ها به سلول‌ها می‌گویند که چگونه باید از انرژی استفاده کنند. حالا اگر سطح آنها در بدن بالا باشد، به همان میزان سلول‌ها نمی‌توانند از انرژی به درستی استفاده کنند. به همین دلیل اختلالات تیروئیدی به طور گسترده‌ایی بر عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن تاثیرگذار هستند.

البته باید بدانید هیپوفیز در مغز با ترشح هورمون TSH، عملکرد غده تیروئید را کنترل می‌کند. بنابراین اگر اختلالی در این هورمون وجود داشته باشد، بروز بیماری‌های تیروئید انتظار می‌رود.

برای بررسی وضعیت تیروئید بهتر است به متخصص یا فوق تخصص غدد مراجعه کنید. این متخصصان با بررسی علائم، بیماری‌های زمینه‌ایی و آزمایش خون به طور قطعی بیماری را تشخیص خواهند داد. با مراجعه به سایت درمانکده می‌توانید به طور آنلاین از فوق تخصص غدد نوبت بگیرید.

علائم شایع تیروئید پرکار چیست؟

عصبی و مضطرب بودن

بیش فعالی

نوسانات و تغییرات خلقی

اختلالات خواب

ضعف عضلانی

اسهال

تکرر ادرار

تشنگی مداوم

احساس خستگی

ضربان قلب نامنظم

کف دست قرمز

تعریق بیش از حد

حساسیت به گرما

خارش

کاهش میل جنسی

کاهش وزن در حالی که اشتهای خوبی برای غذا خوردن دارید.

مشکلات بینایی مانند قرمزی چشم

ناخن‌های ضعیف و شکننده

بثورات پوستی مانند کهیر که می‌تواند با خارش همراه باشد.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس