کارنامه درخشان عطایی در تیم‌های پایه

موفقیت‌های چشمگیر تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌ها توجهات را به مربی ایرانی جلب کرده است، اما آیا این نسخه در فوتبال هم جواب می دهد؟

سرویس ورزش مشرق _ لیگ ملت‌های والیبال با تمام فراز و نشیب‌هایش با قهرمانی فرانسه به پایان رسید. تیم ملی والیبال کشورمان نیز موفق شد پس از شکست بزرگان والیبال، با عملکردی درخشان در رتبه هفتم این تورنمت معتبر قرار گیرد و بازهم شایستگی‌های خود را به همگان اثبات کند.

پیش از شروع این رقابت‌ها کمتر کسی گمان می‌کرد تیم ملی ایران با سرمربیگری یک ایرانی بتواند دل همه را به دست آورد. هیچ‌کس انتظار نداشت که تیم ملی باوجود تغییر نسل عملکرد عالی از خود نشان دهد ولی بهروز عطایی با شکست بزرگان والیبال جهان به همه توانایی‌های خود را ثابت کرد.

در بحبوحه درخشش تیم والیبال ایران به همراه مربی ایرانی، زمزمه‌هایی از تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شنیده شد. عده‌ای سعی کردند از سرمربیان ایرانی به‌جای اسکوچیچ استفاده کنند ولی هیچ‌کدام از گزینه‌های داخلی حاضر به نشستن بر نیمکت تیم ملی نشدند.

چرا در فوتبال مربی ایرانی مثل عطایی موفق نمی‌شود؟/ نسخه والیبالی برای موفقیت در جام جهانی ۲۰۳۰

حال سؤالی که به وجود می‌آید این است که آیا مقایسه این دو ورزش با یکدیگر در زمینه استفاده از سرمربیان داخلی کار درستی است؟ این دو ورزش از نظر سخت افزاری تفاوت‌های چشمگیری دارند و نباید مربیانی که در لیگ‌های فوتبال و والیبال فعالیت می‌کنند را با هم مقایسه نمود.

بهروز عطایی از سال ۲۰۰۹ به عنوان کمک مربی در تیم‌های مختلف فعالیت خود را آغاز کرد و به عنوان کمک مربی در کنار سرمربیان نام‌آشنا والیبال بود. او در سال ۲۰۱۱ هم‌زمان با شروع درخشش والیبال ایران در جهان به مدت یک سال سرمربی تیم ملی نوجوانان شد و با تیم ملی نوجوانان در رتبه دهم رقابت‌های قهرمانی زیر ۱۹ سال جهان قرار گرفت.

عطایی از سال ۲۰۱۶ هم‌زمان با سرمربیگری باشگاه‌های مختلف، سرمربی تیم ملی جوانان ایران شد و موفق شد با این تیم عناوین مختلفی را کسب کند. عطایی در دومین سال حضورش در تیم ملی جوانان مقام پنجم جهان را کسب کرد و در کمال ناباوری در سال ۲۰۱۹ قهرمان جوانان جهان شد.

چرا در فوتبال مربی ایرانی مثل عطایی موفق نمی‌شود؟/ نسخه والیبالی برای موفقیت در جام جهانی ۲۰۳۰

بسیاری از بازیکنان فعلی تیم ملی بزرگسال ایران مانند امیرحسین اسفندیار، جواد کریمی، علی اصغر مجرد و .... در رده جوانان و نوجوانان شاگرد بهروز عطایی بودند. سرمربیگری تیم ملی جوانان باعث شد که بهروز عطایی از شاگردانش شناخت کافی داشته باشد و بتواند در طول مسابقات با آنها ارتباط خوبی بگیرد و تیم یک دست و هماهنگی را برای افتخارآفرینی فراهم کند. البته بسیاری از کارشناسان معتقدند که عطایی می تواند از بازیکنان جوان‌تر که در تیم ملی نوجوانان بازی حضور دارند، استفاده کند تا بازی کردن با بزرگان والیبال جهان به آنها جسارت کافی دهد و والیبال ایران سال‌های سال در اوج بماند.

در واقع فدراسیون والیبال ایران از مدت‌ها پیش برای پوست‌اندازی تیم ملی والیبال و درخشش والیبال ایران در جهان برنامه‌ریزی کرده بود. فدراسیون فوتبال ایران نیز برای درخشش تیم ملی و استفاده از مربیان داخلی باید از تیم‌های پایه شروع کند. به‌کارگیری مربیان داخلی در تیم‌های پایه که مورد تائید کارشناسان هستند، می‌تواند به مربیان ایرانی کمک کند تا سال‌ها کنار بازیکنان باشند و به شناخت خوبی از آن‌ها برسند. در این صورت بازیکنان تیم‌های پایه با اضافه شدن به تیم ملی بزرگسالان دیگر دچار مشکلات فنی نخواهند بود.

حتی اگر میل به سپردن تیم های ملی به مربیان خارجی همچنان وجود داشته باشد هم می توان با اینده نگری این مسئولیت را در رده پایه به یک مربی خوب سپرد؛ به‌عنوان‌ مثال فلیکس سانچز اسپانیایی از سال ۲۰۱۳ در رده‌های مختلف پایه نوجوانان و جوانان تیم ملی قطر سرمربیگری کرد. سانچز در سال ۲۰۱۷ به عنوان سرمربی تیم ملی بزرگسال قطر معرفی شد. وی موفق شد پس از ۶ سال مربیگری در تیم‌های مختلف ملی قطر، سرانجام این تیم را در سال ۲۰۱۹ به مقام قهرمانی آسیا برساند و برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ که در این کشور برگزار می‌شود برنامه‌ریزی داشته باشند.

چرا در فوتبال مربی ایرانی مثل عطایی موفق نمی‌شود؟/ نسخه والیبالی برای موفقیت در جام جهانی ۲۰۳۰

 مسئولین فوتبال قطر به تیم‌های پایه این کشور اهمیت ویژه‌ای دادند. حالا پس از گذشت ۹ سال از اضافه شدن سانچز به فوتبال پایه قطر، اشتباهات فنی بازیکنان تیم ملی این کشور به سرعت در حال کاهش است. بنابراین مسئولان فوتبال ایران با برنامه‌ریزی طولانی مدت و صحیح، می توانند تیمی آینده‌دار و جوان برای جام‌جهانی‌ های بعدی آماده کنند. امید است که رئیس جدید فدراسیون با برنامه‌ریزی اصولی تیم ملی فوتبال را همانند تیم ملی والیبال به سمت پیشرفت سوق دهد و شاهد تغییرات عجولانه و احساسی و تصمیمات خلق الساعه درخصوص نیمکت تیم های ملی نباشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 2
    به نظر من دانش اکثر مربی های های همه رشته های ورزشی بسیار عالی است اما یک موضوع باعث عدم موفقیت انها می شود عدم وجود اقتدار انها می باشد البته در فوتبال حشمت مهاجرانی گه یک ارتشی بود برای اولین بار توانست ایران را به جام جهانی ببرد یا اقایان قلعه نویی یا مظلومی در تیم استقلال و آقایان غلی پروین و گل محمدی را در پرسپولیس را نام برد .در رشته های دیگر هم کسانی موفق بودند که دارای مدیریت و اقتدار و ... بودند
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    12 0
    آخه فوتبال ایران و این حرفا...تو فوتبال ایران همه دنبال بخور بخورن...نمونه اش رئیس فدراسیونهای این بیست سال اخیر که همه با موتورگازی اومدن و تریلیلردر شدن
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 0
    آخه فوتبال ایران و این حرفا...تو فوتبال ایران همه دنبال بخور بخورن...نمونه اش رئیس فدراسیونهای این بیست سال اخیر که همه با موتورگازی اومدن و تریلیلردر شدن
  • محمدایوب IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    8 0
    تو فوتبال پول زیاد وجود داره پول هم فساد میاره دلال ها برای حق دلالی تلاش میکنند مربی خارجی بیارن غیر این هیچ چیزی نیست سفره بزرگی پهن میکنند همه میخورند
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 0
    چون عطایی قهرمان جوانان شده بود
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    11 0
    چون که فوتبال در ذاتش فساد لانه کرده است آنقدر که یک طبقه تافته ی جدا بافته نوکیسه و ثروت اندوز بصورت نامشروع شده اند بلای خانمانساز اقتصاد کشورها از جمله کشورما که وضعیت یله ورها است
  • بشار عبدالواحد IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    10 3
    چون بهروز عطایی خدا دارد و با خدا است
  • نام آشنا IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 6
    قرار گرفتن تیم ملی فوتبال ایران در بین ده کشور برتر دنیا با سرمربی داخلی یا خارجی هم تقریبا غیر ممکن است. فوتبال و والیبال به هم تفاوت های بسیاری دارند. بازیکنان ما در چنان سطحی قرار ندارند که تیم ملی ایران را بتوانند در رده بندی فیفا بالا بکشند. کریس رونالدوی پرتغالی در جام جهانی 2006 در مقابل تیم ملی ایران بازی کرد.الان در سال 2022 پس از 16 سال هنوز این بازیکن در سطح او فوتبال دنیا مطرح است در حالیکه هیچ یک از بازیکنان تیم ملی ایران در 2006 در سطح اول باشکاهای ایران هم حضور ندارندچه برسد به تیم ملی.
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      3 2
      نناقلا خوب گیرت اومده و زبان هم داری و می ریزی - فوتبال بود ونبودش چه اثری دارد - دیگه از بلاتر بالاتر ذاشتید فساد کرد - این باصطلاح ورزش یک دام زهرآگین برای غارت اقتصاد کشورها است
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 0
    همه چی از باشگاه ها باید درست شود و تا وقتی که باشگاه ها به بخش خصوصی واگذار نشوند و دست مدیران آنها از پول مفت کوتاه نشود ، هیچ چی درست نمی شود . وقتی که باشگاه خصوصی شد قرار داد ها محکم بسته میشوند ، بازیکن برای هر رفتار خارج از عرف جواب گو میشود ، بازیکن را مطیع کامل می کنند ، بازیکن برای خراب کردن بازی جواب پس می دهد ، و این باعث می شود نسلی در فوتبال بوجود که حرفه ای رفتار کند و همین بازیکن که اصلاح شدند به تیم ملی می روند و چون یاد گرفتن در باشگاه مطیع باشد ، در تیم ملی هم از مربی ایرانی تمکین کرده و فقط فوتبال بازی می کنند .
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    5 12
    عطایی هم در کاخی که خارجی های سنگ بنایش را نهادن هست . کارکرد عطایی 4 الی 5 سال دیگه مشخص میشه
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    5 10
    مگه عطایی موفق بود؟
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    7 0
    تا زمانی که امثال تاج رو محاکمه نکنند این فوتبال دریت بشو نیست
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    دم آقای عطایی گرم. فقط به نظرم اگر ست چهارم که خیلی عقب بودیم به نفرات اصلی ست آخر استراحت میداد هم از لحاظ روحی و هم جسمانی بچه ها آماده تر میشدن و چه بسا لهستان رو میبردن.
    • ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      4 0
      لهستان رنک اول جهانه! به این اگرها نیست یه بار 3-2 بردیم یه بار 3-2 باختیم.یعنی قدرت دو تیم اندازه هم هست بقیه اش شانس و اقباله.
  • حسین IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 0
    از فوتبال نتیجه گرای .دعوایی.زرنگباز انتظار معجزه دارین .پتانسیل الان فوتبال ایران حتی اینم نیست چند تا بازیکن خوب داره ک برعکس سیستم فوتبال پرورش داشتن اگه یکیشون مصدوم شه همه ارزوها به فنا میره
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 1
    به نام خدا یک مربی کاربلد و با خدا که در دلش اهل توسل باشد، موجب می‌شود بازیکنانش با توکل و تدبیر، شاخ غول‌های بزرگ را یکی بعد از دیگری بشکنند و یک ملت را خوشحال کنند.
  • علی IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 0
    پشت سر ‌والیبال ایران مدیر قدرتمند وفهیم مانند اقای داورزنی است که در فوتبال چنین مدیر ی وحود ندارد
  • کارشناس IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 4
    کدوم موفقیت والیبال ؟! تیم فرانسه کلا 10 ساله شکل گرفته یه بار شده قهرمان المپیک و دو بار هم لیگ جهانی و همیشه جزو تیم های برتر بوده .. اونوقت تو ایران بعد اینهمه سال رفتن بین 8 تیم لیگ ملتها شده موفقیت .. ول کنین باوا ... در ضمن شرایط فوتبال با والیبال متفاوته ، فوتبال ورزش بسیار سخت تری هست و نیازمند برنامه ریزی گسترده تر و سیستم فرهنگی سالم تر ..
    • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 0
      تیم فرانسه ده ساله شکل گرفته؟ چه اطلاعات ضعیفی! بقیه حرفاتم ظاهرا مثل همینه. لطفا یه مطالعه بکن بعد نظر بده.
    • IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      0 1
      تیم فرانسه ده ساله شکل گرفته؟ چه اطلاعات ضعیفی! بقیه حرفاتم ظاهرا مثل همینه. لطفا یه مطالعه بکن بعد نظر بده.از دهه پنجاه میلادی جزء قدرتهای برتر اروپاست چندین نقره و برنز اروپا داره ۲۰۰۲ سون جهان شده.....
    • کارشناس IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۸
      0 0
      دکتر تنها مقام فرانسه همون سال ۲۰۰۳ بود و تا این سالهای اخیر که قهرمان لیگ جهانی شد هیچ مقام معتبری نداشت... فرانسه کمتر از ایران در لیگ جهانی بوده. ایرانی ها هولن و هیجانی. تا اتفاقی میفته سریع همه چیز رو بهم میدوزن... آلکنو یه بار حرف قشنگی زد که بازیکنان ایران میگن امکانات امکانات. مگه امکانات چیه... تیم والیبال ایران بعد از این همه سال و برنامه ریزی الآن باید مدعی قهرمانی المپیک بود نه اینکه با یه شکست آبرومندانه انگار قهرمان شده باشند... کلا والیبال ورزش ساده‌ایه، بدون هیچ تاکتیک و تکنیک مشخصی و قیاسش با فوتبال مع‌الفارغه
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 1
    چون عطایی برای اذت کشورش کارمیکندنه برای پول وشهرت خودش
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 0
    فوتبال. ورزش نیست یه جور قماره
  • IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 0
    بخاطره فساد بيش ازحد دراين فدراسيونه كه مربي ايراني رغبتي تداره بحضور.
  • رمضانی IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    5 0
    تا تغییرات اساسی در مدیریت . کارشناسان گزارشگران ،،مجریان و حتی برنامه ریزی رخ ندهد سالم سازی فوتبال خیالی باطل است لطفا بگیدنامهایی که چند دهه در این حوزه ها فعالند بازنشستگی ندارند؟
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    1 0
    شما اول زیر ساخت ها رو درست بساز 4تا ورزشگاه استاندارد درست بکن، فساد رو جمع کن ،بعد برنامه ریزی کن برای آوردن مربی ایرانی و جام جهانی 2030
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    عزم راسخ... برنامه ریزی مدون و بلند مدت....انسانهای سالن و ملی ...تلاش خستگی ناپذیر‌...اتکا به قدرتها و نیروهای درونی و بومی....توکل به خداوند...صبر و حوصله..... این
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    رانتخواری در فوتبال چه در فدراسیون چه در بازی کنان باعث شده فوتبال هیچ پیشرفتی با مربی ایرانی نداشته باشد به خاطر سنگ اندازی رانتخواران اینها را خفه کنید فوتبال هم می تواند بشود موشکهایی که بر قلب عین الاسد برخورد کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس