آمریکا ارمنستان

وزیر خارجه آمریکا طی تماس تلفنی با نخست‌وزیر ارمنستان درباره «فرصت تاریخی» برای دستیابی به صلح با جمهوری آذربایجان و دیگر موضوعات صحبت کرد.

به گزارش مشرق، همزمان با تشدید تحرکات در منطقه قفقاز برای پایان دادن به تنش‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان، وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر ارمنستان تلفنی رایزنی کرد.

وزارت خارجه آمریکا در صفحه اینترنتی خود از گفت‌وگوی تلفنی آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور با نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان خبر داد.

طبق این بیانیه، وزیر خارجه آمریکا با پاشینیان درباره «فرصت تاریخی ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان برای دستیابی به صلح در منطقه» صحبت کرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که بلینکن در صحبت با پاشینیان، پیشنهاد کمک ایالات متحده برای تسهیل حمل و نقل و ارتباطات منطقه‌ای را ارائه کرد».

وزیر خارجه دولت جو بایدن همچنین نخست‌وزیر ارمنستان را به ادامه گفت‌وگوهای دوجانبه با جمهوری آذربایجان تشویق کرد و از دیدار اخیر وزیران خارجه ایروان و باکو در تفلیس پایتخت گرجستان استقبال کرد.

به روایت واشنگتن، وزیر خارجه آمریکا در این تماس بر حمایت از مذاکرات سازنده با میانجیگری اتحادیه اروپا در قبال ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: « (وزیر خارجه آمریکا) خاطرنشان کرد که ایالات متحده از سال 1994 رئیس مشترک گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا بوده و آماده تعامل دوجانبه و با شرکای همفکر برای کمک به ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان برای دستیابی به یک صلح جامع بلند مدت است».

این وزارتخانه همچنین خبر داد، آنتونی بلینکن از نیکول پاشینیان به خاطر «شتاب مثبت و توافقات مشخصی که برای عادی‌سازی روابط بین ارمنستان و ترکیه صورت گرفته است، قدردانی کرد».

رایزنی وزیر خارجه آمریکا با نخست‌وزیر ارمنستان در شرایطی صورت گرفته که او با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان هم گفت‌وگو کرده است.

بنا بر بیانیه وزارت خارجه آمریکا، آنتونی بلینکن در گفت‌وگو با الهام علی اف  به جمهوری آذربایجان پیشنهاد کمک داد.

طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا، وزیر خارجه دولت جو بایدن و الهام علی اف درباره فرصت تاریخی جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای دستیابی به صلح در منطقه گفت‌وگو کردند و او پیشنهاد ایالات متحده برای کمک به تسهیل باز کردن حمل و نقل و ارتباطات منطقه‌ای را تکرار کرد».

رایزنی این مقام آمریکایی با نخست‌وزیر ارمنستان چند هفته بعد از سفر اخیر هیات ارشد آمریکایی به ریاست «نیکلاس برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به ایروان صورت گرفت

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    9 7
    آمریکا چطور جرات میمند درمورد استانهای انکارا و استانبول ایران ارتباط میگیرد
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    8 7
    گفتیم که جنگ قرباغ یک تئاتر بود هدف ساکن شدن وهابی های النصره در باکو بود. یک نسل دیگه یک قوم حدید عرب زبان وهابی شیعه کش در شمال ارس ادعای سرزمین میکنند
    • ... US ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 1
      تو چرا ناراحتی
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 3
      ناراحته چون خاک اشغال شده ایران در دست علیف خائن افتاده
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 3
    پروژه زنگنه و قطع ارتباط ایران و ارمنستان و روسیه اینبار توسط آمریکا و غرب ....
  • نیما IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۳
    0 0
    ارمنستان به غرب اعتماد نکند ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس