کد خبر 1401846
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده تبیین نوشت:

اندیشکده آمریکایی مطالعات راهبردی و بین‌المللی و مؤسسه بروکینگز، چندی پیش گروهی متشکل از ۱۰ کارشناس را در یک کارگاه دو روزه گردآوردند تا به پرسش‌هایی پیرامون عوامل مؤثر بر روابط واشنگتن و پکن پاسخ بدهند. خلاصه خروجی این نشست‌ها بدین شرح است:

پایداری نظم بین‌المللی کنونی

چین از نظم فعلی روابط بین‌الملل ناراضی است و معتقد است نهادهای جهانی تحت هژمونی آمریکا هستند. دستگاه سیاست خارجی آمریکا باید میان دو گزینه پذیرش خواسته‌های تجدیدنظرطلبانه چین درباره نظم کنونی و یا مقاومت در برابر آنها، با وجود محدودیت‌ها و کاهش اراده اِعمال قدرت آمریکا، توازن ایجاد نماید و به طیفی از گزینه‌های متعدد دست یابد که کدام ویژگی نظم کنونی برای آمریکا حیاتی است و کدام را می‌توان تغییر داد.

 آینده روابط چین و روسیه

نارضایتی‌های مشابه چین و روسیه درباره توزیع قدرت در نظام بین‌الملل به تعمیق روابط خواهد انجامید. گزینه اختلاف‌افکنی میان این دو توسط آمریکا، مقبولیت اندکی نزد کارشناسان دارد. اما مقابله با این دو در یک جبهه نیز محدودیت‌هایی برای منابع و تمرکز سیاست خارجی آمریکا در دیگر نقاط جهان ایجاد می‌کند. علاوه بر اینکه موجب نزدیکی بیشتر این دو کشور خواهد شد.

چین: به قله رسیده است یا همچنان در حال صعود است؟

در خصوص افزایش قدرت نظامی و صنعتی چین و نفوذ سیاسی پکن بر نخبگان کشورهای هم‌سو، بین کارشناسان اجماع نظر وجود دارد. ولی برخی معتقدند که گسترش نقش دولت در سیاست‌گذاری‌های تجاری و مالی طی سال‌های آتی، رشد اقتصادی چین را محدود خواهد کرد.

 مسأله تایوان

در این خصوص میان کارشناسان اختلاف‌نظر جدی وجود دارد. برخی معتقدند چین در اولین فرصت برای الحاق تایوان اقدام نظامی خواهد کرد. برخی دیگر گمان دارند که پکن درصدد «پیروزی بدون جنگ» بر تایوان است.

روابط ایالات متحده و چین در حال گذار است. نحوه درک تحولات درون ساختار تصمیم‌گیری چین و به ویژه میزان و چگونگی دوام قدرت ژی جین‌پینگ از مهم‌ترین ابهامات راهبردی آمریکا در سیاست‌گذاری در مقابل پکن است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    6 7
    زابطه اقتصادی چین با آمریکا آنقدر گسنرده است که چین حاضر نمی شود انرا از دست بدهد. برای چین، روسیه و ایران در حد مهرهای سرباز هستند که باهاش بازی می کنه
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      7 4
      بر فرض که آرزوی تو چنین باشد، آیا افول پر شتاب یانکی ها را هم می توانی انکار کنی؟!؟!؟!
    • ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      6 0
      اتفاقا وقتی با حریف در یک جنگ نانوشته اقتصادی و نظامی پشت پرده هستی باید مهره های ارزشمند مانند روسیه و ایران را محکم بچسبی که در صورت بالا گرفتن اختلافات دستت به جایی بند باشد چین می داند که امریکا کشوری است که به هیچ عهد و پیمانی که امضا می کند احترام نخواهد گذاشت و غیر قابل اعتماد است
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      1 0
      چین جزءمواردتحریمی امریکاست ولی نه درحدایران وروسیه بلکه برخی راتحریم نکرده است تابتواند صنعت انهارامثل5gاینترنت کسب کنددرهرحال رقیبی جدی برایاقتصادامریکاست وچین هم به نظرم به قله رسیده چون الان هم بحث نظامیگری وتایوان رادردستورکارداردوهم ازنظرسینمایی صادرات فیلمهایش به مرز اشباع رسیده چین هیچ وقتدرحدایران ازنظرعمق جهانی قوی نمیشود وازنظراقتصادی وورزشی هم بعدازامریکابوده است میماند
    • علی IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      3 0
      چین میخواد ابر قدرت بشه حاضر صد برابر تجارت با آمریکا هزینه کنه این حجم از تجارت با آمریکا که چیزی نیست این حرف من نیست
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      1 0
      به قول غربگداها امریکا معبود ماست
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    3 4
    ما براي کشورهايي مثل روسيه و چين کارت بازي هستيم ،کشوري مثل چين مبادلات مالي عظيمي با آمريکا داره ،چين هيچوقت نمياد پشت ايران وايسه
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      5 1
      روابط با یانکی‌های گاوچرون تروریست کلا ضرر داره به چین و روسیه هم ربطی نداره!!!!
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      2 2
      احسنت.
    • بابک IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      4 1
      چین و روسیه به همکاری با ایران نیاز دارن. آمریکا هم به همکاری ایران نیاز داره اما خوی استکباریش اجازه نمیده از موضع برابر برخورد کنه. ایران فردا هم بسیار قویتر از ایران امروز خواهد بود. آمریکا میدونه که روسیه و چین براش چالش فرهنگی نیستند. فقط ایران و تفکر شیعی برای هژمونی غرب چالش محسوب میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس