بحران انرژی اروپا زمستان سخت

قطع صادرات گاز روسیه و قیمت‌های بی سابقه، تهدیدکننده فرارسیدن زمستانی سرشار از نارضایتی خواهد بود.

سرویس جهان مشرق - فارین پالیسی در گزارش به بررسی بحران قریب‌الوقوع انرژی در اروپا پرداخت و نوشت: قطع گاز صادراتی روسیه می‌تواند امنیت انرژی اروپا را به خطر اندازد، به همین دلیل، رهبران قاره سبز در تلاش هستند تا بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسان، با یکی از بدترین بحران‌های انرژی کشورهای اروپایی مقابله کرده و شرایط می‌تواند بسیار بدتر نیز شود.  


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


بدترین کابوس انرژی اروپا در حال تبدیل به واقعیت است/ اروپا منتظر سهمیه‌بندی، ناآرامی‌ و اعتصابات سراسری باشد

شدیدترین بحران انرژی در تاریخ اروپا

این مجله آمریکایی می‌نویسد: در ماه‌های اخیر، رهبران اروپایی با چشم‌انداز از دست دادن گاز طبیعی صادراتی روسیه که حدود ۴۰ درصد واردات اروپا را تشکیل می‌دهد و یک منبع حیاتی تأمین انرژی برای این قاره است، درگیر بوده‌اند. این کابوس اکنون در حال تبدیل شدن به یک واقعیت دردناک است، زیرا مسکو میزان صادرات خود را به تلافی حمایت اروپا از اوکراین کاهش داده، قیمت انرژی را به میزان چشمگیری افزایش داده و بسیاری از کشورها را مجبور می‌کند برنامه‌های اضطراری را در دستور کار قرار دهند و سایر تأمین‌کنندگان انرژی مانند نروژ و کشورهای شمال آفریقا نیز در اقدام مناسب برای تأمین تقاضا ناتوان هستند.

الکس مونتون، کارشناس بازارهای جهانی گاز در گروه مشاوره راپیدان انرژی می‌گوید: این شدیدترین بحران انرژی است که تا به حال در اروپا رخ داده است. اروپا به چشم‌انداز واقعی فقدان گاز کافی در زمانی که این سوخت بیشتر مورد نیاز است، یعنی در سردترین ماه‌های سال، نگاه می‌کند.

هیچ راه‌حلی فوری در شرایط کنونی وجود ندارد

مونتون افزود: قیمت‌ها اوج گرفته است. قیمت ۵۰ دلاری برای هر میلیون بی‌تی‌یو گاز عرضه‌شده، قیمت فوق‌العاده بالایی است. تولیدکنندگان آمریکایی در سایه بحران کنونی، قیمت خود را ۱۰ برابر افزایش داده‌اند. این قیمت‌ها بسیار بالا و غیرعادی است و در واقع، هیچ راه‌حلی فوری در شرایط کنونی وجود ندارد.

بسیاری از مسئولان و کارشناسان انرژی نگران هستند که این بحران پس از توقف فعالیت خط لوله نورد استریم ۱، بزرگ‌ترین خط لوله گاز صدور گاز روسیه به اروپا، گسترده‌تر شود. اگرچه قرار بود این خط لوله تنها به مدت ۱۰ روز تعمیر شود، اما تاریخچه اقدامات کرملین در باج‌گیری و استفاده از انرژی به عنوان یک سلاح، این نگرانی را برانگیخته است که مسکو عرضه گاز توسط این خط لوله را از سر نخواهد گرفت و کشورهای اروپایی به شدت وابسته به عرضه گاز روس‌ها را در تنگنا خواهد گذاشت.

بدترین کابوس انرژی اروپا در حال تبدیل به واقعیت است/ اروپا منتظر سهمیه‌بندی، ناآرامی‌ و اعتصابات سراسری باشد

زمستان سخت در انتظار اروپا

فارین پالیسی ادامه داد: نورد استریم ۲، خط لوله دوم صدور گاز طبیعی روسیه به آلمان، در ماه فوریه زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای حمله به اوکراین آماده می‌شد، نابود شد و نورد استریم ۱ را به عنوان بزرگ‌ترین خط لوله مستقیم گاز طبیعی میان روسیه و بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا باقی گذاشت. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان به دویچه لندفونک گفت: همه چیز ممکن است. هر رویدادی ممکن است اتفاق بیفتد. ممکن است گاز دوباره و شاید بیشتر از قبل به جریان بیفتد. همچنین ممکن است هیچ گازی جریان نیابد.

این اتفاق برای زمستان پیش رو، زمانی که تقاضا برای انرژی افزایش می‌یابد و وجود گاز طبیعی کافی برای گرمایش ضروری است، مشکلات گسترده‌ای ایجاد می‌کند. کشورهای اروپایی معمولاً برای پر کردن مجدد تأسیسات ذخیره‌سازی گاز خود به خریداری گاز در ماه‌های تابستان وابسته هستند. در زمان جنگ و زمانی که عرضه گاز این قاره در آینده نامشخص است، داشتن این ذخایر انرژی به ویژه بسیار مهم خواهد بود.

 اگر عدم عرضه گاز طبیعی توسط روسیه در بلندمدت ادامه یابد، کارشناسان نسبت به فرارسیدن زمستان سخت هشدار می‌دهند: زمستانی با احتمال سهمیه‌بندی، تعطیلی صنایع و حتی مهاجرت‌های اقتصادی گسترده.

شکل‌گیری ناآرامی و اعتصاب‌های سراسری در اروپا

فارین پالیسی در ادامه گزارش خود مدعی شد: مقامات بریتانیا که همین چند ماه پیش نسبت به اوج‌گیری بهای قبوض برق برای مصرف‌کنندگان هشدار داده بودند، اکنون نسبت به وقوع وضعیتی بدتر از پیش‌بینی‌های گذشته هشدار می‌دهند.

هلیما کرافت، مدیرعامل موسسه آر بی سی کپیتال مارکت معتقد است که اروپا ممکن است با زمستانی سرشار از نارضایتی روبرو شود. سهمیه‌بندی، تعطیلی واحدهای صنعتی، همه این رویدادها در حال فرارسیدن است.

 در حال حاضر، ناآرامی‌ها در حال شکل‌گیری بوده و اعتصاب‌ها در سرتاسر این قاره شروع شده است، زیرا خانواده‌ها با رشد هزینه‌های زندگی و فشارهای تورمی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برخی از این نارضایتی‌ها نیز اثرات آسیب آفرینی در بازار انرژی داشته است. در نروژ، بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز طبیعی اتحادیه اروپا پس از روسیه، اعتصابات گسترده در صنایع نفت و گاز در هفته‌های گذشته، شرکت‌ها را مجبور به توقف تولید کرد و شوک گسترده‌ای را در سراسر اروپا به دنبال داشت.

بدترین کابوس انرژی اروپا در حال تبدیل به واقعیت است/ اروپا منتظر سهمیه‌بندی، ناآرامی‌ و اعتصابات سراسری باشد

کشورهای اروپایی در معرض خطر کشیده شدن به درگیری و زدوخوردهای بسیار شدید

فرانس تیمرمنز، نایب‌رئیس کمیسیون اروپا در گفتگو با گاردین اعلام کرد: کشورهای اروپایی در معرض خطر کشیده شدن به درگیری و زدوخوردهای بسیار شدید هستند، زیرا منابع انرژی کافی وجود ندارد. پوتین از همه ابزارهایی که در اختیار دارد، برای ایجاد درگیری در جوامع ما استفاده می‌کند. بنابراین ما باید خود را برای یک دوره بسیار دشوار آماده نماییم.

پیام‌های دشوار این بحران، با این حال، شاید به روشنی در آلمان احساس شود، زیرا مجبور شده است به اجرای اقداماتی جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی نظیر سهمیه‌بندی آب گرم و تعطیلی استخرها روی آورد.

برلین برای مقابله با این بحران، از مدتی پیش، وارد فاز دوم طرح سه مرحله‌ای اضطراری کمبود گاز خود شده است. همچنین هفته گذشته، این کشور برای نجات غول‌های انرژی خود که از نظر مالی به دلیل قطع برق روسیه آسیب دیده‌اند، اقداماتی حمایتی اجرا کرد.

اما فقط آلمان درگیر بحران انرژی نیست. اولگا خاکووا، کارشناس امنیت انرژی اروپا در شورای آتلانتیک گفت: این اتفاق در سراسر اروپا روی می‌دهد. وی یادآور شد که فرانسه برنامه‌هایی برای ملی کردن شرکت برق ای دی اف به دلیل ورشکستگی ناشی از انباشته شدن زیان مالی دارد. بخش چالش‌برانگیز ماجرا این است که دولت‌ها چقدر می‌توانند برای حمایت از مصرف‌کنندگان انرژی خود از این شرکت‌ها بودجه اختصاص دهند؟

بدترین کابوس انرژی اروپا در حال تبدیل به واقعیت است/ اروپا منتظر سهمیه‌بندی، ناآرامی‌ و اعتصابات سراسری باشد

راه‌اندازی دوباره نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگ در آلمان، ایتالیا، اتریش و هلند

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: از سوی دیگر، این وضعیت اهداف آب‌وهوایی بسیاری از کشورها را پیچیده کرده است. در اواخر ژوئن، آلمان، ایتالیا، اتریش و هلند اعلام کردند که نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگ را به دلیل اینکه با کاهش منابع انرژی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، دوباره راه‌اندازی خواهند کرد. مونتون افزود: پیامدهای بالقوه‌ای که کشورهای اروپایی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، نشان می‌دهد که چگونه این بحران در گستره‌ای رخ می‌دهد که فقط در زمان جنگ دیده شده است.

وی گفت: در بدترین سناریو، ما در مورد سهمیه‌بندی عرضه گاز طبیعی صحبت می‌کنیم و این چیزی نیست که اروپا مجبور باشد در زمان دیگری به جز زمان جنگ با آن رویارویی کند. این شرایط در حقیقت نقطه‌ای است که اکنون همه چیز به آن رسیده است. این یک جنگ تمام‌عیار انرژی است.

همچنین آنها بر نبرد بلندمدت و دشواری که اروپا برای پایان دادن به وابستگی به گاز روسیه با آن روبه‌رو خواهد شد، تأکید می‌کنند. با وجود تمایل این قاره برای کنار گذاشتن عرضه گاز توسط مسکو، کارشناسان می‌گویند اروپا به احتمال زیاد در این بحران مارپیچ گرفتار خواهد ماند تا زمانی که بتواند زیرساخت‌های استقلال انرژی خود را بیشتر توسعه دهد و این شرایط ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد.

گاز صادراتی ایالات متحده که پس از مایع شدن با کشتی‌های تانکر حمل می‌شود، یک گزینه است، اما واردات این محموله‌های گاز مایع‌شده به ساخت پایانه‌های جدید نیاز دارد. راه‌اندازی خط لوله‌های جدید انتقال گاز نیز به زمان بیشتری نیاز دارد و تعداد زیادی از تأمین‌کنندگان واجد شرایط وجود ندارد. برای اروپا بسیار دشوار است که اتکای خود به گاز روسیه را در مدتی کمتر از سه تا پنج سال کاهش دهد.

بدترین کابوس انرژی اروپا در حال تبدیل به واقعیت است/ اروپا منتظر سهمیه‌بندی، ناآرامی‌ و اعتصابات سراسری باشد

مردم در فصل زمستان میان غذا خوردن و گرم شدن یکی را انتخاب کنند

فارین پالیسی در پایان نوشت: جیمز هندرسون، کارشناس انرژی در موسسه مطالعات انرژی آکسفورد می‌گوید: پروژه‌های گازی به این سرعت ساخته نمی‌شوند. راه‌اندازی پروژه‌های جدید به زمان زیادی نیاز دارد، بنابراین بحران کنونی ادامه خواهد یافت.

تا آن زمان، رهبران اروپایی به تلاش برای تأمین منابع کافی ادامه خواهند داد و فقط می‌توانند به آب‌وهوای معتدل امیدوار باشند. کرافت گفت: بدترین سناریو این است که مردم مجبور شوند در فصل زمستان میان غذا خوردن و گرم شدن یکی را انتخاب کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 81
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    32 37
    یه زمامی هم می گفتید قراره تو آمریکا جنگ داخلی بشه، به جای این توهمات، مشکل تورم و گرانی رو حل کنید. مگر هشتاد درصد مشکلات ناشی از مدیریت داخلی نبود، بسم الله
    • ناشناس IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      18 23
      خب ما که اصلا مشکل گرانی و تورم نداریم!اروپا و امریکا بدبخت شدند!قراره اونجاها اعتصاب بشه..درایران مردم همه از شرایط اقتصادی راصی هستند و خوب وشاد!
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      18 3
      به جای فکر انتقام و...به فکر کسب سود حداکثری از این شرایط باشید دوران طلایی
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      11 2
      خخ. جنبش وال استریت آمریکا را نابود خواهد کرد. یا قیام سیاه ها او یارو بازیگر فیلم
    • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      19 10
      گیرم اروپا و آمریکا فردا نابود شد شماها میخایید دنیا رو مدیریت کنید؟؟؟
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      17 8
      بهتر نیست ایران اول قیمت مرغ و تخم مرغ و ماکارانی رو درست کنه بعد در مورد اروپا حرف بزنه؟
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      10 6
      خخ. کی بشه روسیه خودرو قرعه کشی بشه
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      6 3
      همه باید برای رفع مشکلات داخلی متحد باشیم و ضمن قبول به وجود "دشمن" از تغییر و پیشرفت کشور حمایت کنیم و نخبگان را تشویق کنیم و مواظب آنهایی که کینه و نفرت پخش می کنند و به قول رهبر "لجن پراکنی" می کنند باشیم.
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      5 2
      با گران شدن قیمت نفت وگاز امریکای خبیث بهره برداری نفت شیل را اقتصادی کرد یعنی هم اروپا را محتاج و وابسته به خود کرد و هم روسیه را به زانو دراورد و هم مدیریت انرژی دنیا را دست گرفت.
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      9 5
      ما خودرو نمیتونیم بسازیم به اروپا گیر دادیم.
    • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      10 4
      خخ. الان یکی میگه بحران گاز اروپا تقصیر اصلاح طلبان و روحانیه.
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      9 6
      پوتین جان ، بعداز بیست سال نیرگاه اتمی بوشهر قادر به تامین برق بوشهر هم نیست
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      5 4
      این مطالب برای کسانی گذاشته میشه که میخوان اطلاعات متنوعی در سیاست، پزشکی، تاریخ، صنعت و ... داشته باشند شما که فقط میخوای مطلب در مورد گرونی بخونی ، مگه مجبوری بیای اینجا!
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      12 7
      باز این غربگداها و سایبری های پیر پاتال ریختن اینجا موضوع رو منحرف کنن!! موضوع اصلی اینه که قراره ارباباتون این زمستون قندیل ببندن!! خخخخخخخخخخ. هروقت بی بی سی و عنتر نشنال و بقیهٔ اراذل به مشکلات کشور ما کاری نداشتن ما هم به اونها کاری نداریم، تا اون زمان دمت گرم مشرق که خوب غربگدا سوزون راه انداختی!!! خخخخخخخخ
    • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      6 2
      بیچاره ها که طعنه میزنید ایران الان علاوه بر دکتر حتی پرستار انگلیس و فرانسه را دارد تامین میکند بدبخت ملکه 50هزار نرس کم داره 90 درصد مشکلات داخل مثل صبح جمعه و خصوصی سازی ها و قطعی برق و کرونا زیر سر خیانت مستقیم قماش خودتان است که همراه اربابتان یخ بزنید ایران درست میشه
    • رمضانی IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 5
      دست پیش می گیری پس نیفتی ما با همه چیز اونها کار داریم چرا که اونها هیچ وقت ول کن ما نبوده اند به اعتقاد ما ، سبک زندگی و فرهنگ ما و انرژی ما کار دارند خیلی از مشکلاتی که امثال تو با شوق و ذوق از آنها دم می زنید نتیجه دشمنیها و خباثتهای آنهاست خدا کنه پوتین همین دست فرمون رو بره تا سیاهی روزگارشون
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 4
      آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : اروپای ساحل آرامش را طوفان زده نموده و در نتیجه 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    13 5
    هر چی جنگ بیشتر طول بکشه به نفع ماست. هم روسیه هزینه میده هم اروپا و آمریکا. در جنگ گرگ ها , آهو باید بی طرف باشه
  • عبدالله از یمن IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    6 8
    به داد ملت مظلوم اروپا برسید . سازمان ملل باید اقدام عاجل کند . حقوق بشر کجاست ؟؟. دزدی زیاد شده و ملت مظلوم اروپا برای گرم شدن همه الکلی شده اند .
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 2
    به امید خدا
  • یا حق DE ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    17 12
    با این همه اوصاف تورم المان 6 در صد تورم ابران بالای 70 در صد!!!
    • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 8
      تورم(رشد) درآمد آلمانی ها صفر درصد، رشد و تورم درآمد ایرانی ها 60 درصد
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      5 3
      با این همه قراره با تورم 6 درصد قندیل ببندن!! خخخخخخ
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      6 2
      بوگاتی که بنزین نداشته باشه با گاری یکیه.
    • DE ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 0
      آلمان 75 ساله که تحریم نشده و روی فرقون هم بنویسی ساخت آلمان میخرند ولی روی بنز ساخت آلمان بنویسی ساخت ایران ایرانی هم نمیخره چون اون کسانیکه قدرت خرید دارن در ایران فقط و فقط دنبال مارک خارجی هستند برای پز دادن و طاقچه بالا گذاشتن و این بیماری واگیر دار غربگدائی کل فرهنگ و صنعت و تولید را دو سه قرنه خراب کرده از طرفی اگر یک کارخانه ایرانی بخواهد تولیداتش را اصلاح کندو مانند فرش دستباف ایران در دنیا جا بیندازد 4 تا غربگدای رانتخوار پول پرست با تبانی و دم این و اون دیدن و خصوصا مافیای انتخابات و اسپانسرهای اصلاحطلبها و اشرافیون .. کشتی کشتی جنس وارد میکنند و آن کارخانه را به زمین میکوبند و اتفاقا بعضا میشود مانند رشت الکتریک بنام 4 تا از همسران سران اصلاحات .بعد از جنگ جهانی دوم پول ملی آلمان چنان سقوط کرد که سکه ها را قیمت آهن قراضه و اسکناس ها را در فرقون و گونی , دولت جدید معاوضه میکرد بزنید اینترنت تا خودتون بخوانید. ضمنا جنگ جهانی دوم که آلمان داشت دنیا را میگرفت و زیر دریایی داشت و جت های جنگی مافوق صوت.....پادشاهان بی غیرت قاجار ...چنان با ایران کردند که مافرقون هم نمیتونستیم بسازیم رضا شا و ممرضا پالانی ادامه دادند و مونتاژخانه ای تحویل دادند حالا با تمام ناجوانمردی ایران را با کشورهایی که قاجار و بی عار و مردم آزار و 33 سال اصلاح طلب ما نمیتوانیم و ارباب پرست نداشتند مقایسه میکنند.
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    14 6
    پوتین پس منتظر چی هستی؟! از شکست افصادطلبای ایران درس عبرت بگیر و یک بار برای همیشه سر پوز این اروپا بزن. بی زحمت اون شیر گازو تا ته ببند اگه یه روزی روسیه گرفتار شد اینا بربرها به ملتت رحم نخواهند کرد از ما گفتن بود
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 6
      پوتین جان برو جلو با همین دست فرمان از تحریمها هم نترس ما هستیم شده مجانی ولی بهت گاز میدنیم
    • DE ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۵
      1 0
      پوتین جان برو جلو با همین دست فرمان از تحریمها هم نترس ما هستیم شده مجانی ولی بهت گاز میدنیم -- اون غرب وحشی و اروپای قرون وسطائی و ارباب گدا گشنه ات عمو سام دزد و انگلیس دزد غارتگر گدازاده ها اونها چشمشون دنبال نفت و گازو معادن است . روسیه بزرگترین معادن و منابع نفت و گاز دنیا را دارد انگل لیس ها چندین قرن فقط غارت و دزدی کردند عموسامت اون اربابت هم همینطور ولی نه شوروی سابق نه روسیه اکنون احتیاج به دزدی گاز و نفت و معادن ندارند. گدازاده نیستند.نه گه خوب باشن محتاج و. گدا نیستند
  • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    13 7
    به قاره یخی خوش امدید. بی عرضه ها حتی نمیتونن گاز تهیه کنند با اون همه امکانات و سرمایه و پیشرف. قابل توجه غرب گداها
  • حسن IR ۰۵:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    6 13
    روسیه اگه گاز صادر نکنه که خود روس ها بیشتر ضرر میکنن. شما فرض کن یه بقالی بگه من به هیشکی جنس نمیفروشم، مردم محله فوقش میرن از یه بقالی دیگه جنس میخرن ولی اون بقاله روز به روز فقیرتر میشه
    • محمد IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      9 4
      گاز با بقالی فرق داره خوشگل گاز و نفت در جهان محدوده و صنایع هر کشور هم با نوع خاصی از نفت همخونی دارن جدا از اون روسیه ایران ونزوئلا و کشور های که غرب تحربم کرده بیشترین و ارزون ترین نفت دارن به دلیل جنس خاک و.. که بحث تخصصیه هرچند روسیه هم ضررهایی میبینه ولی در مقایسه با غرب هیچ است
    • سید IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 0
      گاز فقط با خط لوله قابل صادر شدنه. بشکه ای نمیشه گاز بخرن. گره روسری زرشکیتو سفت کن روح مسعود رجوی نیاد بهت ....
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      5 1
      درست گفتی. همچنین گران شدن گاز و نفت بهره بداری از نفت شیل و انرژی های تجدید پذیر را جذاب میکنه برای سرمایه گذاری و رشد و توسعه و گذر از مرحله فنا. به قولی عصر حجر تمام شده ولی سنگ همچان باقی بود...
  • مانی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    14 1
    اروپایی های بی شرف قرنها دنیا رو چپاول کردند وقت اون رسیده زمستان امسال مثل سگ از سرما یخ بزنند و تاوان وحشی گری هاشون رو بدن!
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    5 5
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 2
      دیشب خواب دیدی؟؟!! خخخخخخخخ
  • DE ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    7 8
    روسیه مجبور به فروش گاز هست و این کار رو انجام میده چون درآمد دیگری ندارد همانگونه که بازار نفت ایران را هدف قرار داد این وسط ما به جای ذوق زدگی و یقه درانی برای پوتین باید به فکر بازار برای خودمان باشیم
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 0
    رویکرد نرم با اروپا فقط منجر ب ازدیاد تحریم ها ب روسیه می‌شود. اروپا هم عاقل و هم بالغ است، دست از بچه بازیی و پررویی بردارد و ب زندگی آرام روی بیاورد.
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 1
      اروپایی ها در طولانی مدت و با چانه زنی و با پنبه سر میبرند نگاهی به روند کیک انرژی اروپا نشان میدهد در حال عبور از نفت و جایگزینی انرژی های تجدید پذیر هستند و در این میان ایران
  • علوی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    7 0
    امير المؤمنين على بن ابيطالب عليه السّلام مَنْ سَلَّ سَيْفَ اَلْعُدْوَانِ قُتِلَ بِه هر که شمشیر ستم برکشد،با همان کشته شود. غربی ها همه را تحریم کردند حالا خودشان گرفتار همان بلا شده اند. منبع : غرر الحکم و درر الکلم، ج 1، ص 597
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 4
      اگر اروپا با انرژی های تجدی پذیر و افزایش ظرفیت قطر و سوخت های جایگزین این بحران را پشت سر گذاشتن آنوقت تکلیف این حدیث چیست؟
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      4 1
      الان پنجاه ساله به دروغ میگین انرژی‌های تجدیدپذیر و....! هروقت تکنولوژی اونقدر پیشرفت کرد حتما استفاده های دیگه ای هم برای نفت و گاز پیدا میشه که صد برابر نیاز بهش بیشتر میشه!!!
    • ایرانی IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 0
      عمو تجدید پذیر!! یه نگاه به روند مصرف انرژیهای فسیلی بنداز ببین کجا ایستادی آیا نمودار مصرف نزولی بوده یا سعودی؟! همینو ببینی اگر درک داشته باشی دیگه حرف نمیزنی اگرم نه که هرچه میخواهد دل تنگت بگو!!!
  • ناشناس IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    3 2
    بهتون قول میدم زمستان نفت میاد زیر 80 دلار !!!! این کامنت یادتون باشه ..
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 1
      دقیقا درسته آمریکا نفت شیل و اروپا انرژی تجدید پذیر رو به حداکثر رسوندن. باهات موافقم.
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 2
      این زمستون نفت میره بالای 150 دلار و شایدم 200 دلار، این کامنت یادتون باشه!
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 1
      احسنت ، دقيقأ همینطوره! نفت حتما به دویست دلار میرسه انرژی های تجدید پذیر هم کشکه!!!!
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 2
      دقيقأ درسته، نفت حتما به دویست دلار میرسه، انرژی های تجدید پذیر هم که احتمالا صد سال دیگه اونم شاید بتونن سهم قابل توجهی از انرژی دنیا رو تامین کنن!!! میگم فکر کردی فقط خودت میتونی برای نفت 80 دلاریت احسنت، موافقم و اینا پرت کنی؟؟!! خخخخخخخخ
  • سروش IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    3 0
    خوابی که اروپائیان برای ایران می دیده اند اول باید پول های بلوکه شده ایران را با سود روزانه آن آزاد کنند بعد ایران با آنها وارد معادله و تجارتی جدید خواهد شد که اول باید پول گاز یا نفت را به دو برابر بپردازند و بعد محصول را دریافت کنند هر مقدار که نفت و گاز بخواهند می دهیم به این شرط که پولش را به دوبرابر بپردازند نصف پول نفت قیمت نفت خریداری شده بر اساس بازار آزاد و نصف دیگر تضمینی باشد تا خطا یا دزدی دریایی صورت نگیرد. در واقع برای امنیت ناوگان ایرانی باشد.
  • ابوالفضل IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    5 5
    اروپا راه حلش رو هم بلده تو یه فکری به حال خودت بکن
    • ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 2
      بله آقا اونها ارباب هستند و شما نوکر حتما که از نظر شما راه حلشو بلده ولی لااقل روزنامه های همین اربابانت رو هم قبول داشته باشی باید این خبر ررو بپذیری مگر اینکه نوکر ترین نوکرها باشی
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 2
    چرا جرات نکردید در مورد کرسنت زنگنه رو دادگاهی کنید؟ پس پی شد؟ فقط شعار
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 0
      الان به مصلحت نیست.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 1
      آلبانی هر وقت بخواهیم دادگاهی میکنیم.
    • DE ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      برای من همیشه سوال بوده دوستانی که میگفتند کرسنت بد است سال ۸۴ و ۸۲ در دولت و مجلس قدرت گرفتند و قائدتا باید شاهد قرارداد بهتری میبودیم ولی طی این ۲۰ سال کرسنت ۲ میلیارد دلار ارزآوری میتونست داشته باشه حتی با قیمت خیلی پایین ولی نسخه آقایون باعث شد گاز ترش بسوزه فقط
  • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 1
    کشور روسیه به رهبری ولادمیر پوتین پیشرفت خوبی از سال1991داشته است و از لحاظ اقتصادی-اجتماعی-ورزشی-سیاسی-نظامی-و...... پیشرفت کرده شهرهای روسیه مثل مسکو-سن پترزبوزگ-کازان-روستوف-اوفا-ماخاچ قلعه از لحاظ توسعه عالی هستند
  • ناشناس IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    3 0
    روسیه قصد داره نفت و گاز چین و هند را انحصارا خودش تامین کنه . بنابراین کشورهای حوزه خلیج فارس و عراق بهمراه لیبی و ونزویلا که همگی هم افزایش تولید خواهند داشت تنها بازاری که برایشان باقی میماند اتحادیه اروپا است . در این صورت جهان با مازاد عرضه روبرو شده و قیمتها سقوط میکند . از طرف دیگر الجزایر و قطر و مصر هم قرار است با حداکثر ظرفیت خودشان گاز صادر کنند !!
  • MD ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 3
    به زودی غرب پرستان خواهند دید که اروپا چگونه دچار بحران و تورم و گرانی و جنایات عجیب و شورشها خواهد شد، در حالیکه فقط یک کشور او را تحریم کرده است، ایران ۴۰ سال است که تحریم است ولی هنوز پا برجاست، درست است که گرانی و تورم داریم ولی اگر کشور دیگری جای ما بود تا حالا از هم پاشیده بود. اگر ایران به ونزوئلا مشورت نمیداد آنها هم تا حالا از هم پاشیده بودند.
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 1
    چه خوشتون بیاد چه نیاد بالاخره اتحادیه اروپا عقل داره و در این مورد کاملا درست و حساب شده کار می کند و با تحریم گازی و نفتی روسیه، مشکل انرژی اش را در زمستان از طریق قطر و عربستان و ترکیه و آذربایجان تامین خواهد کرد و مشکلی ندارند.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 1
    اینا زرنگ ن دم زمستون به بهونه کرونا، ۲ماه قرنطینه سراسری میکنن (مثل ۲سال اخیر) و مصرف گازشون و ok میکنن
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 1
    درسته زمستان وممکن است کمبود گاز بشه اما روسیه از شهریور دقیقا یک ماهه دیگه سرده و هیچ محصول کشاورزی ندارد کل محصولات منطقه را با اون جمعیت زیادش مثل جارو برقی می کشد زرنگ باشیم با محصولات گلخانه ای پول دار میشیم گیج بازی در بیاریم محصولاتمان رفته خودمون موندیم بی حاصل
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    اینا همش جنگ زرگری هست داستان لحاف ملاست قول میدم باهم رفیق قارداش بشن .... چطوریهست هردو محصولات کشاورزی را از طریق ترکیه می فروشن
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      3 0
      دقیقا درسته درامد فروش گاز روسیه به اروپا حتی افزایش داشته و حتی در مورد غلات هم به اوکراین اجازه ترخیص به اروپا رو داد کشورهای دنیا در هر حال با هم تعامل میکنند حتی در جنگ جهانی.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      2 0
      همین الان هم دارن معامله میکنن: اعضای اتحادیه اروپا به‌منظور کاهش خطرهای مربوط به امنیت انرژی جهان، تحریم‌ها علیه دو شرکت دولتی روسنفت و گازپروم روسیه را تعدیل کردند.
  • علی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    4 0
    اگرمردم دنیا بدبخت بشن خوشحالی داره ؟ // شما یه فکری به حال اجاره خانه ، حقوق مردم و گرانی های کمر شکن بکن که 40 ساله داریم جراحی میشیم پدرمون دراومده /
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 2
      سریع فوری انقلابی جهادی اروپا باید نابود بشه.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 0
    این همه اروپایی ها برای ما مشکل و دردسر درست کردند الان یک ذره ازش بچشند البته بابت شرایط بد مردم اونجا ابدا خوشحال نیستم اما بد نیست دولت های غربی ادب بشوند
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 0
    خوشا به غیرت مردم اروپا
  • علی US ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    یک فرصت طلایی هست به جای اینکه بگید دشمن دشمن من دوستمه.به فکر ملت باشید
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      0 0
      چی میگی واسه خودت!
  • علی US ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    سرما رو قبول کردن ولی در عوض دارن روسیه رو قطع نخاع میکنند
  • امینی FR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    2 0
    مشرق چه دلت رو صابون زدی که اروپا بهم بریزه... خب که چی‌؟ چه مشکلی ازما حل میکنه؟ بعدش هم این حرفها همش توهمه.. خواهیم دید که با مدیریت و برنامه ریزی این بحران رو کنترل می‌کنند...
  • امیر IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    این قابل توجه کامل است که ، روسیه با هیچ کس و برای و منافع ملی خود تعارفتی مثل ما داشته باشد . و هر آسیب از سوی اروپای وحشی به آنها وارد شود ، در اولین فرصت مناسب پاسخ دارد . اینک مسئولان گرامی ما هم باید اهرم های فشار برای بلوکه کردن ذخایر ارزی و بازداشت ایرانیان و وو ووووو.... بسیاری از مسائل دیگر بکار گیرند . چون از نخستین رفتارهای غیر عادی که همیشه از اروپاییان هار دیده این ، سکوت یا مدارا شده آنها خود را برحق میدانند . آقایان مسئولین محکم پاسخ بدید ، آنی نتیجه گیری خواهید کرد .
  • امیر IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    آقای یاحق از آلمان که تورم 6 درصدی رو میگی . کشور ما هشت سال تمام گروه شیاطین پراکنده ، برای بیچاره کردن و ویران کردن از هیچ چیزی کم نگذاشتند . مشتی خائن بالفطره و حرامی برای فروش مملکت و مردم کوچکترین کوتاهی برای اربابانشون نکردند . مشکلات و بحران‌های اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و و و و دستپخت همین گله وابسته به ایالات متفرقه تروریست‌ها و منطقه هارستان مثلاً اروپا ست .
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    نگران نباشید آمریکا و عربستان تامین می کنند
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    اگه آمریکا تازه میخواد نابود شه ما که خیلی وقته نابود شدیم. همین دیگه شدیم فقط کت کش آمریکا. اخه به شما ربطی نداره مشکلات کشورهای دیگه. نه که خودتون تو کشور جز مشکل اقتصاد، ارابه مرگ 200 میلیونی و گشت ارشاد کشنده و خیلی چیزای ناگفته دیگ هیچ مشکلی ندارید
  • جواد IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 0
    یک کم هم از کشور خودمان که گل و بلبل بگو
  • میثم بخت ازما IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 1
    با سلام پوتین نو چکار اروپا داری مگرنه آلمان گفت دوسه برابر پول گازش پول دادم بهش چطو حالا بد جنس شدی میخوای اذیت شون کنی بجای شریک کار صنعتیشون بشی داری شر رو میدی فردا گازت نمیخرن واز انرژی برق استفاده میکنند
    • DE ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
      1 0
      برو بابا جمش کن چرتی اصلن نمیدونی موضوع چیه فکر میکنی جنگ بین روسیه و شوروی در گرفته . آره لابد وقتی آسمون صاعقه زد برق زد برقش را جمع میکنند. قسمت مهم تولید برق در اروپا از ذغال سنگ و گاز است و نیروی محرکه آنها از نفت. خودروهای برقی ۲۰۰ سال پیش اختراع و تولید شدند چیز جدیدی نیستند آمان ۶۰ میلیون خودرو خودش را نمیتونه کمتر از ۴۰ سال برقی جاشون بگذاره. بزن اینترنت اولین خودروهای برقی تا ببینیشون. فقط غرب جنایتکار دزد با تولید محدود خودروی برقی در فکر حراجی خریدن نفت و گاز است . عین بچه گول خورده ای.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    1 0
    دمش گرم. روسیه چه کاری کرد با اروپا.
  • نادر یا سمی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    بهترین فرصت صدور گاز ایران به اروپا منتهی روسیه رقیب بزرگ مانع این کار است کما اینکه کار شکنی در احیا ی بر جام وقرداد اد غام نفت وگاز ایران با گاز پروم روسیه ...برنده قطر که میدان گازی مشرک با ایران دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس