کد خبر 1401426
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴
شاگردان عطایی، فاتح قلب مردم

تیم ملی والیبال ایران با عملکرد خوب خود در رقابت‌های لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ توانست یک بار دیگر فاتح قلب مردم باشد.

به گزارش مشرق، مرحله یک چهارم نهایی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ بامداد جمعه به پایان رسید و چهار تیم آمریکا، ایتالیا، فرانسه و لهستان به مرحله نیمه‌نهایی صعود کردند. فدراسیون جهانی والیبال بعد از پایان این مرحله رتبه‌بندی تیم‌ها پنجم تا شانزدهم لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ را اعلام کرد و شاگردان بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال ایران در جایگاه هفتم قرار گرفتند. این در حالی است که سال گذشته تیم ملی والیبال کشورمان مقام دوازدهم این رقابت ها را از آن خود کرده بود.

استارت پر انتقاد و پایانی امیدوارکننده

ملی‌پوشان والیبال ایران در هفته اول نتایج بدی کسب نکردند و از ۴ بازی خود موفق به کسب ۲ پیروزی شدند، اما با این وجود به ناحق مورد انتقاد برخی کارشناسان و رسانه ها قرار گرفتند. منتقدان اعتقاد داشتند که شکست ایران به ژاپن دور از انتظار بود، اما یادشان رفته بود که نسل طلایی والیبال ایران هم در المپیک مغلوب همین تیم شد. 

شاگردان عطایی، فاتح قلب مردم

شاگردان عطایی اما نه تنها دلسرد نشدند که انگیزه مضاعفی گرفتند تا توانایی های خود را بیش از پیش ثابت کنند. آنها در هفته دوم و سوم، بازی به بازی بهتر شدند و توانستند حریفانی همچون لهستان، آمریکا، صربستان، اسلوونی و ... را از پیش رو بردارند. نسل جدید والیبال ایران در دیدار مقابل برزیل و ایتالیا هم شانس بالایی برای کسب پیروزی داشت اما در نهایت زورش به این تیم های نرسید و به کسب عنوان هفتم راهی مرحله نهایی شد.

روزهای شیرینی که زود از راه رسید

کادر فنی در پس از هفته اول چند تغییر در ترکیب تیم ملی ایجاد کرد. در پایان هفته دوم هم همین اتفاق رخ داد. در شرایطی که در هفته سوم تیم ها کمتر تغییری در ترکیب خود ایجاد می کنند بهروز عطایی بازهم دست به تغییر زد تا روند تیمش بهتر از گذشته شود. تغییرات در تیم ملی جواب داد و سروقامتان ایران توانستند بالاتر از هلند و ایستادن در جایگاه هفتم به مرحله نهایی راه پیدا کنند.

شاگردان بهروز عطایی در نخستین مسابقه خود در مرحله نهایی مقابل لهستان قرار گرفتند و در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب حریف خود شدند. ملی پوشان ایران که نسبت به هفته اول لیگ ملت ها پیشرفت چشمگیری داشتند، در این مسابقه هم درخشان ظاهر شدند اما در نهایت این لهستانی ها بودند که با استفاده از چاشنی خوش شانسی و البته استفاده از تجربه بالاتر خود موفق شدند برای رسیدن به نیمه نهایی ایران را کنار بزنند.

شاگردان عطایی، فاتح قلب مردم

عملکرد شاگردان عطایی در بازی های پایانی فارغ از نتیجه به قدری درخشان و جذاب بود که همه از دیدن این نسلِ والیبال ایران لذت می بردند. کار به جایی رسید که خولیو ولاسکو، آندره جیانی و حتی آری گراسا و... هم به تمجید از نسل جدید والیبال ایران پرداختند. بارها در طول این مسابقات شاهد بودیم که ستاره های حریف با تعریف از بازیکنان ایران، آنها را چهره هایی آینده دار معرفی می کردند. 

رونمایی از یک نسل غیورِ جامانده!

بازیکنان نسل جدید والیبال ایران شاید از نظر سن و سال چندان جوان نباشند، اما واقعیت این است که آنها تجربه کمی دارند. بسیاری از آنها سال ها پشت خط ستاره های نسل قبلی ماندند و حالا فرصت خودنمایی پیدا کرده اند. هرچند که تعدادی از ستاره های نسل قبلی که توقعات هنوز هم از آنها بالا است، کم معرفتی کردند و هیچ واکنشی به عملکرد درخشان بازیکنان فعلی تیم ملی نداشتند، اما بدون شک این موضوعات تاثیری روی روند کاری ملی پوشان نخواهد گذاشت.

حالا یک بار دیگر دور، دور والیبال شده است. هدف مقایسه و تخریب سایر رشته ها نیست اما در شرایطی که تیم ملی فوتبال در آستانه جام جهانی با حواشی عجیب و غریبی دست و پنجه نرم می کند و تیم ملی بسکتبال از کاپ آسیا حذف می شود این والیبال است که جور آنها را می کشد و شادی را حتی برای لحظاتی به خانه های مردم می آورد. والیبال ایران با رونمایی از یک نسل غیورِ جامانده عملکردی داشت که مقام معظم رهبری هم به تمجید از عملکرد این نسل پرداختند.

شاگردان عطایی، فاتح قلب مردم

شاگردان عطایی، فاتح قلب مردم

کسب نتیجه در هر مسابقه ورزشی اهمیت بسیار زیادی دارد اما گاهی شرایط به گونه ای است که باید نتیجه را فدای موارد دیگر کرد. بهروز عطایی، سرمربی و میلاد عبادی‌پور، کاپیتان تیم ملی ایران هم بارها و بارها اعلام کردند که برای کسب تجربه و بدون توجه به نتیجه راهی لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ شده اند. شاید این درست ترین استراتژی برای تیمی بود که پوست اندازی کرده و اهداف بزرگی در سر داشت.

والیبال ایران با وجود اینکه هدفش کسب نتیجه در لیگ ملت ها نبود و تنها برای کسب تجربه پا به این میدان گذاشته بود اما در کسب نتیجه هم فراتراز انتظار ظاهر شد. حضور در چنین مسابقاتی برای کادر و بازیکنان تیم ملی ایران تجربه بسیار خوبی بود چراکه آنها حدود ۶۰ روز از کشور دور بوده و تنها دغدغه شان تمرین و مسابقه بود.

حدود نیمی از بازیکنان تیم ملی برای نخستین بار حضور در چنین رقابتی را تجربه کردند و حالا توانستند نام خود را بین ستاره های مطرح دنیا قرار دهند. همین درخشش و کسب نتایج دور از انتظار از تیمی که کمتر کسی چنین توقعی از آن داشت موجب شد تا شاگردان عطایی فاتح قلب مردم شوند.

شاگردان عطایی، فاتح قلب مردم

آقایی والیبال ایران در قاره کهن

ملی‌پوشان کشورمان در لیگ ملت‌های ۲۰۲۲ در سیزده مسابقه به میدان رفتند و در مجموع  ۷  برد و ۶ باخت کسب کردند. فدراسیون جهانی والیبال بعد از پایان این مرحله رتبه‌بندی تیم‌ها پنجم تا شانزدهم لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ را اعلام کرد و شاگردان بهروز عطایی سرمربی تیم ملی والیبال ایران در جایگاه هفتم قرار گرفتند. این در حالیست که سال گذشته تیم ملی والیبال کشورمان مقام دوازدهم این رقابت ها را از آن خود کرده بود.

پس از این مسابقات تیم ملی ایران با ۲۷۸ امتیاز به رتبه هشتم جدول رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال بازگشت و تیم ملی ژاپن با ۲۷۳ امتیاز در جایگاه نهم قرار گرفت. این در حالیست که در نخستین رده‌بندی سال ۲۰۲۲ تیم‌های ملی بزرگسالان که از سوی فدراسیون جهانی والیبال اعلام شد تیم ملی والیبال ایران با ۲۶۷ امتیاز در رتبه دهم جهان قرار داشت.

تیم ملی والیبال لهستان با ۳۹۱ امتیاز همچنان در رتبه نخست جهان قرار دارد و برزیل، فرانسه، روسیه و ایتالیا به ترتیب رتبه دوم تا پنجم جهان را به خود اختصاص داده‌اند. آمریکا با ۳۳۱ امتیاز و آرژانتین با ۲۸۰ امتیاز در جایگاه ششم و هفتم جهان جای گرفته‌اند.

ماموریت ادامه دارد...

تیم ملی والیبال ایران در شرایطی به لیگ ملت‌ها رفت که از همان ابتدا قرار بر این بود که این رقابت‌ها میدانی تدارکاتی برای این تیم باشد؛ چرا که در ترکیب تیم ملی تغییرات زیادی رخ داده بود و به همین خاطر انتظار کسب نتیجه از این تیم نمی‌رفت. پس فارغ از هر نتیجه‌ای که تیم ملی کسب کرد این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد که نسل جدید تیم ملی والیبال در آغاز مسیری قرار گرفته که می‌تواند به مراتب موفق‌تر از نسل پیشین این تیم باشد. عملکرد ملی پوشان والیبال در لیگ ملت‌ها این موضوع را اثبات کرد.

شاگردان عطایی، فاتح قلب مردم

حالا شاگردان عطایی جام واگنر و مسابقات قهرمانی جهان را در پیش دارند که رقابت‌هایی به مراتب سخت تر و سطح بالاتر از لیگ ملت ها است. مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان سال ۲۰۲۲ ماموریت جدید تیم ملی است که با حضور ۲۴ تیم از چهارم تا بیستم شهریورماه سال ۱۴۰۱ به میزبانی دو کشور لهستان و اسلوونی برگزار خواهد شد که تیم ایران گروه F با تیم های آرژانتین، هلند و مصر همگروه است. 

ما پیش هم، یعنی ترکیب برنده!

در پایان شاید بد نباشد به موضوعی اشاره کنیم که احتمالا کمتر کسی به آن فکر کرده؛ آن هم موضوع مدیریت در راس فدراسیون است. جایی که محمدرضا داورزنی با بازگشت خود به فدراسیون توانست یک بار دیگر آرامش را به این مجموعه بازگرداند. هنوز اهالی والیبال اتفاقاتی که در زمان حضور داورزنی در وزارت ورزش، در فدراسیون والیبال رخ داد را فراموش نکرده اند. 

اینکه تیم ملی با پوست اندازی و تغییر نسل توانست عملکرد خوبی داشته باشد به این معنا نیست که حتماً در بدنه فدراسیون هم باید تغییراتی صورت بگیرد، چراکه  تجربه نشان داده تغییرات در بدنه فدراسیون در شرایط کنونی خسارت های جیران ناپذیری را به همراه دارد. اظهار نظر برخی به ظاهر کارشناس درخصوص لزوم ایجاد تغییرات در راس فدراسیون نشان دهنده تسویه حساب‌های شخصی و برخی غرض ورزی‌ها است. افرادی که به ظاهر عرق ملی دارند با مطرح کردن چنین اظهاراتی در شرایط کنونی نه تنها کمکی به والیبال نخواهند کرد، بلکه می توانند زمینه ساز از ریل خارج شدن این رشته هم باشند. واقعیت این است که ترکیب مدیر فعلی در کنار کادر ایرانی و نسل جدید بازیکنان ترکیب برنده این روزهای والیبال ایران است.

شاگردان عطایی، فاتح قلب مردم

در انتها شاید بد نباشد به این موضوع هم اشاره کنیم که برخلاف برخی ادعاها صعود تیم ملی به مرحله یک چهارم مسابقات به منزله قرار گفتن والیبال مان در جمع هشت تیم برتر دنیا است، چراکه اگر نگاهی به رنکینگ فدراسیون جهانی بیاندازیم متوجه خواهیم شد که ایران توانست به رده هشتم برسد و حالا یک بار دیگر جز قدرت های دنیا است. این موفقیت هم حاصل نشد مگر با درایت ریاست فدراسیون، تلاش کادر فنی و جنگندگی ستاره های نسل جدید؛ پس مطرح کردن هر اظهارنظر دیگری خلاف واقع خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    1 0
    از دو جوان خوب و ملی پوش ایران یعنی پوریا ولی و جواد معنوی نژاد چرا استفاده نمنی شود؟!
  • پیروز IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
    3 0
    مربیی که ماهی پنج تومن بهش بدن و این نتایج رو برای کشور بیاره ، باید طلا گرفتش ، همیشه برای خیلی از ماها مرغ همسایه غازه و مربی خارجی رو روی سرمون میزاریم و حلوا حلواش میکنیم ولی به داخلی که میرسیم اینگار کارگر بدبخت وامونده بیکار استخدام کردیم ومث گدا بهش حقوق میدیم ، طرف با کمترین هزینه بهترین نتایج رو برای کشور آورده ، چرا ؟ چون مربی ایرانی درد کشور خودش رو داره و براش تیم ملی کشورخودش حساب میشه و هم و غمش رو میزاره برای اینکه تیمش نه خودش موفق بشه ، البته در کنار تیم ملی مون هم یه روانشناس متبحر هم باید باشه که مرتبا به اونا روحیه بده ، همین تیم آمریکا و لهستان رو شکست داد ، منتها اگه یه روانشناس خوب کنار بازی با لهستان داشتیم الان حداقل حداقل نمیگم فینال ، حق بچه های ما سوم چهارمی بود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس