کد خبر 1401232
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
شهردار

عضو کمیسیون شوراهای مجلس جزئیاتی از طرح «اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور» را تشریح کرد.

به گزارش مشرق، ابوالفضل ابوترابی عضو کمیسیون شوراهای مجلس ، در توضیح طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور (بررسی نهایی الگوی انتخاب شهردار) گفت: درباره این طرح هنوز جمع بندی صورت نگرفته و چند نظر وجود دارد؛ یک نظر این است که شهردار مستقیما با انتخاب مردم معین شود و در نظر دیگر تفاوت زیادی با شرایط فعلی ایجاد نمی شود و فقط قانون شوراها مقداری تغییر می‌کند. اکنون نمی‌توان به طور دقیق گفت که چه اتفاقی می‌افتد و باید دید در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، کدام نظر رای می‌آورد.

وی در توضیح نظر اول درباره اصلاح قانون انتخابات شوراها اظهار کرد: برای انتخاب شهردار، مکانیزمی وجود دارد که اصطلاحا آن را «شهردار قوی، شورا قوی» می نامیم. در این مکانیزم، شوراها محله ای می شود و مردم هر محل فقط به همان شورا رای می دهند.

عضو کمیسیون شوراها ادامه داد: با لحاظ تغییرات این طرح، اولا مردم به صورت محله‌ای رای می دهند، ثانیا دیگر رای به صورت لیستی داده نمی‌شود و مردم به یک نفر در محل خود رای می دهند، ثالثا تعداد اعضای شورا بیشتر می شود تا اراده تمام اقشار در شورا باشد؛ شورا پارلمان محلی است و باید در آن نماینده همه تفکرات باشد. تغییر چهارم نیز این است که کاندیدای شورا باید شهردار مدنظر خود را مشخص کرده و شهردار نیز تایید صلاحیت شود، بنابراین مردم به شهردار نیز رای می‌دهند.

ابوترابی با بیان اینکه با لحاظ این تغییرات به محض پایان انتخابات، شهردار مشخص می شود و مطابق با برنامه وی کار شهرداری شروع می شود، تأکید کرد: بنابراین در این طرح مردم به شهردار و شورا رای می دهند و شهرداری که اکثریت رای را آورده، بعد از انتخابات کار خود را شروع می کند و نمایندگانی که اکثریت رای را آوردند، به این دلیل که حلقه وصل شان شهردار می شود، به صورت ائتلافی خواهند شد ولی همواره مخالفان شهردار نیز در شورا هستند تا شرایط متعادل شود و تنها یک صدا وجود نداشته باشد؛ این نکته بسیار مهمی است که حتما شورا به صورت چند صدایی باشد.

وی افزود: با لحاظ این طرح دیگر مشکلی از بابت اتلاف زمان برای انتخاب شهردار وجود ندارد؛ در بعضی از شهرها 6 ماه تا یک سال طول می کشد تا شهردار انتخاب شود؛ همچنین مطابق تحقیقات، متاسفانه میانگین طول عمر شهرداران یک سال است و این نشان می دهد که ما به لحاظ عدم ثبات شهردار با یک بحران مواجه هستیم که با اعمال طرح مذکور، بخشی از این مشکلات مرتفع می شود.

عضو کمیسیون شوراها درمورد نظر دوم طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور گفت: نوع دوم این طرح، مانند وضع موجود است ولی هیئت نظارت بر انتخابات شوراها ترکیبی می‌شود و افرادی از قضات و نمایندگان دستگاه‌های دیگر وارد این هیئت می‌شوند؛ عمده تغییر نظر دوم طرح مذکور همین است و تغییرات دیگر بسیار جزئی خواهند بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    1 0
    شورای شهر را حذف کنید و انتخاب شهردار را به مردم بسپارید
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      آش همون آش و کاسه همان کاسه .
  • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    بنظر میاد که طرح کم اشکالی باشد چون الان اغلب شهرداران شهرها و حتی شهرداری های مناطق یک شهر و و معاونین شهرداری ها از یک لیست بسته و محدود انتخاب میشوند
  • جهانتیغ ازشهرستان زابل IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    سلام دراخبار میشنویم شورای اکثر شهرهابه دلیل فساد اقتصادی بازداشت شدند اصلا شورا راحذف کنیدوانتخاب شهردار رابه استانداری یا مردم واگذارکنید
    • وحید نادر شاگرد اتوبوس IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      2 0
      شورا درسته که با شورای مسجد و شورای محله یا خیابان در بعد انقلاب نقش مهمی در توزیع کالاها و نقش اقتصادی و برنامه های فرهنگی ایفا نمود ولی بعدها برخی مدیران انرا کنار گذاشتند؛ بله درسته ممکن است کسی عضو شورا باشد و سوء استفاده کند و یا فردی کل شورا را تحت تاثیر امیال خود قرار بدهد ولی اینکه شورا نهاد نوپا هست و این گونه مسائل از ضعف دستگاههای بازرسی و نظارتی پدید می آید - شوراها باید تقویت و اصلاح شوند بطوریکه در آینده کل امور اموزش و پرورش و خدمات و... یک شهر توسط شورا اداره شود
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    0 0
    این کارکاملا اشتباه است وتحت تاثیرتبلیغات آرای مردم جذب وممکن است درتنش مستمرباشورای شهرباشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس