کد خبر 1401184
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲
بازار سیاه نقل‌وانتقالات فوتبال ایران؛ بهشت ایجنت‌ها و دلال‌ها/ حکایت توبره و آخور!

پیگیری نقل و انتقالات تابستانی لیگ می‌تواند تصویری کلی به ما بدهد که تقاضا برای چه پست‌هایی بیشتر است یا به عبارت دیگر فوتبال ایران در چه پست‌هایی نتوانسته به اندازه کافی بازیکن باکیفیت تولید کند.

به گزارش مشرق، پرسپولیس در قلب دفاع گولسیانی و پورعلی‌ گنجی را گرفت، سپاهان مجبور شد دانشگر را با رقم بالایی به اصفهان ببرد و استقلال سیلوا و غلامی را به سختی برای ماندن متقاعد کرد.

 استقلال برای نوک حمله شهباززاده و رضایی را به تیمش برگرداند و پیمان بابایی را خرید، سپاهان تلاش ناکامی برای جذب گومیس داشت و پرسپولیس حدود یک ماه است که نتوانسته رضایت کاسیانو را جلب کند.

بالاخره جنجالی‌ترین خرید تابستانی، انتقال سعید صادقی، گوش چپ گل‌گهر به پرسپولیس بود؛ همان پستی که استقلال می‌خواهد با بازگرداندن محبی از سانتاکلارای پرتغال پر کند.

از این سه پست که بگذریم به پست ۱۰ می‌رسیم که در فوتبال ایران تقریباً نایاب است و مربیان ناامیدانه به دنبال بازیکنی می‌گردند که این خلأ را پر کند.

 فصل گذشته استقلال در شرایطی به قهرمانی رسید که مجیدی با انتخاب چیدمان ۱-۲-۴-۳ قید این پست را زده بود. گل‌محمدی هم در تیم رقیب با چیدمان ۲-۴-۴ لوزی بازی می‌کرد و طراحی حملات بیشتر به عهده هافبک‌های کناری بود.

بیشتر بخوانید:

توافق نهایی پرسپولیس با یک مهاجم

نویدکیا نسبت به دو رقیب تهرانی این مزیت را داشت که می‌تواند از سروش رفیعی در پست هافبک پشت مهاجم استفاده کند؛ بازیکنی که برای فصل جدید به پرسپولیس برگشته و گل‌محمدی امیدوار است که بخش زیادی از تغذیه خط حمله را به او بسپارد.

سپاهان برای پر کردن جای خالی رفیعی سراغ مانوئل فرناندز ۳۶ ساله رفته و باید دید این ملی‌پوش سابق پرتغالی در آخرین سال‌های فوتبالش چقدر می‌تواند برای تیم اصفهانی مؤثر باشد.

سا پینتو هم ممکن است مدل بازی استقلال را تغییر بدهد و این به معنی حضور دوباره یک پست ۱۰ در ترکیب تیم است. مربی پرتغالی برای این نقش ظاهراً روی آمانوف حساب کرده است. گزینه دیگر استقلال برای این پست احسان پهلوان بود و امید داشت بتواند او را با آرش رضاوند معاوضه کند، ولی این جابه‌جایی به نتیجه نرسید.

فولاد هم در این پست روی آیاندا پاتوسی حساب کرده بود، ولی هافبک اهل آفریقای جنوبی حاضر نشد به تمرینات تیم اهوازی برگردد. جذب اشکان دژاگه ۳۶ ساله شاید به معنی این باشد که نکونام قید پاتوسی را زده است.

 اشکان در دو جام جهانی قبلی بازیکن اصلی تیم ملی بود و وظیفه‌اش در تیم کی‌روش شباهت زیادی به پست ده داشت، ولی مشخص نیست که در این سن چند درصد از کیفیت آن سال‌ها را به نمایش بگذارد.

نکونام برای این پست می‌تواند روی پهلوان هم حساب کند، هرچند به نظر می‌رسد که نکونام این بازیکن را بیشتر برای کنار خط در نظر گرفته است.

کمبود بازیکن در پست شماره ۱۰ موضوع تازه‌ای برای فوتبال ایران نیست و بازیکنانی مثل علی کریمی، محرم نویدکیا و مجتبی جباری هر چند سال یک بار در فوتبال ایران ظهور می‌کنند. کریمی به عنوان هافبک تهاجمی سال‌ها یکی از بازیکنان اصلی تیم ملی بود و رد پای نویدکیا و جباری هم در قهرمانی‌های سپاهان و استقلال در لیگ برتر مشهود است.

یکی از جذابیت‌های لیگ بیست و دوم رقابت مربیان ایرانی و خارجی تازه‌وارد برای قهرمانی است ولی هر کدام از این مربیان برای موفقیت نیاز به هافبک‌های خلاقی دارند که نقشه‌های هجومی‌ را در زمین پیاده کنند.

 شاید سرنوشت قهرمانی لیگ را همین بازیکنان شماره ۱۰ تعیین کنند. 

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس