کد خبر 1400979
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰
.

یک فضانورد روس و یک فضانورد ایتالیایی پس از حدود ۲۵ سال در یک پیاده‌روی فضایی نادر برای نصب یک بازوی رباتیک جدید در ایستگاه فضایی بین‌المللی با یکدیگر به همکاری پرداختند.

به گزارش مشرق، اولگ آرتمیف (Oleg Artemyev) و سامانتا کریستوفورتی (Samantha Cristoforetti) در روز پنجشنبه (۲۱ ژوئیه/ ۳۰ تیر) یک پیاده‌روی فضایی هفت ساعته را خارج از ایستگاه فضایی بین المللی به انجام رساندند.

آرتیمف روس و کریستوفورتی ایتالیایی در اقدامی نادر در این پیاده‌روی فضایی به همکاری با یکدیگر پرداختند. این اولین بار پس از حدود ۲۵ سال است که یک اروپایی در راهپیمایی فضایی روسیه شرکت می‌کند.

حرکت نادر فضانورد روس و ایتالیایی +عکس

آرتمیف از آژانس فضایی روسیه و کریستوفورتی از آژانس فضایی اروپا از ماموریت اکسپدیشن ۶۷، هفت ساعت و پنج دقیقه را صرف نصب یک بازوی رباتیک جدید برای بخش روسی ایستگاه فضایی کردند و به طور دستی نیز چندین ماهواره کوچک را در فضا مسقر کردند.  

کریستوفورتی اکنون چهارمین فضانورد آژانس فضایی اروپا و اولین زن اروپایی است که با لباس فضایی اورلان روسی  (Russian Orlan spacesuit) پیاده روی فضایی انجام داده است.

این پیاده‌روی فضایی تقریباً یک ساعت دیرتر از برنامه‌ریزی اولیه آغاز شد. این دو با تقریبا ۵۰ دقیقه تاخیر از هوابند ماژول پویسک (Poisk) در ساعت ۱۰:۵۰ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۹:۲۰ به وقت تهران) از ایستگاه فضایی خارج شدند. آرتمیف و کریستوفورتی تمام اهداف برنامه‌ریزی شده به جز یک مورد را تکمیل کردند.

اولین وظیفه این دو، آزادسازی ۱۰ نانوماهواره به عنوان بخشی از آزمایش فناوری رادیویی در مدار بود. آرتمیف و کریستوفورتی سپس یک پلتفرم موقت نصب کردند که توسط بازوی رباتیک اروپایی جدید (ERA) نصب شده در پیاده‌روی فضایی قبلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این کار برای انتقال یک هوابند به موقعیت مکانی دائمی خود در ماژول آزمایشگاهی چند منظوره نائوکا (Nauka) انجام شد. این هوابند با ماژول تحقیقاتی کوچک راسوت (Rassvet) به فضا رفته بود.

از بازوی رباتیک ایستگاه فضایی با طول ۳۷ فوت (۱۱ متر) که توسط آژانس فضایی اروپا ساخته شده است برای جابجایی محموله‌ها و تجهیزات به خارج از بخش روسی ایستگاه فضایی استفاده می‌شود. این بازوی رباتیک جدید به به بازوی رباتیک کانادارم۲ (Canadarm۲) ساخت کانادا و بازوی ژاپنی کیبو (Kibo) ملحق می‌شود.

آرتمیف و کریستوفورتی در مرحله بعد، یک آداپتور محموله را روی ماژول نائوکا نصب کردند. این وسیله برای نگهداری محموله‌ها و ابزارهایی برای پیاده‌روی‌های فضایی آینده استفاده خواهد شد. این دو قرار بود این دو بوم تلسکوپی بازوی رباتیک استرلا (Strela) را نیز گسترش دهند تا پیاده‌روی‌های فضایی آینده تسهیل شود، اما این ماموریت به تعویق افتاد.

دو فضانورد پس از اتمام پیاده‌روی فضایی وارد هوابند ماژول پویسک شدند و در ساعت ۵:۵۵ بعد از ظهر به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۲:۲۵ صبح به وقت تهران) دریچه را بستند.

راهپیمایی فضایی روز پنجشنبه، ششمین راهپیمایی سال جاری و به طور کلی دویست و پنجاه و یکمین راهپیمایی فضایی در این ایستگاه فضایی بود.

این ششمین پیاده‌روی فضایی برای آرتمیف بود و در مجموع، ۴۱ ساعت و ۴۴ دقیقه در محیط خارجی فضا کار کرده است. کریستوفورتی علاوه بر رکوردهای دیگرش، اولین اروپایی است که پیاده روی فضایی روسیه را در خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده است.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    5 6
    حالا شما جهان سومی ها دنبال حجاب و قطع برق و قرعه کشی خودرو هستید
    • امین IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      4 3
      حجاب حکم شرع، عقلانیت و برای سلامت انسان و جامعه و خانواده است. هیچ منافاتی هم با پیشرفت و علم و تکنولوژی ندارد. غرب وحشی با بی حجابی به این پیشرفت نرسید. با پشتکار جهت به قدرت رسیدن هرچه بیشتر به اینجا رسید. مطمئنا شما آلبانی نشین ها مخالف قدرت ایران هستید. هزاران وحشی گری و کثافت کاری دیگر هم دارد که بنیان خانواده و سلامت جامعه را به خطر انداخته که نتایج آن را میبینید. غرب وحشی در تجاوز و قتل و غارت و فساد و فحشا جهان دهمی هم نیست. به جای کپی برداری از کثافت کاری های غرب وحشی، از پیشرفت علم آن درس بگیرید.
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      5 3
      چه ربطی دارد انسانها در کره زمین مثل حیوانات رفتار جنسی افسار گسیخته داشته باشند چون که می توانند به جایی در فضا بروند کشور مام در فضا فعالیت دارد اما نظم و قانون و حجب و حیا و حجاب لازمه ی بقای مشروع حیات انسان است. انسان سنگ و .. نیست انسان انسان است به زعم شما سنگهای سرگردان فضائی و.. چون در فضا هستند و هر از گاهی در اتمسفر زمین هم رقص نور راه می اندازند به همان دلیل نظم و حیاء انسانی را زیر پا بگذاریم چون سنگ در فضا است و .. - چرا این قدر با دلایل سخیف عامل شرمساری اندیمشندان و عقلای بشر در نزد انبوه انسانهای با شرف می شوید؟ حرف نزنید نمی گویند لال هستید.
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      3 0
      تو دنبال چی هستی متخصص جهان اول
    • حجت IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
      2 0
      چرا گودرزو به شقایق می چسپونی مرگ بر منافق
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
    1 3
    روسیه با این فناوری می خواهد از ایران پهپاد بخرد ؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس