پهپاد حسّان؛ پیروزی سه بُعدی مقاومت و شکست سخت دشمن

صهیونیست ها تا چندی قبل بر روی بازداندگی در برابر قدرت موشکی حزب الله متمرکز شده بودند اما حالا با چالش بزرگتری مواجه شده اند که خواب را از چشمان آنان ربوده است.

سرویس جهان مشرق - در ماه های گذشته تنش میان رژیم صهیونیستی و دولت لبنان بر سر تعیین مرزهای دریایی و استفاده از منابع انرژی در شرق مدیترانه افزایش یافت و با ورود کشتی حفاری به محدوده آب های لبنان شرایط پیچیده تر شد؛ میدان های گازی و نفتی در محور غرب فلسطین اشغالی واقع شده اند و با حریم لبنان و قبرس هم مرز هستند.

مذاکرات غیرمستقیم بر سر مرزها و منابع دریایی نه تنها به نتیجه ای نرسیده، راه را برای تجاوزگری صهیونیست ها باز کرده تا جایی که دامنه اشغالگری آنان به میدان نفتی «کاریش» که لبنان مرز دریایی خود می داند نزدیک شده است.

همه این اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی و همچنین فشار برخی سران رژیم های عربی بر دولت لبنان برای کوتاه آمدن از حق خود و امتیاز دادن به طرف مقابل (با هدف گروگان نگه داشتن لبنان و حفظ گزینه فشار اقتصادی علیه بیروت) باعث شد این بار حزب الله برای دفاع از منافع ملی وارد شود و هشدارهای خود را عملی کند.

حزب الله لبنان (گروه شهید مهدی یاغی و شهید جمیل اسکاف) هشدار به صهیونیست ها را با پرواز سه پهپاد شناسایی بر فراز شرق دریای مدیترانه و میدان نفتی «کاریش» که صهیونیست ها مدعی هستند جزء محدوده دریایی آنان است عملی کرد.

صهیونیست ها تصور نمی‌کردند با این پاسخ مواجه شوند و با سراسیمگی این سه پهپاد را شناسایی و منهدم کردند اما سردرگمی ناشی از این اقدام قاطع حزب الله در اردوگاه فرماندهان آنان همچنان حاکم است.

سردرگمی صهیونیست‌ها چند روز پس از قدرت نمایی حزب الله نمایان تر شده و در یک دو راهی ماندند که به واکنش معنادار حزب الله پاسخ دهند یا در لاک دفاعی فرو روند و این ضعف بزرگ را جبران کنند.

رصدهای میدانی چند روز پس از خط و نشان کشیدن حزب الله در دریا نشان می دهد صهیونیست ها برآورد دقیقی از توان پهپادی جبهه مقاومت در لبنان ندارند و به این نتیجه رسیده اند اگر واکنشی نشان دهند مشخص نیست چه عواقبی در انتظار آنان خواهد بود و گزینه دفاع را انتخاب کرده اند.

به بیان دقیق تر صهیونیست ها تا مدتی قبل بر روی بازدارندگی و پاسخ به چند مولفه اصلی قدرت حزب الله از جمله موشکی متمرکز بودند اما حالا با چالش بزرگتری (توان پهپادی) روبه رو شده اند و در گیجی مطلق هستند چرا که اطلاعاتی از این توان ندارند و همین مسئله آنان را به شدت آشفته کرده است.

صهیونیست‌ها در ماه های اخیر با تکیه بر توان رسانه ای که در اختیار دارند برای جبهه مقاومت رجزهای زیادی خواندند اما در میدان نبرد شمشیر را غلاف کرده اند چرا که خوب می دانند اگر خطایی کنند با واکنش بی سابقه ای مواجه می شوند.

گفتن از توان پهپادی جبهه مقاومت در لبنان نیاز به گذشت زمان دارد اما در مجموع پرواز این سه پرنده معمولی و ساده حاوی پیام واضح به صهیونیست ها بود که اگر قصد تجاوز به حریم اقتصادی لبنان در شرق دریای مدیترانه را داشته باشند با واکنش غیر منتظره روبه رو می‌شوند و حزب الله بر سر منافع ملی لبنان با کسی شوخی ندارد.

حزب الله با این اقدام قابل تامل هشدار داد اگر سهم خواهی در محدوده اقتصادی لبنان دنبال شود صهیونیست ها باید منتظر ناامن شدن حریم اقتصادی تحت اشغال خود در شرق دریای مدیترانه باشند.

بدون شک ناامن کردن محدوده تحت اشغال رژیم صهیونیستی در شرق مدیترانه و متوقف کردن فعالیت شرکت های داخلی و خارجی در میدان‌های نفتی و گازی با پهپادهای انتحاری یکی از گزینه های محتمل است و این همان توانی است که صهیونیست‌ها را عصبانی و در موضع دفاعی قرار داده است.

از سویی دیگر باید توجه داشت این هشدار عملی حزب الله برای دولت لبنان یک برگ برنده محسوب می شود تا در مذاکرات غیر مستقیم دست بالا را بگیرد و جلوی زیاده خواهی صهیونیست ها در مناطق شمالی و شرقی میدان گازی و نفتی «کاریش» بگیرد.

لبنان با بحران اقتصادی کم سابقه ای دست و پنجه نرم می کند و استفاده از میدان های نفتی و گازی در شرق دریای مدیترانه می تواند مردم را از وضعیت وخیم فعلی خارج و نجات دهد و این کشور را که به دلیل مشکلات اقتصادی گروگان برخی از رژیم های مرتجع عرب منطقه شده آزاد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    28 3
    اسقاطیل بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید.
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      19 0
      رؤیاهای شیرین صهیونی ها به کابوس های آزار دهنده و وحشتناک بدل شده است!!!
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      14 0
      رؤیاهای شیرین صهیونی ها برایشان به کابوس های آزار دهنده و وحشتناک بدل شده است!!!
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      16 0
      الان دیگه نباید بگی ۲۵ سال چون چند سال ازش گذشته
    • DE ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      3 13
      آره درسته. از سال 24ام میپره سال 26ام
    • علی IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      9 0
      الان فکر کنم شده 18 سال،
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      3 5
      زده هر سه تا رو داغون کرده طرف نوشته دچار سردرگمی شده!!! پوتین هم این تیپ گزارشها رو میخوند که تو اوکراین زمین گیر شد!
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
      4 0
      فط ازدرت حزب الله میترسن وگرنه تامرزازمیدان بدرکردن یمن هم باناتوی عربی رفت واگراپارتایدصهیونیسم یک درصداحتمالپیروزی ونابودنشدن بعدازجنگ باحزب الله رامیکردمعطل نمیکرددرجنگ 33روزه فقط اسراییل نبودهمه ی دنیای استکبارازامریکا وناتو بودند وحزب الله فقط خمپاره داشت تازه جاسوس ومبارز مخالف درلبنان هم ازحزب الله شهیدمیکردالان که همه ی سلاحهای اون دوره اینقدرکم بودحزب الله جمع کرده ودرموزه گذاشته با20 تاخمپاره و50 تاارپی جی الان حزب الله سایبر پنتاگون راهک میکندوپهبادوموشکهای بالستیک نقطه زن دوربردخودش میسازداگه حزب الله طرفداری درجنگ اوکراین داشت لندن هم تاالان فتح شده بود کما اینکه زلنسکی تشکرکرد که حزب الله دخالت نکرده
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    18 0
    همین پروژه های پهبادی پیشرفت درمسیرقویترشدن دارد
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    24 0
    اگر حماس وجهاد اسلامی ازسرزمین اشغالی وحزب الله ازلبنان به صهیونیست ها حمله کنند طولی نمیکشد که این رژیم اشعال گر بساطش برچیده شود
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    12 0
    چیزی که اسراییل رو میترسونه ایمان رزمندگان حزب الله هست و ترس سربازان خودشون وگرنه از لحاظ تجهیزات جنگی قابل مقایسه با هم نیستند. امیدوارم ایران بتونه ارتش لبنان و حزب الله رو بیشتر از همیشه تجهیز کنه.
  • DE ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    صهیونیست ها تصور نمی‌کردند با این پاسخ مواجه شوند و با سراسیمگی این سه پهپاد را شناسایی و منهدم کردند اما سردرگمی ناشی از این اقدام قاطع حزب الله در اردوگاه فرماندهان آنان همچنان حاکم است.
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    6 0
    جنگ ۳۳ روزه باعث شده لبنان دیگر یک لقمه آسان نباشد از آن زمان تابحال کار اسراییل شده شمردن موشکها و پهبادهای حزب الله که نمی‌توانند رقم واقعی آنها را هم حدس بزنند ! زبان زور واقعا ترمز این رژیم است
  • مسعود IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    5 0
    پهپاد خوبه اما نباید از خرید جنگنده غافل بشیم.
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    1 0
    دولتمردان لبنانی بسیار منفعل هستند، واقعا معلوم نیست برای کدام مردم رهبری می کنند
  • ابوالفضل IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 3
    دلت خوش باشه به این چیزا
  • مجتبی از زنجان IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
    2 0
    حزب الله ضامن حمایت از مردم لبنان والسلام
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    پهپاد اول را f35 نتوانست بزند، اف16 آمد. دومی را آنها نتوانستند بزنند، ناوچه های مدافع سکو زدند. سومی را اصلا نتوانستند پیدا کنند. تا انتهای مسیر مورد نظر رفت و در دریا ولش کردند. دشمن نزد
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۴
    0 0
    از این پهپادهای شناسایی حرب الله تو عروسی ها هم استفاده می کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس