پهپادهای حزب‌الله چگونه میانجیگر آمریکایی را به تکاپو واداشت؟

روزنامه لبنانی الاخبار نوشت که پهپادهای حزب‌الله لبنان، آب راکد مذاکرات غیرمستقیم ترسیم مرزهای دریایی با تل‌آویو را به حرکت واداشت و میانجیگر آمریکایی را به تکاپوی جدی در این مسیر واداشت.

به گزارش مشرق، شنبه پیش بود که رژیم صهیونیستی مدعی رهگیری و انهدام سه پهپاد حزب‌الله لبنان که به سوی سکوی گازی «کاریش» در شرق دریای مدیترانه در پرواز بودند، شد. سپس حزب‌الله لبنان اعلام کرد که گروه شهیدان «جمیل سکاف» ‌و «مهدی یاغی»، سه پهپاد غیر مسلح و در اندازه‌های مختلف به سمت منطقه مورد مناقشه کاریش به پرواز درآوردند. مأموریت این پهپادهای شناسایی بوده و «مأموریت مورد نظر انجام شد. پیام نیز [به صهیونیستها] رسید. پیروزی فقط نزد خداوند عزیز و جبار است».

روزنامه لبنانی الاخبار، چهارشنبه پیش فاش کرد که عملیات پهپادی روز شنبه در میدان کاریش  اولین عملیات نبود، بلکه یک عملیات دیگر نیز پیش از آن در روز چهارشنبه انجام شده بود». پس از انتشار این خبر، ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که عملیات روز شنبه، دومین عملیات پهپادی حزب‌الله بوده است اما ارتش این رژیم، چهارشنبه گذشته، یک پهپاد حزب‌الله را رهگیری و عملیات مذکور را خنثی کرده است.

به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی، دستاورد این عملیات پهپادی حزب‌الله لبنان خیلی زود نمایان شد و نخستین ثمره آن، تقویت احتمال رسیدن به توافق در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان بیروت و تل‌آویو بود. تا جایی که پنجشنبه پیش، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در گفت‌وگو با شبکه «او تی وی» اعلام کرد که پرونده ترسیم مرزی به زودی نهایی خواهد شد.

«ناصر قندیل» مدیر مسؤول روزنامه لبنانی البناء در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» در واکنش به این اظهارات میشل عون گفت، اگر رئیس‌جمهور پیام کتبی و نه تنها شفاهی دریافت نکرده بود این موضع مبنی بر نزدیک بودن ترسیم مرزی را اعلام نمی‌کرد. اگر توافقی درباره ترسیم مرزهای دریایی حاصل شده به خاطر پهپادهای مقاومت خواهد بود.

در همین راستا، روزنامه‌ لبنانی «الاخبار»، با انتشار گزارشی در خصوص دستاورد مهم مقاومت لبنان و عملیات پهپادی اخیر آن در کاریش نوشت: «می‌توان گفت که اکنون، مذاکرات جدی برای تعیین مرز دریایی با "فلسطین اشغالی" در جنوب لبنان آغاز شده است. مقاومت لبنان با ورود مستقیم به خط از طریق ارسال پهپادها، موجب شد تا این پرونده راکد، به حرکت درآید و با تحت فشار قرار دادن طرف‌های آمریکایی و اسرائیلی آن‌ها را مجبور کند که از رفتار "اقتدارگرایانه" خود در قبال لبنان عقب‌نشینی کنند و آن‌ها را مجبور به پایبندی به "خطوط قرمز" در خصوص تکمیل کار در میدان گازی کاریش و نادیده گرفتن حق لبنان در منطقه مورد منازعه کند.

بر اساس این گزارش، از زمان عملیات پهپادی حزب‌الله لبنان در میدان گازی کاریش، تماس‌های آمریکا با طرف‌های سیاسی مسئول این پرونده در لبنان قطع نشده است تا این‌چنین القا کند که «واشنگتن و تل‌آویو خواهان تشدید تنش نیستند و به روند مذاکره متعهد هستند». گواه این امر نیز اظهارات بسیاری از مقامات لبنانی در این خصوص است که آخرین آن‌ها، «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان است که چند روز پیش گفت: «مسئله تعیین مرزهای دریایی به زودی پایان خواهد یافت و راه حل آن به نفع لبنان خواهد بود» و این‌که «لبنان در آستانه تفاهم با آمریکایی‌هایی است که مسئول میانجیگری هستند».

نگارنده در ادامه می‌نویسد که منابع آگاه در خصوص این ارزیابی مثبتی که عون از آن سخن گفت می‌گویند که «پیام جدیدی که آمریکایی‌ها به مقامات مسئول در لبنان رسانده‌اند این است که ایالات متحده تلاش می‌کند تل‌آویو را متقاعد کند، بدون مطالبه غرامت، میدان قانا سهم لبنان باشد». تا جایی که پاسخ آمریکایی‌ها که چند روز پیش دوروتی شیا سفیر آمریکا به نقل از عاموس هوچشتاین میانجیگر آمریکایی ارائه کرد، نشان داد که اسرائیل بدش نمی آید که این میدان، سهم لبنان باشد، اما ملاحظاتی دارد که نیاز به مذاکره بیشتر است. این پیشنهاد نیز مطرح است که این میدان به یک شرکت خاص واگذار شود، مشروط بر اینکه این شرکت با توجه به سهم خود در میدان، مبلغی را به اسرائیل پرداخت کند.

بر اساس این گزارش، این تنها تحول روی داده پس از عملیات پهپادی حزب‌الله نیست و «هوچشتاین (فرستاده آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزی لبنان و رژیم صهیونیستی) که قصد نداشت برای تکمیل میانجیگری به منطقه بازگردد (زیرا بنا به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، مشغول پرونده‌های انرژی در کشورهای دیگر بود) و ترجیح داده بود سفیر آمریکا در بیروت، از طرف او پیام‌ها را به مقامات لبنانی منتقل کند، بازگشت و دستور کار خود را اصلاح کرد.

هیأت رادیو و تلویزیونی رژیم صهیونیستی چند روز پیش اعلام کرد که هوچشتاین در چارچوب تیم بایدن به منطقه بازخواهد گشت و به صورت مستقل از او دیدارهایی را در تل آویو با وزیر انرژی و مقامات مسئول در هیأت مذاکره کننده اسرائیلی انجام خواهد داد تا با آن‌ها درباره تحولات جاری در حوزه فعالیتش رایزنی کند. همچنین مشخص شد که یک حرکت دیپلماتیک بین المللی وجود دارد تا فضای بین بیروت و تل آویو را به نفع میانجیگری آمریکا آرام کرده است.

به اعلام رسانه‌های اسرائیلی، «میانجیگر آمریکایی به طرف‌ اسرائیلی تحولات مربوط به مواضع لبنان در خصوص پرونده ترسیم مرزهای آبی را ابلاغ خواهد کرد و طبق ارزیابی‌های اسرائیل، مسئولان در لبنان علاقه مند به پیشبرد مذاکرات و دستیابی به توافق هستند». مقامات اسرائیلی بر این باورند که «هم اکنون در سایه فعالیت میانجیگر آمریکایی، فرصتی برای دستیابی به توافق برای تعیین مرزها وجود دارد، با وجود اینکه اختلافاتی بین دو طرف وجود دارد که قابل حل است. در این زمینه، گزارشی نیز در  شبکه عبری "کان" منتشر شد که به این احتمال اشاره دارد که "فعالیت‌های حزب‌الله و ترس از تشدید تنش، باعث احیای مذاکرات و تلاش برای رسیدن سریع به یک توافق می‌شود"».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس