کد خبر 1400669
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶
اوغلو

پس از بیانیه شدیداللحن مقامات عراقی در محکوم کردن حمله ترکیه به شمال عراق، وزیر خارجه ترکیه گفت که این کشور به غیرنظامیان عراقی حمله نکرده است.

به گزارش مشرق، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه، امروز (پنجشنبه)، اظهارات مقامات عراقی درباره حمله ترکیه به منطقه کردستان را تکذیب کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری «آناتولی»، وزیر خارجه ترکیه گفت: «بر اساس اطلاعاتی که از نیروی هوایی ارتش دریافت کردیم، هیچ حمله‌ای به غیرنظامیان [در دهوک عراق] نداشته‌ایم.»

مولود چاووش اوغلو اضافه کرد: «اتهامات وارده به خود را رد می‌کنیم و آماده همکاری با مقامات عراقی هستیم. چند سازمان تروریستی از جمله حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) همچنان در خاک عراق فعالیت دارند.»

بیشتر بخوانید:

اعلام عزای عمومی در پی حمله خونین ترکیه به شمال عراق

این اظهارات در حالی بیان شده است که منابع خبری عراق، عصر روز گذشته، از حمله ارتش ترکیه به شمال این کشور و اصابت یک گلوله توپ به تفرجگاهی در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

رسانه‌های عراقی گزارش دادند که در پی این حمله، تعدادی غیرنظامی کشته و چند نفر دیگر مجروح شده‌اند. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق لحظاتی پس از انتشار این گزارش خبر رسانه‌ها را تأیید کرد و خبر داد که به دنبال این حمله، هشت نفر کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شده‌اند.

مقامات و گروه‌های عراقی هر یک در واکنش به این حمله بیانیه شدیداللحنی صادر کردند و با نسبت دادن این حمله به ترکیه آن را به شدت محکوم کردند.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق ضمن نسبت دادن این حمله به ترکیه، تأکید کرد: «عراق حق کامل خود در پاسخ به این تجاوزها را محفوظ می‌داند و تمام اقدامات لازم برای حفظ مردم این کشور و تحمیل کردن تبعات تنش مستمر به طرف متجاوز را اتخاذ خواهد کرد.»

 «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیه با این گمان که عراق نمی‌تواند پاسخ دهد مگر -با عرض تأسف شدید- با بیانیه ضعیف وزارت خارجه، وقاحتش را زیاد کرده است لذا به عنوان گام اول من تنش از طریق موارد زیر یا با برخی از این موارد را پیشنهاد می‌کنم.»

در ادامه این بیانیه آمد: «اولا: کاهش سطح حضور دیپلماتیک با ترکیه. ثانیا: بستن فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های زمینی میان ترکیه و عراق. ثالثا: شکایت نزد سازمان ملل متحد از طریق راه‌های رسمی و در سریع‌ترین زمان ممکن. رابعا: لغو توافق امنیتی با آن‌ها تا زمانی که ترکیه به عدم حمله به خاک عراق متعهد نشده است؛ مگر پس از اعلام به دولت و کمک خواستن از آن در صورتی که تهدیدی در نزدیکی مرزها وجود داشته باشد زیرا تجاوز به استان‌های شمالی و منطقه [کردستان عراق] از داخل و خارج دیگر قابل تحمل نیست.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • مصطفی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    5 1
    جنگ جهانی سوم داره شروع میشه. کدوم سازمان ملل شکایت می کنید؟ کشور های ضعیف حتما حاکمیت سرزمینشون رو از دست میدن. ما هم اگر فکر ی برای اقتصاد نکنیم بعید نیست دچار بشیم
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    13 7
    مغول است دیگر، ترک واقعی زردپوست و همتبار مغولان است. #آذری ها بازماندگان امپراطوری ماد ایرانِ تاریخ هستند
    • خ.خ.ا IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
      0 0
      چه چرندیات تفرقه افکنانه ای...مگر تاریخ نخواندی بنیانگذار ترکیه آلب ارسلان و طغرل یعنی فرمانده ایالت آذربایجان در دوره سلجوقیان بودند که برای دفاع از ایران و دفع حمله پادشاه روم یعنی رومانوس به آناتولی و روم شرقی رفتند و پس از تصرف و توسعه کشور جدیدی ایجاد کردند ولی چون اکثریت جمعیت زبانش ترکی بود کشوری جدید تشکیل دادند و مابقایای ترک ها در بقیه خاک ایران عملا به اقلیت قومی تبدلی کردند که فقط حدود۲۵درصد جمعیت ایران را تشکیل می داد با اینحال به دلیل ساختار حرفه ای نظامی گری تا دوران قاجار برایران حکومت کردند..
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    4 8
    من به شدت با اشغالگری ترکیه در عراق و حملاتشون مخالفم. همه این حملات هم محکومه. به ویژه که غیرنظامیان هم هدف گرفته میشن. ولی باید حواسمون باشه که تمام این اتفاقات احتمال داره فضایی رو ایجاد کنه که پس فردا اسرائیل از اقلیم شمال علیه ما اقدام کرد و ما پاسخشون رو در اقلیم دادیم، منجر به موج اعتراضات علیه ایران در عراق بشه. چون همونطور که می بینیم صدر و الکاظمی و بارزانی و .. ظاهرا هیچ اقدامی در مورد حضور اسرائیل در اقلیم شمال انجام نمیدن ولی وقتی به استفاده از خاکشون برای ضربه به ایران پاسخ داده میشه ، شاکی میشن. من حتی جمله آخر این بیانیه به نظرم دوپهلو میاد(البته ممکنه تصور من باشه) خطاب به ایران و ترکیه: "زیرا تجاوز به استان‌های شمالی و منطقه [کردستان عراق] از داخل و خارج دیگر قابل تحمل نیست." در حالی که ترکیه هم خاک عراق رو اشغال کرده هم چپ و راست در حال حمله است و هم غیر نظامی ها رو هم هدف میگیره. در حالی که ایران حملات موردی و دقیق داره، قبلش هم کلی به عراق تذکر داده و مدارک و مستندات داده ولی اونها کاری نکردن. کلا دولت عراق و اقلیم شمال ابزار خوبی برای آمریکا هستن.
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
      0 1
      جنایت ترکیه با هیچی قابل توجیه نیست صهیونیست نجس متحد ترکیه اس اشمارا اونجا بایگاه داره
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    3 2
    کاربر12/55 آیا این دلیل میشه که ترکیه نسل کشی یا کودک کشی کنه
  • ... IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    اربیل اسرائیل دوم
  • محمد IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
    0 0
    فعلا ترکیه داره عین مغول کودک کشی میکنه ترکیه شده اسرائیل عراق و سوریه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس