روسیه و ایران در صدد خارج کردن ترکیه از جنگ در سوریه هستند

نشریه فارین پالیسی و روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارش هایی به تحلیل دیدارهای دو و یا چندجانبه امروز میان رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در تهران پرداختند.

به گزارش مشرق، سفر «ولادیمیر پوتین» و «رجب طیب اردوغان» رؤسای جمهور روسیه و ترکیه به ایران، دیدار با مقامات ارشد ایرانی در تهران و نیز برگزاری دُور جدید نشست کشورهای ضامن آتش بس در سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) مورد تأکید و توجه رسانه های جهانی قرار گرفت.

در همین ارتباط، نشریه فارین پالیسی در گزارشی پیرامون سفر پوتین به تهران نوشت: روسیه و ایران به دنبال گفتگو با ترکیه برای خروج از حمله به سوریه هستند. رهبران ۳ کشور امروز در تهران برای گفتگو درباره سوریه، جنگ در اوکراین و نیز طیف وسیعی از مسائل منطقه ای رایزنی می کنند.

فارین پالیسی در این گزارش اضافه کرد: چند روز پس از پایان سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه (غرب آسیا)، رهبران ایران، روسیه و ترکیه برای یک نشست سه جانبه در تهران در حال دیدار هستند. «ابراهیم رئیسی» رئیس‌ جمهور ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه (در نشست سه جانبه امروز) تلاش می‌ کنند تا ترکیه را از جنگ (در سوریه) خارج کنند. با درگیر شدن روسیه در اوکراین، ترکیه در حال برنامه ریزی «عملیات نظامی ویژه» خود است - این بار علیه کُردها در شمال سوریه.

گزارش مذکور ادامه داد: هرگونه تهاجم (از سوی ترکیه به سوریه)، خطر بروز درگیری هایی را با خود به همراه دارد که تا کنون نیز بُعد بین المللی به خود گرفته و تعداد زیادی را آواره کرده است.

در همین ارتباط، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» هم گزارش داد: پوتین در سفر به تهران به دنبال تقویت پیوندها با ایران و ترکیه است. پوتین می خواهد تداوم نفوذ بین المللی خود را همزمان با جنگ اوکراین به نمایش بگذارد.

این روزنامه در ادامه می افزاید: انتظار می رود رهبران ۳ کشور در مورد طیف وسیعی از موضوعات، از جنگ در سوریه و اوکراین گرفته تا صادرات حیاتی غلات از طریق دریای سیاه گفتگو کنند.

«وال استریت ژورنال» در این گزارش اضافه کرد: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه امروز سه‌ شنبه با رهبران ایران و ترکیه دیدار کرده و هدف آن نشان دادن تداوم نفوذ بین‌ المللی خود در جریان حمله به اوکراین است. نشست سران ۳ کشور با مشارکت ابراهیم رئیسی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در تهران، ظاهرا با هدف تمرکز بر مذاکرات صلح در سوریه انجام می‌ شود؛ اما مقامات انتظار دارند که گفتگو میان این ۳ رهبر با تمرکز بر بحران اوکراین باشد.

روزنامه «وال استریت ژورنال» خاطر نشان کرد: انتظار می رود که پوتین از این سفر برای تقویت روابط با ایران و ترکیه استفاده کند که علیرغم تلاش های غرب برای منزوی کردن کرملین، روابط دوستانه با مسکو را حفظ کرده اند.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ساعاتی پیش وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات ایرانی قرار گرفت.

«ولادیمیر پوتین» بلافاصله پس از ورود به فرودگاه، عازم نهاد ریاست جمهوری شد و با حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی دیدار کرد.

در این دیدار روسای جمهور ایران و روسیه درباره گسترش بیش از پیش روابط در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی، ترانزیت و مبادلات تجاری و نیز تحولات منطقه گفتگو کردند.

پس از گفتگوهای رئیسی و پوتین، رؤسای جمهور دو کشور عازم دفتر مقام معظم رهبری برای دیدار با معظم له شدند.

همچنین، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در سفر به ایران با سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفتگو کرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    4 0
    چشم حسود های اروپایی وآمریکا یی تروریست کوررررر
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 0
    یاشاسین ایران
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 0
    احسنت
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 1
    درود بر روسیه و ایران
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 0
    بله ایران و رهبر معظم انقلاب به آقای اردوغان توصیه های دلسوزانه کرد / هرچند که میدونیم آمریکایی ها بالاخره زیر پای این آقای اردوغان میشینن و وسوسه اش می‌کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس