نشست خبری

رئیس‌جمهور در نشست خبری با اردوغان، گفت: روابط تجاری ایران و ترکیه کافی نیست و باید از ظرفیت‌های موجود دو کشور استفاده کرد.

به گزارش مشرق، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز سه شنبه (۲۸تیر) در نشست خبری با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، اظهار داشت: بدون تردید سفر جناب آقای اردوغان به ایران نقطه عطفی برای ارتقای سطح روابط میان دو کشور است.

وی افزود: در مذاکراتی که ما داشتیم اراده جدی دو کشور برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و تجاری و حوزه‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی و تجاری کنونی یا توجه به ظرفیت‌های دو کشور حتماً کافی نیست و سطح روابط می‌تواند در سطح بالاتری شکل بگیرد، گفت: فکر می‌کنم می‌توان ۳۰ میلیارد تومان یعنی سه برابر افزایش فعلی را در این حوزه هدف گذاری کرد.

رئیسی تصریح کرد: تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک میان دو کشور از تصمیماتی است که در این مذاکرات گرفته شد. همچنین تأسیس پارک‌های علم و فناوری که بتواند با بخش‌های مختلف فعال و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت کند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: تمدید قرارداد انتقال گاز ۲۵ ساله که در گذشته مطرح بود، امروز مورد تاکید قرار گرفته شد که تمدید شود و انتقال گاز شکل وسیع‌تری به خود بگیرد.

رئیس‌جمهور بیان داشت: توسعه سرمایه گذاری میان دو کشور از نکات مورد تاکید در این نشست است و فعالیت شرکت‌های فعال در ترکیه و ایران می‌تواند به صورت مشترک در هر دو کشور ادامه پیدا کند تا در جهت توسعه سرمایه گذاری و توسعه روابط دو کشور قدم بردارد.

وی تاکید کرد: همکاری دو کشور در مسائل امنیتی بسیار اهمیت دارد و امنیت مرزهای دو کشور بسیار مهم و مورد تاکید است و همکاری دستگاه‌های امنیتی دو کشور می‌تواند نقش مؤثری در امنیت مرزها داشته باشد.

رئیسی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و جرایم سازمان یافته از مهمترین مسائل مورد گفت‌وگو بود، گفت: تروریسم ممکن است اسامی و انواع مختلفی داشته باشد، اما حالت دوگانه‌ای که امروز غرب مبتلا شده و میان تروریسم تفاوت قائل شده است میان ما رد شد و تاکید کردیم با هر اسمی از تروریسم باید مبارزه شود تا امنیت مرزها حفظ شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، در نشست خبری مشترک با آیت الله رئیسی رئیس جمهور، اظهار داشت: همراه برادر عزیزم نشست دو جانبه داشتیم و هفتمین نشست شورای همکاری‌های عالی ترکیه و ایران را با موفقیت برگزار کردیم و آن را به پایان رساندیم. معتقد هستیم رایزنی‌ها باعث جهش در ارتقا روابط می‌شود.

وی با بیان اینکه چشم انداز آیت‌الله رئیسی از روابط ایران با همسایگان را بسیار ارزشمند ارزیابی می‌کند، افزود: در موارد سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی وزرای مربوطه دو کشور و همچنین در نشست دو جانبه رایزنی شد.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: هدف ما رسیدن به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری است.  متأسفانه به دلیل بیماری کرونا این حجم تجارت به شکل معناداری کاهش پیدا کرد و این حجم هم اکنون به ۷ میلیارد دلار رسیده است از این رو باور دارم با عزم راسخ دو کشور خواهیم توانست به حجم تجارت ۳۰ میلیارد دلاری برسیم. همچنین با برداشتن گام هایی در حوزه نفت و گاز طبیعی می‌توانیم به این امر سرعت ببخشیم.

اردوغان با بیان اینکه با برداشتن گام‌هایی در حوزه صنایع دفاعی می‌توانیم به این هدف نزدیک شویم، تصریح کرد: همانطور که می‌دانید ما در زمینه صنایع دفاعی در سال‌های اخیر اقدامات جهش گونه داشتیم و بر همبستگی خود در این موضوع بسیار اهمیت قائل هستیم.

وی ادامه داد: طبق تاکید رئیس جمهور ایران مبارزه با سازمان‌های تروریستی برای هر دو کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما آنها را که بلای هر دو کشور هستند در لیست سازمان‌های تروریستی ناتو هم وارد کردیم زیرا این سازمان‌ها در هر کشوری که موجودیت داشته باشند موجب برهم خوردن ثبات و آرامش در آن کشور می‌شوند، بنابراین ما باید با همبستگی کامل با این سازمان‌های تروریستی مقابله کنیم.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: امروز در کنار این نشست، نشست مهم دیگری را نیز خواهیم داشت و در چارچوب اجلاس سه جانبه آستانه همراه با رئیس‌جمهور روسیه موضوعات و تحولات اخیر منطقه را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد. این نشست ارزیابی مجدد روند آستانه و به نحوی احیای روند آستانه خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 4
    افزایش همکاری بین ایران وترکیه بااشتراکات دینی
  • سید فروزان CH ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    2 4
    اطمینان به اردوغار ،اطمینان به مار است ،شهرک صعنتی مشترک یعنی استقرار ماموران رژبم اشغالگر اردوغار به هیچ اصولی پایبند نیست
    • مدافع حرم IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      1 4
      شهرک صنعتی مشترک یعنی آشنایی با ظرفیت و نیرو انسانی و قدرت طراحی ،ساخت و...صنعتی( سرقت صنعتی ،اقتصادی و نیروی انسانی) و برنامه سازی برای از بین بردن آنها ،مستند ثریا نگاه کنید تا بدانید ترکها تمام دستگاهها و تجهیزات شهرک صنعتی حلب بار زدند سرقت کردند با همین سیاست وارد همکاری صنعتی سوریه شدند نقاط قوت و ضعف آشنا شدند ،سوریه که قبل جنگ قدرت اول نساجی غرب آسیا بود ( رقیب سرسخت ترکها در خاورمیانه و آسیای مرکزی و....)
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    پاراگراف سوم خط چهارم مبلغ سی میلیارد تومان قید شده که درتش دلاره
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 1
    با سلام هواستان به اردغان جمع باشد این هم مثل بایدن چرتی است یکی به نعل می زند یکی به میخ ولی بیشتر سمت اسرائیل غش می‌کند یک نیم نگاهی ها به ما میکند .همه فکر وذکر ش هم عضویت در اتحادیه اروپاست هم هوای اوکراین را داره هم با پوتین من بمیرم توبمیری می زند خلاصه یک بام و دو هوا است روش زیاد حساب باز نکنید وزیاد ذوق زده نشوید از ما گفتن بود خود دانید
  • حمید IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    1 0
    مگه ایران پ کا کا رو ول میکنه اینهمه تو قندیل برا چی هزینه کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس