مهدی تاج؛ از فدراسیونِ پوشالی ۵ ستاره تا روزگار سیاه تیم‌های ملی

مهدی تاج در حالی همواره و در همه جا از فدراسیون ۵ ستاره که محصول فدراسیون قبلی بود صحبت می‌کرد که تیم‌های ملی تحت مدیریت او به وضعیت بدی دچار شدند.

به گزارش مشرق، مهدی تاج به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در تاریخ ۸ شهریور ماه ثبت‌نام کرده است. حضور تاج در انتخابات پیش رو مانند سایر نامزدها منوط به احراز شرایط است، اما با توجه به بند ۳ ماده ۳۳ اساسنامه فدراسیون فوتبال و محدودیت حضور در هیئت رئیسه بیش از سه دوره متوالی یا متناوب، صحبت از قانونی است که مانع حضور مجدد تاج در فدراسیون فوتبال شود.

بررسی این قانون و اجرای آن برعهده کمیته بدوی انتخابات فدراسیون فوتبال است که باید به صورت مستقل عمل کند. کمیته‌ای که گفته شد در همان روز نخست، سه نفر از نامزدهای مشهور ریاست فدراسیون (علیرضا اسدی، امیررضا واعظ آشتیانی و محمد آخوندی) را به دلیل نقص مدرک و نداشتن فرم امضا شده اعضای مجمع حذف کرده و با این کار انتظارها را از خود بالا برده است. هر چند درباره حذف نفرات فوق نیز حرف و حدیث فراوان است و برخی اعتقاد دارند باید به این سه فرصت تکمیل مدارک داده شود.

بدون توجه به اینکه چه اتفاقی در کمیته بدوی انتخابات رخ خواهد داد، بد نیست نگاهی به کارنامه مهدی تاج در دوران ریاستش بر فدراسیون فوتبال بیندازیم؛ نگاهی فنی به کارنامه او که چه فدراسیونی را از علی کفاشیان تحویل گرفت و چه فدراسیونی را به سرپرستی حیدر بهاروند و سپس ریاست کوتاه شهاب‌الدین عزیزی خادم تحویل داد.

شروع کار مهدی تاج از ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ بود و با توجه به دو دوره حضورش به‌عنوان نایب رئیس اول و نایب رئیس دوم علی کفاشیان در دو دوره متوالی تصور می‌شد که او تسلط بالایی داشته باشد و روند رو به رشد فدراسیون را ادامه دهد.

شروع کار علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال با ناکامی صعود تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی همراه بود که آن ناکامی هم دلایل خاص خودش را داشت، اما شکستی بزرگ در کارنامه رئیس پیشین فدراسیون فوتبال ثبت شد. با این حال صعود به جام جهانی فوتبال زیر ۱۷ سال ۲۰۰۹ نیجریه و صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی نور امیدی برای موفقیت فوتبال بود.

توجه به فوتبال پایه و تبدیل شدن فوتسال و فوتبال ساحلی ایران به قدرتی بلامنازع در آسیا و جهان جزو دستاوردهای مهم ریاست کفاشیان بود که با صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل تکمیل شد. شاید اگر اختلافات درونی میان تیم ملی بزرگسالان و تیم زیر ۲۳ سال نبود، صعود به المپیک ۲۰۱۶ برزیل هم در دسترس بود تا حسرت همیشگی فوتبال ایران به پایان برسد، اما درگیری‌های بی‌پایان کارلوس کی‌روش با این تیم فرصت استفاده سردار آزمون و علیرضا جهانبخش را از تیم محمد خاکپور گرفت تا تیم او در آستانه صعود به نیمه نهایی و نزدیک شدن به المپیک، از دور رقابت‌ها حذف شود. در عین حال نباید ناکامی در دو جام ملت‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ را که هدفی بزرگ برای فوتبال ایران است، از کارنامه کفاشیان پاک کنیم.

مهدی تاج , فدراسیون فوتبال , تیم ملی فوتبال ایران , تیم ملی فوتسال ایران , فوتبال ,

تاج اما زمانی سکاندار فوتبال ایران شد که تیم ملی فوتسال ایران به جام جهانی ۲۰۱۶ صعود کرده بود، تیم‌های نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی خود را از سال‌ها قبل آغاز کرده بودند و در همان شش ماه نخست ریاست تاج به جام جهانی ۲۰۱۷ هندوستان و کره جنوبی رسیدند و کار فدراسیون به یک سال نرسیده، تیم ملی فوتبال ساحلی هم مانند دوره‌های قبل به جام جهانی رسید تا سال ۲۰۱۷ در تاهیتی حضور داشته باشند. تیم ملی فوتبال هم تقریباً ۱۳ ماه پس از ریاست مهدی تاج به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه راه یافت که پایه‌های این تیم هم در دوره قبلی فدراسیون گذاشته شده بود.

با این حال این موفقیت‌ها و رسیدن به پنج جام جهانی که زیر نظر فیفا برگزار می‌شود، بخش رسانه‌ای فیفا را مجاب کرد تا در ستایش موفقیت‌های فوتبال ایران و در تیتری کاملاً ژورنایستی به فوتبال ایران لقب «پنج ستاره» بدهد. در ادامه می‌توانید تاریخ و نحوه صعود تیم‌های مورد اشاره فیفا به پنج جام جهانی مختلف را ببینید:

  • صعود تیم ملی فوتسال به جام جهانی ۲۰۱۶ کلمبیا: فوتسال جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۶ ازبکستان (۲۱ بهمن تا ۲ اسفند ۱۳۹۴)
  • صعود تیم نوجوانان به جام جهانی فوتبال زیر ۱۷ سال ۲۰۱۷ هندوستان: مسابقات فوتبال زیر ۱۶ سال آسیا ۲۰۱۶ هندوستان (۲۵ شهریور تا ۱۱ مهر ۱۳۹۵)
  • صعود تیم جوانان به جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال ۲۰۱۷ کره جنوبی: مسابقات فوتبال زیر ۱۹ سال آسیا ۲۰۱۶ بحرین (۲۲ مهر تا ۹ آبان ۱۳۹۵)
  • صعود تیم ملی فوتبال ساحلی به جام جهانی ۲۰۱۷ تاهیتی: قهرمانی فوتبال ساحلی آسیا ۲۰۱۷ مالزی (۱۴ تا ۲۱ اسفند ۱۳۹۵)
  • صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه: انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه (۲۱ خرداد ۱۳۹۴ تا ۱۴ شهریور ۱۳۹۶) صعود ایران ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ رقم خورد

نکته جالب اینجاست که تاریخ صعود پنج تیم مختلف تحت نظر فدراسیون فوتبال ایران به جام‌های جهانی مختلف نشان می‌دهد که این موفقیت‌ها در چه دوره‌ای پایه‌گذاری شده و کفاشیان چگونه چنین برنامه‌ریزی را انجام داده، اما فدراسیون تحت هدایت مهدی تاج سعی کرد با مانور رسانه‌ای روی «پنج ستاره» بودن این موفقیت را به سود خود مصادره کند. هرچند واقعیت زمانی عیان شد که تیم‌های تحت مدیریت و برنامه‌ریزی فدراسیون فوتبالِ مهدی تاج پا به مسابقات گذاشتند.

فدراسیون به اصطلاح «پنج ستاره» پس از پشت سر گذاشتن دوره موفقی که میراث به دست آمده از مدیریت قبلی بود، باید تیم‌های مختلف خود را روانه مسابقات می‌کرد. تیم ملی فوتسال ایران که همیشه جزو قدرت‌های بلامنازع آسیا بوده و در دنیا هم زبانزد است، در سال ۲۰۱۸ قهرمانی‌های متعددش در آسیا را تکرار کرد. تیمی که سال ۲۰۱۶ در کلمبیا روی سکوی جهانی رفت و به مقام سومی جام جهانی رسید، اما می‌توان گفت ناکامی تیم ملی فوتسال در جام جهانی ۲۰۲۱ نتیجه عدم پشتوانه‌سازی در فوتسال بود. تیم زیر ۱۶ سال ایران که فینالیست و نایب قهرمان سال ۲۰۱۶ بود، در مسابقات قهرمانی آسیا سال ۲۰۱۸ حتی نتوانست از گروهی که اندونزی، هندوستان و ویتنام در آن حضور داشتند صعود کند. تیم زیر ۱۹ سال ایران در مسابقات قهرمانی سال ۲۰۱۸ حضور نداشت و در مسابقات انتخابی حذف شد که شیوه حذف آن هم با افتضاحی مدیریتی همراه بود.

فوتبال ساحلی که در یک دهه اخیر تبدیل به یکی از قدرت‌های جهان شده بود و در جام جهانی ۲۰۱۷ تاهیتی هم روی سکوی جهانی رفت و به مقام سوم دست یافت، در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی ۲۰۱۹ پاراگوئه با حذف ناباورانه مقابل عمان از رسیدن به جام جهانی بازماند. نتیجه‌ای که باعث شد به دلیل لغو مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۱ روسیه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، فوتبال ساحلی ایران دو جام جهانی متوالی را از دست بدهد و از سطح اول فوتبال ساحلی دنیا دور بماند.

شرایط تیم ملی فوتبال هم با انتخاب اشتباه مارک ویلموتس از سوی مهدی تاج به گونه‌ای پیش رفت که فدراسیون علاوه بر تحمیل خسارت سنگین مالی بابت قرارداد با مربی بلژیکی، با شکست مقابل بحرین و عراق در آستانه حذف در مرحله پیش مقدماتی قرار بگیرد. اتفاقی که می‌توانست مانع از صعود ایران به جام جهانی ۲۰۲۲ شود که با تغییرات مدیریتی در فدراسیون فوتبال، در نهایت تیم ملی نجات یافت و صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ را رقم زد.

مروری بر آنچه که در دوره مدیریت مهدی تاج در فدراسیون فوتبال گذشت، به خوبی نشان می‌دهد که چه اتفاقاتی در فوتبال رقم خورده است. هرچند ایرادهای قانونی و مالی خود مقوله‌ای جداگانه است که چگونه پاداش ایران از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به صفر رسید و میلیون‌ها دلار پول از حساب ایران در فیفا خارج شد (به این موارد در صورت لزوم به طور کامل پرداخته خواهد شد). با این حال آنچه در این مقال می‌گنجد رساندن فوتبال «پنج ستاره» به روزگار سیاهی بود که این ستاره‌ها یکی یکی یا خاموش شدند و رنگ خاکستر به خود گرفتند یا در آستانه خاکستر شدن بودند. حال سؤال این است که مهدی تاج با به جا گذاشتن چنین کارنامه‌ای از خود، چگونه توانسته بار دیگر با خود کنار بیاید که وارد کارزار انتخابات شود؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    اگر آرزوی ناکامی و بدهی های کلان را برای فدراسیون فوتبال دارید مهدی تاج را انتخاب کنید مطمئناً روزگار فوتبال سیاه تر از سیاه خواهد شد.
  • محمودسلمانی IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    موضوع خارج از این عناوین و شکست‌هاست روح متکبر و تشنج افزایی که خود را در برابر هیچ کس نه ملت نه رسانه و حتی رییس حمهور وقت نیز پاسخگو‌نمی دید (مثل ماجرای علی کریمی) و همیشه با مخاطب به اصطلاح دست به کمر تکبر و‌طلبکارانه سخن می گفت نمی‌تواند اندیشه ای توانمند برای خدمت و توسعه ورزش داشته باشد. و نیز توجه کنیم به این نکته وقتی ملتها دور از سیاست بازی دولتها با پیروزی های ورزشی ایران شادمان میشوند و نیز حضور مثبت ایرانبان در لیگ‌های مطرح باعث تلطیف نگاه دنیا زیر دروغ باران رسانه ای علیه دین و میهنم میشود طبیعیست باید دست سرویس های جاسوسی را در لایه های مدیریتی و .. فوتبال جست و بااحنیاط از ان حذر کرد. راه دادن فساد و‌حاشیه به فوتبال ویروس قاتلبست که توسط برخی مدیران حاشیه ساز وارد فوتبال کشور شده و بارها آن را فلج کرد در حالیکه کشور من به راحتی با استعدادهای جوانش می تواند به اقلا سطح دوم فوتبال دنیا وبه عنوان مزاحمی برای قدرت اولها تبدیل شود. این موضوع امنیتی است و فقط یکی دو متهم هم ندارد ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس