مالیات

یک نماینده مجلس به تشریح این موضوع که اصلاح نظام پولی مهم‌تر است یا مالیات‌ستانی از سپرده‌های بانکی؛ پرداخت.

به گزارش مشرق، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مالیات بر مصرف یعنی اینکه هر کس بیشتر مصرف می‌کند باید مالیات بیشتری پرداخت کند نه اینکه هر کس بیشتر تولید کرده و یا درآمد بیشتری ایجاد می‌کند مالیات بیشتری هم بدهد. 

علی اصغر عنابستانی افزود: متاسفانه در شرایط فعلی نظام مالیاتی ما از کسانی که دم دست تر هستند مالیات اخذ می‌کند و افرادی که در پشت صحنه با درآمدهای نجومی هستند هم از راه سوداگری و دلالی درآمد کسب کرده اند، مالیات نمی گیرد. 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: سامانه مودیان که در مجلس تحت عنوان یک قانون مصوب شده، یکی از فرآیندهای خیلی کوچک برای اصلاح نظام مالیاتی است. در این سامانه ما درصددیم که مودیان را شناسایی کنیم. باید مالیات‌دهندگان این مساله را بدانند که در این سامانه مالیات جدیدی وضع نشده بلکه فقط برای شناسایی مودیان است تا بتوانمی عدالت را برقرار کنیم.

وی گفت: در همه جای دنیا مالیات بر سرمایه یعنی مالیات بر سرمایه راکد، مالیات بر عواید سرمایه یعنی مالیات بر دلالی و سوداگری می‌گیرند و ما هم باید به آن سمت حرکت کنیم و به همان میزان از مالیات بر تولید بکاهیم .هر چقدر که به مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌کنیم باید متناسب با آن از مالیات بر درآمد کاهش دهیم.

عنابستانی افزود: در دنیا چیزی حدود ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند که مالیات بر مصرف است.ما در اجرای مالیات بر ارزش افزوده هم اشکال داریم . البته اینکه ما مالیات بر ارزش افزوده را طی سال های گذشته از سه و نیم به ۱۰ درصد رسانده ایم، یک تحول است؛ در عین حال، به همین میزان باید مالیات بر درآمد را کاهش داده تا افزایش درآمد ایجاد شده و چرخ اقتصاد در کشور بچرخد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تاکید بر اینکه فعلا برنامه ای برای مالیات بر سپرده ها نداریم، گفت: ما در حال حاضر در سامانه مودیان هدف گذاری روی سپرده های بانکی نداریم، یعنی تا زمانی که بقیه بخش ها را شناسایی نکنیم به این سمت به این دلیل که ممکن است اثر منفی بر اقتصاد بگذارد، به این سمت نمی رویم  اما اینکه نظام بانکی کشور باید اصلاح شود یک واجب است و به زودی نیز این طرح به صحن مجلس می‌آید.

عنابستانی گفت: تا زمانی که نظام بانکی را اصلاح نکنیم نمی توان به سمت مالیات بر سپرده ها رفت. ما از تراکنش ها نیز مالیات نمی گیریم بلکه از طریق تراکنش به میزان هزینه کرد و مصرف افراد دست پیدا می‌کنیم و از این طریق مودی شناسایی شده و باید بر اساس مصرفش مالیات پرداخت کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس