عربستان

یک ‌اندیشکده آمریکایی تاکید کرد: در حال حاضر، ایران از فشار بر کشورهایی مانند عربستان و امارات کاسته، چون سرگرم مذاکره با آنهاست.

به گزارش مشرق، نشریه «ریسپانسیبل استیت کرفت» وابسته به ‌اندیشکده کوئینسی در تحلیل خود آورده است: تندروهای ضدایران در واشنگتن‌، میل بی‌پایانی برای جنگ‌افروزی علیه ایران دارند. همچنان که در نوشته اخیر رئول مارک گرشت مامور سابق سیا و عضو ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی با عنوان «لحظه اسرائیلی» دیده می‌شود. او تلاش دارد همان تصویر کلیشه‌ای را از ایران ارائه دهد که یک رژیم توسعه‌طلب بر آن حاکم است که هیچ مصالحه‌ای با آن ممکن نیست. خط تازه این است که آمریکا در مقابله با ایران، دیگر قابل اتکا و اعتماد نیست چرا که در حال چرخش از منطقه به سمت آسیاست. بنابراین اسرائیل در موقعیت خاصی قرار گرفته تا مسئولیت هژمونیک منطقه‌ای واشنگتن را به عهده گیرد و متحدان تازه عرب اسرائیل هم آماده پیوستن به یک اتحاد ضدایران هستند.

این مجموعه ذهنیت‌هایی است که به‌طور فزاینده‌ای توسط مقامات اسرائیل تبلیغ می‌شود. زنجیره‌ای از اقدامات دیپلماتیک همچون «عادی‌سازی» با شماری از کشورهای عربی در چارچوب توافق‌های ابراهیم موجب شد تا نخست‌وزیر پیشین، نفتالی بنت، بگوید که اسرائیل دیگر نیابتی‌های ایران را نمی‌زند بلکه به‌دنبال کوبیدنِ سر «هشت پا»، یعنی خود ایران، می‌رود.

از تمایل بنت به نمایش داخلی در اسرائیل که بگذریم، این ذهنیت‌ها اگر محدود نشود، می‌تواند به آسانی از کنترل خارج شده و آمریکا را به یک باتلاق پرهزینه بکشاند.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، با چنگ و دندان علیه توافق 2015 جنگید و به ابزار دونالد ترامپ در خروج از برجام تبدیل شد. اکنون هم گِرِشت، همان کلیشه آشنا را پیش می‌کشد.

اگر دولت کنونی در تهران، چنین گفت‌وگویی را رد می‌کند، به‌دلیل تجربه خروج دونالد ترامپ از توافق و فشار حداکثری اوست؛ سیاستی که بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، برای آن لابی پرحرارتی داشت.

ایران از توانایی‌های قابل توجهی برای تلافی برخوردار است؛ چه مستقیم چه از طریق نیابتی‌ها. ایران در حال برساختن یک «کمربند بازدارندگی» علیه حضور اسرائیل در کشورهای منطقه مثل عربستان و امارات است.

در حال حاضر، ایران از فشار بر این کشورها دست برداشته چرا که سرگرم گفت‌وگو با این کشورهاست که تا به اینجا هم سازنده بوده است. با این‌ حال، اگر آنها پیوندهای نظامی بیشتری را با اسرائیل به پیش برند، مثلا توافق‌های دفاع هوایی با اسرائیل امضا کنند، یا امارات و بحرین زیرساخت‌های نظامی یا اطلاعاتی اسرائیل را میزبان شوند، دوباره خود را با این ریسک روبه‌رو خواهند دید که هدف توانمندی‌های چشمگیر موشکی یا پهپادی ایران قرار گیرند.

گذشته از اهرم تا به اینجا استفاده نشده ایران علیه اسرائیل، یعنی زرادخانه موشکی حزب‌الله که در مرز شمالی اسرائیل انباشت شده، با چرخش روسیه به سمت جنگ اوکراین، شاید اتکای مسکو به تهران برای سرپا نگهداشتن بشار اسد، بیشتر شود تا جایی که تدابیر توافق شده با اسرائیل در سوریه را در سایه قرار دهد؛ تدابیری که به اسرائیل امکان می‌داد با دست باز به اهداف ایران در سوریه حمله کند.

هرگونه نقش‌آفرینی آمریکا در چنین اتحادی علیه ایران، ناگزیر ایالات متحده را به یک هدف تبدیل می‌کند. مشکل بتوان درک کرد که چگونه آمریکا با فرو رفتن بیشتر در باتلاق خاورمیانه، می‌خواهد به منافع خود کمک کند آن هم در زمانی که به شدت نیازمند تمرکز بر تهدیدهای امنیتی بزرگ‌تر است. جو بایدن باید این نکته را روشن سازد که واشنگتن علاقه‌ای ندارد که بخشی از هرگونه جنگی با ایران باشد و آنها را از روی آوردن به هرگونه اقدام غیرمسئولانه و بی‌پروایی بازدارد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    41 28
    انقلاب اسلامی با قدرت پیش خواهد رفت و استکبار جهانی و اجانب آن هیچ غلطی نمی نتوانند بکنند، والسلام
    • IR ۰۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
      0 0
      کاملا درست خخخخخ
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    30 20
    برای آرامش جهان لازم است که آمریکا اشغال شود.
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      12 2
      عجب نظر عمیق و پخته ای دادی، دمت گرم نابود سازی فرهنگ غربی...
    • US ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      2 0
      وایسا من برم شلوارمو عوض کنم بیام بریم بگیریم آمریکا رو با پیژامه زشته
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      4 0
      به نظرم برای فروپاشی رژیم سرمایه داری غرب به خصوص آمریکا باید انگیزه ای قوی وجود داشته باشه که در ده اخیر این انگیزه کم کم داره قوت میگیره اونهم نژاد پرستی سفید پوست از سیاه پوست هست که با توجه به ساختار اجتماعی آمریکا به آرامی در حال فروپاشی و گسست هست انشاله که به زودی زوال داخلی آمریکا رو خواهیم دید
  • امیر IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    16 18
    دیگر زمان گفتگوی تمدنها مدتهاست به پایان رسیده است . پس ، اکنون زمان بسیار عالی برای هدف گرفتن و نابود کردن هه امکانات شیاطین در داخل و خارج است . نباید هیچ گوشه ای امن و سر پناه پیدا کنند . بنابراین اگر بده بستانی پنهانی ندارید و اگر ضعفی وجود ندارد ، بسم الله آغاز کنید تا نابودی ولی با اندیشه و درایت
  • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    12 11
    سلام. ایران قدرتمند ویاور همیشه پیروز تبریک . همه شیخ نشینان خلیج فارس وهمه سرزمین مسلمانان در اختیار تو خواهند بود. به خاطر اینکه حرف حق را زده ای
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    21 19
    ایران اول باید مزدوران داخلی مانند اصلاح طلبان و سلبریتیهای خائن رو از صحنه پاکسازی کنه تا این جماعت کثیف آزادانه طرحهای دشمنان را در کشور اجرا نکنند
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    14 9
    ایران اسلامی باید ضمن گسترش قدرت دفاعی و تهاجمی و رفع مشکلات اقتصادی با تکیه براقتصاد مقامتی،به وضعیت نوکران حلقه به گوش غرب،یکبار برای همیشه رسیدگی کند،دشمن از بیرون نمیتواند غلطی بکند ولی از داخل و به کمک همین پیاده نظامش باعث مشکلاتی خواهد شد.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    17 15
    کاری کردند که همسایه ها متحد اسراییل شدند .
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      1 1
      همسایه ها (به جز آذربایجان) چندین دهه است که متحد اسرائیل بودند ولی نقاب می زدند. چون تقابل ایران و اسرائیل در حال تبدیل به نبرد بقا برای اسرائیل است، نوچه های مخفی در حال رونمایی هستن.
    • ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      1 1
      عربهای خلیج فارس که از زمان صدام با ارباب صهیونیستت بودن چیز تازه ای نیست
  • ش. AE ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    13 15
    گاوهای شیرده بدون رژیم کودک کش اسرائیل هم سیبل ایرلن هستند
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    13 10
    خیلی عجله دارید که محو بشید سریعتر اقدام کنید که تکلیف ما هم زودتر مشخص بشه
    • ایرانی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      6 9
      احسنت این شد حرف حساب
    • ایرانی واقعی ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
      1 2
      بپا محو نشی جوجو صهیونیست :)
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    3 0
    اتفاقا عربستان بخاطراختلافات درباری واشتراکات دینی که باایران دارند وگفتگوهای ایران وعربستان باموافقت همیشگی کشورهای اسلامی ثالث تبدیل به محل ورودنیروهای مقاومت میشود وچون برای مسلمین این مکانهامقدس است بهترین مکان برای قدرت گرفتن مقاومت است
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    ایران دیگه ایران ۵ سال پیش نیست هر کجا و از هر مبدا ای علیه ایران اقدام شود ما اونجا را شخم می زنیم،خواه آمریکا باشه خواه اسقاطیل خواه عربستان
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    1 0
    همه کشورها را سیبل می بینید عاقبت ژاپن جنگ طلب قبل جنگ جهانی دوم را بخونید که چه شد البته امیدوارم بعدش مردم ایران هم مثل ژاپنی ها عاقبت بخیر شن
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    زمانی که. رستم هنر مینمود چک وسفته بانک ملت نبود.. زمانی که آمریکا همه غلطی می‌کرد ایران چیزی نداشت امروز به‌ فضل الله دا رای همه ءپهبدها وموشکها ی نهفته است. می‌بینیکه هردری میزنن شکست خورده اند.
  • Mohamad IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    دیگه حناتون رنگی نداره انتقام سختتونون دیدیم مثل بچه رفتید شیشه پنجره آمریکا رو شکستید از ترستون موقع در رفتن چند صد نفرم زیر پاتون له کردین بشین سر جات لاف نزن عمل کن.
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 0
    ۱۱:۵۵ از اینکه همه ای مرتجع و مستبدین منطقه و فرا منطقه با همه ای کفارها و مشرکین و دیکتاتورا برضدما متحدشدن نشانگر از ایران سربلند و ابرقدرت بلا منازع در برابر جبهه ای شیاطین
  • محم IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۸
    0 1
    دشمن شماره یک ایران اول عربستان وبعد اسرائیل....
  • مهدی IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۹
    0 0
    اسراعیل ترکیه . عربستان ‌. امارات بحرین همگی درتیرس ماهستند همگی سیبل مامحسوب میشوند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس