گلوبال تایمز؛ شکست فاحش بایدن درایجاد بازدارندگی علیه ایران

تحلیلگران ارشد اولین سفر رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا را «اشتباه بزرگ» و «ناخوشایند دیپلماتیک» به ویژه در ایجاد بازدارندگی علیه ایران خواندند.

به گزارش مشرق، «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده سفر چهار روزه خود به خاورمیانه را با تلاش برای اطمینان بخشی از نفوذ واشنگتن در منطقه به پایان رساند، اما هیچ یک از اهداف اصلی او محقق نشد.

به نوشته وبگاه چینی «گلوبال تایمز» کارشناسان بر این باورند که چرخش بایدن به سمت کشورهای خاورمیانه در شرایطی که آمریکا در بحران نفتی قرار دارد، خودخواهی و ریاکاری آمریکا را بیشتر برابر کشورهای منطقه آشکار کرده واولین سفر بایدن به خاورمیانه یک اشتباه بزرگ و ناخوشایند دیپلماتیک بود.

یک استاد موسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه روابط خارجی چین در پکن که مایل به افشای نام خود نبود گفت، سفر بایدن به خاورمیانه هم «بی ثمر» و هم «شرم آور» بود، زیرا دو هدف اصلی دولت وی هماهنگ کردن کشوهای منطقه برای ایجاد یک بازدارندگی موثر علیه ایران و فشار بر افزایش عرضه نفت  شکست خورد. استاد موسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه روابط خارجی چین در پکن گفت که تاکنون هیچ یک از این اهداف محقق نشده است.

«زو ویلی» مدیر «موسسه مطالعات خاورمیانه» در دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، خاطرنشان کرد که سفر بایدن به خاورمیانه نشانه‌های نگران‌کننده‌ای به کشورهای منطقه می‌فرستد، زیرا آنها به وضوح می‌بینند که ایالات متحده در تلاش برای حل مشکلات نیست، بلکه به دنبال رهبری در در  منطقه و دامن زدن به اختلافات بیشتر است.

این کارشناس مستقر در پکن، با اشاره به اینکه چین هیچ کشور دشمنی در خاورمیانه ندارد بلکه  فقط همکاری مستحکم و سودمند متقابل دارد، گفت: «آمریکا به سختی متحدانش را برای مهار چین به دست آورد. به‌علاوه، چین به کشورهای خاورمیانه موعظه نمی‌کند که چه کاری انجام دهند و چه ارزش‌هایی را باید اتخاذ کنند و تحریم‌هایی علیه آنها اعمال نخواهد کرد.»

سخنگوی سفارت چین در فلسطین اشغالی نیز روز شنبه گفت: «خاورمیانه سرزمین مردم آن است، نه حیاط خلوت کسی.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 4
    همانطور که در این ۴۳ سال نتوانسته اند هیچ غلطی بکنند به اذن الله از این به بعد هم نخواهند توانست
    • ناشناس IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      0 0
      منظور از اینکه نتوانستند غلطی کنند چیست؟؟حمله؟؟ اوضاع اقتصادی مملکت گویاست که غلطی کردند یا نه...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس