کد خبر 1399607
تاریخ انتشار: ۲۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۴
تجربه خشک‌ترین سال آبی در مازندران

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی طی فصول بهار و تابستان امسال را تجربه می‌کنیم که نگران‌کننده است.

به گزارش مشرق، سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران درباره نگرانی‌های کم‌بارشی در مازندران اظهار کرد: خیلی وقت است بارشی نداریم.

وی افزود:  یکی از خشک‌ترین سال‌های آبی طی فصول بهار و تابستان امسال را تجربه می‌کنیم که نگران‌کننده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران بیان کرد: البته بارش‌های تابستانی در مازندران در حد انتظار نیست؛ حتی اگر باران داشته باشیم ضررش از استفاده‌اش بیشتر است؛ به این دلیل که این روزها کشاورزان به‌تدریج منتظر برداشت محصول‌شان هستند.

رضوی با تاکید بر اینکه کشاورزان از کشت دوم برنج پرهیز کنند، تصریح کرد: جدا از کشاورزانی که مایع آبی مطمئن ندارند باید از کشت برنج خودداری کنند؛ کشاورزانی که از آب سطحی هم استفاده می‌کنند باید از این کار پرهیز کنند چراکه کشت سال آینده آنان و کشاورزان پایین‌دست را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی با اعلام اینکه خشکسالی شدید تا بسیار شدید در نواحی شرق استان، ساحل مرکز و ارتفاعات غرب استان مشاهده می‌شود، اظهار کرد: براساس گزارش رسمی دوره یک‌ساله تا پایان خرداد ماه امسال، طبق شاخص خشکسالی « اس پی یی آی» که به آن شاخص بارش و تبخیر استاندارد می‌گویند حدود ۲۲درصد مساحت استان با خشکسالی خفیف ، حدود ۲۳ درصد با خشکسالی متوسط ، حدود ۱۵ درصد با خشکسالی شدید و حدود ۲ درصد با خشکسالی بسیار شدید و در مجموع حدود ۶۲ درصد از مناطق مازندران با خشکسالی روبه‌رو بوده است.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اعلام اینکه تا پایان تیر نیز بارشی نداریم، یادآور شد: براساس پیش‌بینی نیمه نخست مرداد بارش‌ها در حد نرمال، نیمه دوم مرداد کمتر از نرمال و شهریور در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

رضوی با اشاره به اینکه بارش در سال زراعی آینده دیرتر شروع می‌شود، افزود: بارش پاییز نیز در مدل‌ها کمتر از نرمال نشان می‌دهد.

وی در پایان گفت: میانگین دمای هوا از ۲۰ تیر تا اواسط شهریور تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 8
    الکی دارند شلوغش می کنند که بتوانند برنج را گرانتر بفروشند . بارشها تقریبا مثل سالهای قبل است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس