دریاچه ارومیه

سخنگوی صنعت آب گفت: امسال یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب آب از سدها و جریانات طبیعی وارد دریاچه ارومیه شده و به زودی یک رهاسازی مجدد در این حوزه صورت خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب به سوالات زیر درباره آخرین وضعیت منابع آبی کشور پاسخ داد.

وضعیت دریاچه ارومیه به حالت بحرانی رسیده، اقدامات وزارت نیرو چه بوده است؟

قاسم زاده: خشکسالی تمام دنیا را درگیر کرده که بخشی از آن روی ایران تأثیر گذاشته و بیشترین افزایش دما در شمال غرب کشور صورت گرفته است. پارسال و امسال ۱۵ درصد نسبت به حالت عادی کاهش بارش در حوزه دریاچه ارومیه داشتیم.

متولی حوزه دریاچه ارومیه، وزارت نیرو به تنهایی نیست و ستاد احیای این دریاچه تصمیم گیری می‌کند که وزارت نیرو به همه دستورات این ستاد عمل کرده است.

وزارت نیرو تاکنون به تکالیف خود به عنوان یکی از دستگاه های متولی امر در بخش احیای دریاچه ارومیه عمل کرده و از سال‌های ۹۳ و ۹۴، ۱۸ میلیارد مترمکعب رهاسازی از سوی وزارت نیرو در این حوزه صورت گرفته است.

وزارت نیرو ۱۲ هزار چاه غیرمجاز را مسدود کرده که در پی آن، مصرف در بخش کشاورزی نیز ۴۰ درصد کاهش پیدا کرد. لایروبی ها هم انجام شده که بخش کمی از آن باقی مانده است.

وضعیت تبخیر آب سدها به شکل است؟

قاسم زاده: بیلان مصارف و منابع سدها مشخص و در سدهای کشور علی رغم خشکسالی امسال، حدود ۲۱ درصد خروجی‌ها از نظر سرریز و نشت و ... کنترل شده است.

شایعه انتقال آب با تانکر از ایران به بصره عراق صحت دارد؟

قاسم زاده: فکر نمی‌کنم صحت داشته باشد؛ زیرا مجوز انتقال تانکر برای شرایط خاص مثل شهرداری‌ها جهت آبیاری فضای سبز وجود دارد و چنین چیزی در کشور برای اشخاص مجاز نیست. ضمن این که عراق، امسال منابع آبی کافی را در دسترس دارد.

منابع آبی کشور در چه شرایطی قرار دارد؟

قاسم زاده: بررسی دوره ۵۸ ساله نشان می‌دهد که این سال‌ها، یک سوم عادی، یک سوم تر و یک سوم خشک بوده‌اند، اما در ۱۵ سال اخیر، سهم سال‌های خشک به ۴۷ درصد رسیده است.

سال‌های ۹۷ تا ۹۹ سال پرآب بود، اما دو سال اخیر، سال‌های خشکی را داشتم به طوری که پارسال خشکسالی بی‌سابقه‌ای را تجربه کردیم و بارش‌ها ۳۸ درصد و امسال هم حدود ۲۷ درصد کاهش پیدا کرد.

هم اکنون ۴۹ درصد مخازن سدها پر است که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۴ درصد کاهش نشان می‌دهد. در تابستان بارش چندانی نداریم و پیش بینی نشان‌ می‌دهد، بارش‌های پاییزه با تاخیر آغاز شود که باید با مدیریت مصرف، کشور را از تنش آبی خارج کنیم.

در بخش آب شرب، فرهنگ سازی صورت گرفته و بخش عمده مشترکان، خوش مصرف هستند. باید در بخش کشاورزی نیز فرهنگ سازی لازم صورت گیرد. در صنعت هم که جامعه آماری کمتری دارد و قابل مدیریت تر است، مذاکرات وزارت نیرو شروع شده تا با بازگردانی آب، آب های شیرین را در اختیار بخش های دیگر قرار دهند.

طرح تعادل بخشی آب به کجا رسید؟

قاسم زاده: این طرح، یک طرح مناسب برای مدیریت منابع آب زیر زمینی است که چون به پیشرفت زیادی نداشته، تا سال ۱۴۰۴ تمدید شده و پروژه های مرتبط با آن در حال اجراست. ۹۲ هزار چاه غیرمجاز در طول این برنامه مسدود شده است.

تعرفه آب اقامتگاه های موقت مانند خانه های مسافرپذیر مشهد، افزایش زیادی داشته، علت چیست؟

قاسم زاده: ۵۴ مشترکان خوش مصرف هستند که تعرفه آن‌ها را افزایش نداده ایم. خانه‌های مسافری نیز مشمول تعرفه مراکز خدماتی هستند که قیمت پایه آن با آب شرب متفاوت است و هزینه بالاتری دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    40 24
    آب شیرین برای کشاورزی و شرب رو بریزید تو دریاچه شور؟ . این یک کار اشتباه و اسراف کلان است .
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      13 18
      دانشمند ارشد.😀
    • شاکی IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      2 0
      دبی یک لوله ۳۰ اینچی با جریان حدودا یک و نیم متر در ثانیه حدودا ۲۲ میلیون متر مکعب درسال میشه و برای لوله ۵۰ اینچی با این شرایط هم حدودا ۶۵ میلیون متر مکعب میشه
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      5 6
      بعد که خودمون و خونه هامون و زمینای کشاورزی مون زیر طوفان نمک مدفون شد این آب شیرین پشت سد رو میخایم چیکار ؟
    • US ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      5 3
      میشه نمک اون منطقه رو کشید با زدن کارجانت تصفیه نمک.. کارشناس محیط زیست میگفت مگه طوفان نوح بیاد احیا بشه آب قابل شرب منطقه رو الکی هدر ندید این آب ها در چند سال آینده از نفت ارزشش بیشتر میشه
    • از شهرستان سراب IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
      2 1
      با سلام خدمت علی عزیز باید چند مورد را ذکر کنم حذف دریاچه ارومیه موجب ازاد شدن کامل 10 میلیارد تن نمک و الودگی شدید زمینهای کشاورزی اطراف خواهد شد حتی ریزگردها کیلومترها دورتر نیز میروند حذف دریاچه ارومیه موجب افزایش سه درجه ای دما در تابستان و کاهش 3 درجه ای دما در زمستان میشود که همین امر موجب سختی شرایط زیستی در منطقه و افزایش شدید مصرف انرژی میشود ریزگردهای نمکی موجب کاهش تعداد گلها و زنبورهای عسل و کاهش گرده افشانی و تولید عسل و میوه خواهد شد حذف دریاچه موجب کاهش رطوبت و بارندگی نیز خواهد شد علاوه بر این موجب نابودی زیستگاه جزایر و جمعیت گوزن ایرانی خواهد شد در کل خشک شدن دریاچه ارومیه موجب کوچ چند میلیون نفر به تهران و کرج و الودگی بیشتر و ترافیک شدیدتر در ان شهرها خواهد شد تولیدات کشاورزی هم کاهش خواهد یافت میشه با اصلاح کشت و بارندگی و صرفه جویی در مصرف اب دریاچه رو نجات داد هنوز هم این راه ارزانترین راهکار خواهد بود جدای از اینها حفظ نگین ابی ایران از نظر بصری و اشتغال نیز اهمیت فراوانی دارد آرتمیا از نظر اقتصادی ارزشمند هست حتی گل و لای دریاچه ارومیه خاصیت درمانی دارد
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    5 8
    جوگیر میشن یه حرکتی بی فایده میزنن... اگه اب تداوم داشته باشه خوبه نه اینکه باز کنین و ببندین و فقط اب هدر بره، اگه ورودی ها مسدود باید برا همیشه باز بشن یا هم دیگه اصلا باز نشن
  • هومن امینی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    7 11
    ستاد دریاچه اورمیه ارگان دزدی پولهای واریزی به دریاچه هست.و متاسفانه مسئولان قبل انتخابات فقط به یاد دریاچه هستن و رییسی هم مثل بقیه فعلا بودجه واریزی نداشته.ایا فاصله خلیج فارس تا یزد زیاد یا رود آراز تا دریاچه اورمیه.حالا با هزینه ها و تاسیسات تبدیل آب شور به شرب در مسیر یزد کاری ندارم که به اندازه یکسال فروش نفت هزینه داشته در حالی که یک لوله 30الی 50 اینچی از رود ارس و یکی دوتا دستگاه پمپ چندان هزینه ای نداره.بعدشم تو خود استانهای آبریز میشه مشکل رو حل کرد هر چند تا سد داریم میتومیم جداگانه از سد تا دریاچه لوله گزاری نیم مستقیم شبانه روزی در طول سال مثلا از هر سد با لوله 30 اینچی آب رو روانه دریاچه بکنیم.این کار باعث میشه آب به طور طبیعی در مسیر رودخانه که از بین میره اینجوری بدون هدر رفت یا دزدیدن کشاورزان در مسیر بدون تبخیر یا سریز شدن به دشتها و زمینهای بدون استفاده مستقیم روانه دریاچه بشه.دوم جلوگیری از تغییر کاربری زمینها.الان تو خود ارومیه هر چقدر به سمت مرز پیش میریم میبینیم باغهای میوه و انگوری احداث شده که سیاستهای دیگه ای پشت اونا هست و دادن به دست کردهای مهاجر که هدف تغییر ترکیب جمعیتی هست و الا هیچ سودی به کشور نداره و میبینی با لوله گزاری و پمپ کردن از رودخانه ها به فاصله های بیشتر و بالای کوه باعث جلوگیری از رفتن آب به سدها و در نهایت دریاچه میشن.سوم جلوگیری از چاههای غیر مجاز و ساختن سد در ویلاها.چهارم ایجاد کانال در جاده و پل خاکی دریاچه که باعث شدن آب از حرکت بایسته.ترکیه 5 کیلومتر روی دریا با اون عمق درست کرده و ما خاک رو از کوه برداشتیم ریختیم داخل دریا واقعا خنده داره.
    • US ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      4 3
      اگر تاریخ بلد نیستی برو بخون تا سیصد سال پیش کردها کرمانج ساکنارومیه بودن و زمان نادر مهاجرت کردن خراسان.. در ضمن شما حتی آب ها شربتون از ارومیه تا تبریز از کوه های کردستان تامین میشه کجای کردستان اندازه ارومیه باغ زده اونم روی رودهای کردستان. کردستان اگر جوانانش باغ داشتن کولبری نمیکردن اگر مثل تبریز صنعتی بود کولبری نمیکردن ..
  • مهرداد IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 7
    اصلا چرا بر وری ورودیهای آب به دریاچه سد زدید این آب حق دریاچه است و به جز خشکی برای دریاچه و تغییرات آب و هوایی و اثرات مخرب دیگر تاثیری نداشته ممکن است فایده ای اندک داشته ولی مسلما مشکلاتی که بوجود آمرده ساخت این سده بسیار بیشتر از نفعش است و این سدها باید خرراب بشو و چاره ای دیگری وجود ندارد
  • راد IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    4 4
    آب و شرب و هدر ندیدن،کافیه از دریا لوله بکشین.حتی مناطق کویری هم دریاچه درست کنید،پرورش ماهی و میگو بیشترین درآمد و میتونه واسه کشور داشته باشه.
  • sss IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 1
    همه دنیا میدونن ساختن راه وسط دریاچه یکی از دلایل اصلی خشکی دریاچه هست از این دسته اشتباهات در مملکت زیاد بوده حالا بزار به پای خشکسالی از زمانی که یادمه این دریاچه آب داشته چطور تو این 20 سال به سمت خشکی رفته؟ از نظر شما زاینده رود هم رودخانه فصلی است.
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 7
    کف دریا را شخم بزنید و کشت و زرع کنید . اجازه بدید مردم در باغاتشان چاه حفر کنن.
  • ائلدار بایرام اف IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    2 1
    بودجه بسیار خوبی باید تخصیص بدن به مکانیزه کردن کشاورزی تو استان های آذربایجان و آب رو نذارن هدر بره تو کشاورزی. هم سنگ بنای مکانیزه کردن آبیاری در کشاورزی رو تو این دو استان بریزن و هم دریاچه رو نجات بدن. بعد که اکوسیستم تجهیزات و شیرالات مکانیزاسیون درست شد تو این دو استان، گسترشش بدن به همه جای کشور. سالانه چندین میلیون تن فقط سیب تو این دو استان به بیرون ریخته میشه در حالیکه همزمان با اون تو تهران تو تره بار سیب کیلویی 17 الی 30 تومن فروخته می شد!! بیشتر بحث مدیریتی و فرهنگ سازی هست. نه مسئولین بلدن مدیریت کنن و بودجه رو جای درست تخصیص بدن و نه منِ مردم بلدم درست از آب استفاده کنم.
  • mohammad IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    5 9
    عده ای اصلا نمیفهمن که اگه دریاچه خشک بشه چه فاجعه ای در بیشتر شهر ها و تهران رخ میده
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 0
    قرار بود زاب را به دریاچه ارومیه پس چه شد این در حالی است که در دولت روحانی می گفتند تا ۱۴ کیلو متری دریا رسیده اند
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    3 5
    این دریاچه ارومیه هیچ فایده ای نداره فقط آب شور کنه بهتره وقتی داره خشک میشه کم کم شروع کنین به ریخت ماسه روی نمکهاش وکلا خشکش کنین وقتی کم ابی باشه طبیعیه که اینم خشک میشه پس بهتره زیاد واسش هزینه نکنین
  • IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    4 46
    دستاورد دیگری از حکومت ۴۴ ساله
    • US ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
      7 2
      مردم اون منطقه بدون کارشناسی چاه عمیق زدن و آب زرینه رود برای صنعت تبریز رفته..
  • مجتبی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    1 2
    وقتی منابع طبیعی و ابخیزداری تو این ده سال به 100 هزارتا کشاورز مجوز حفرچاه داده همین میشه دیگه اب دریارو میکشن سمت خودشون
  • DK ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۶
    2 4
    هدف تهران نابودی اذربایجان هست
  • CA ۰۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
    1 0
    اینکه دریاچه هست ولی کلا آب پشت سد و روی زمین مشکلش مخصوصا در زمان گرمی و کم آبی تبخیر هست. قدیمیها با ذخیره آب زیر زمین و استفاده از قنات این مشکل رو حل کرده بودن. الان دیدم چند جا برای کاهش تبخیر روی آب توپ های سیاه پلاستیکی میریزند تا سطح آب رو پوشش بده. روشهای بهتر هم شاید باشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس