طولانی‌ترین انفجار رادیویی در کیهان دیده شد

ستاره شناسان از تشخیص طولانی‌ترین انفجار رادیویی سریع خبر داده اند که به مدت ۳ ثانیه و به صورت دوره‌ای رخ داده است.

به گزارش مشرق، از جمله موضوعات اسرارآمیز و جدید کیهان، انفجارهای رادیویی سریع یا FRB‌ها هستند: انفجارهای شدید و درخشان امواج رادیویی از آن سوی جهان که معمولاً فقط چند میلی ثانیه طول می‌کشد. اکنون دانشمندان طولانی‌ترین FRB را شناسایی کرده‌اند.

به گزارش سی نت؛ دانیل میچیلی، محقق MIT، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این انفجار غیرعادی بود، چون نه تنها بسیار طولانی بود و حدود سه ثانیه طول کشید، بلکه انفجارهایی به صورت دوره‌ای وجود داشتند که بسیار دقیق بودند و در کسری از ثانیه مانند ضربان قلب منتشر می‌شدند. این اولین بار است که خود سیگنال انفجار دوره‌ای است.»

اگرچه ممکن است سه ثانیه سریع و زودگذر به نظر برسد، اما حدود هزار برابر بیشتر از FRB معمولی است. میچیلی توضیح می‌دهد: «چیزهای زیادی در جهان وجود ندارند که سیگنال‌های کاملاً دوره‌ای منتشر کنند. نمونه‌هایی که ما در کهکشان خودمان می‌شناسیم تپ اخترهای رادیویی و مگنتارها هستند که می‌چرخند و تابش پرتویی شبیه به فانوس دریایی تولید می‌کنند و ما فکر می‌کنیم این سیگنال جدید می‌تواند یک مگنتار یا تپ اختر در استروئیدها باشد.»

طولانی‌ترین انفجار رادیویی در کیهان دیده شد

منطقی است که منبع سیگنال چیزی شبیه به یک ستاره نوترونی باشد که بسیار قدرتمند است. تپ اخترها و مگنتارها هر دو نوع ستارگان نوترونی هستند که هسته‌های فروپاشیده بسیار متراکم از ستارگان غول پیکر هستند که به سرعت در اعماق فضا می‌چرخند در حالی که انفجارهای دوره‌ای انرژی را ساطع می‌کنند.

ما فقط از سال ۲۰۰۷ در مورد وجود FRB‌ها می‌دانیم، و تا کنون FRB‌هایی که هر نوع الگوی را تکرار یا نشان می‌دهند بسیار نادر بوده اند. چیزی که سیگنال فضایی مذکور رازآلود می‌کند این واقعیت است که به نظر می‌رسد سیگنال حدوداً یک میلیون بار قوی‌تر از انفجارهای رادیویی است که ما انتظار داریم از تپ اخترها و مگنتارها در کهکشان خودمان ببینیم.

Michilli می‌گوید: «این تشخیص این سؤال را مطرح می‌کند که چه چیزی می‌تواند باعث ایجاد این سیگنال شدید که قبلاً هرگز ندیده‌ایم باشد و چگونه می‌توانیم از این سیگنال برای مطالعه جهان استفاده کنیم.» تلسکوپ‌های آینده وعده کشف هزاران FRB در ماه را می‌دهند و در آن زمان ممکن است تعداد بیشتری از این سیگنال‌های دوره‌ای را پیدا کنیم.

این سیگنال‌ها می‌توانند به عنوان ابزاری برای بررسی اسرار بزرگتر مانند گسترش جهان و چرخه زندگی ستارگان مورد استفاده قرار گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران