سوئد

نایب رئیس مجلس گفت: از دولت سوئد می‌خواهیم ضمن جلوگیری از ادامه نقض‌های صورت گرفته و پاسخگو کردن عوامل آن، هرچه سریع‌تر حمید نوری را آزاد و خسارت معنوی و مادی وارده به وی را جبران کند.

به گزارش مشرق، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز چهارشنبه (۲۲ تیر) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، اظهار داشت: متاسفانه دستگیری آقای نوری به علت اظهارات و خاطرات چند تن از اعضای گروهک تروریستی منافقین بود از این‌رو اصل برائت و حق آزادی رفت آمد این تبعه ایرانی از سوی مقامات سوئدی نقض شده است.

وی افزود: متاسفانه دولت سوئد نه به مسئولیت خود طبق کنوانسیون ۱۹۶۳ وین روابط کنسولی برای اطلاعی این بازداشت به سفارت جمهوری اسلامی ایران در استکهلم نه عملکرد و نه مراتب را به اطلاع خانواده اش رسانید.

بیشتر بخوانید:

نامه غریب‌آبادی به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره حمید نوری

نایب رئیس مجلس گفت: در طول مدت حدود دو سال از بازداشت این طبیعی ایرانی علی رغم خانواده این تبعه ایرانی دو بار به آن کشور سفر کرده بودند اما مقامات آن کشور اجازه ملاقات با آنها ندادند از این رو مجلس شورای اسلامی از دولت سوئد می خواهد که ضمن جلوگیری از ادامه نقض های صورت گرفته و پاسخگو کردن عوامل آن هرچه سریعتر حمید نوری را آزاد و جبران خسارت معنوی و مادی وارده به آن را جبران کند.

نیکزاد تصریح کرد همچنین از قوه قضاییه و وزارت امور خارجه خواستاریم تا از تمامی ظرفیت های لازم را برای آزادی پاسخگو بودن دولت سوئد به کار گیرند و اقدامات لازم و متناسب را نیز برای اجرای عدالت اتخاذ کنند.

نیکزاد در ادامه به موضوع اجاره بها اشاره کرد و گفت: از مسائل مهم کشور به ویژه در ایام تابستان موضوع مسکن است؛ وضعیت اجاره بها در کشور به ویژه در شهرهای بزرگ و کلانشهرها به غصه ای بزرگ تبدیل شده است.

وی افزود: براساس اصول ۳ و ۳۱ قانون اساسی تامین مسکن مناسب جزو حقوق مردم و تکالیف حاکمیت است، البته برخی تصمیمات کوتاه مدت در این زمینه در کشور گرفته شده است، اما باید توجه داشت که این راهکارهای کوتاه مدت شاید مُسکن محسوب شود اما درمان نیست.

نایب رئیس مجلس بیان داشت: درمان ریشه ای مشکل مسکن صرفا با تولید انبوه امکان پذیر است که در قانون جهش تولید و تامین مسکن نیز زیرساخت های قانونی آن پیش بینی و از سوی مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه عمل به قانون جهش تولید و تامین مسکن به عزمی همگانی نیاز دارد، گفت: ۲ محور بزرگ و اساسی موردنیاز اجرای این قانون عبارت است از تامین زمین و پرداخت تسهیلات بانکی. ماده ۴ این قانون در این راستا بر مصوبات شورای پول و اعتبارات در آن مقطع زمانی صحه گذاشته و با تصویب این ماده شبکه بانکی را مکلف کرده تا حداقل ۲۰ درصد تسهیلات خود را به بخش مسکن پرداخت کند اما متاسفانه شاهد استنکاف بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه در اجرایی سازی این قانون هستیم.

نیکزاد تاکید کرد: تامین تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مقاوم سازی مسکن روستایی نیز علیرغم اخذ مصوبه شورای عالی مسکن اجرایی نشده است، مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر عمل به مصوبه قانون خود، انتظار دارد دستگاه های مسئول مر قانون را اجرا کند و از تفسیر به رأی قوانین در این حوزه و چه در مواردی مانند قانون رتبه بندی معلمان اجتناب کند.

وی ضمن گرامیداشت ۲۲ تیرماه زادروز محمد خوارزمی دانشمند و ریاضیدان بزرگ ایرانی که به عنوان روز ملی فناوری و اطلاعات نامگذاری شده، ادامه داد: زمانی که اروپا در تاریکی قرون وسطایی به دنبال روزنه‌ای رو به روشنایی آگاهی و علم بود یک نخبه ایرانی دانش الگوریتم را بنیان گذاشت و تلاش ها و یافته های او در این رشته دانشی را برای بشریت به ارمغان آورد که مبنای محاسبات رایانه ای قرار گرفت.

نایب رئیس مجلس  با بیان اینکه امروز هیچ چیزی بیش از فناوری نمی تواند حکمرانی ما را به سمت حکمرانی هوشمند سوق دهد و در حل مشکلات کشور به ما کمک کند، بیان داشت: این روز را به خانواده بزرگ فناوری اطلاعات تبریک، تهنیت عرض می کنم و از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می خواهیم به فعالیت های توسعه ای خود در این زمینه سرعت بخشیده و به ویژه در راستای تکمیل شبکه ملی اطلاعات اقدامات اساسی و بزرگی را به سرانجام برساند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    3 0
    چه جملات محکمی
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    چند تبعه سوئدی بگیرید وبا آقای نوری معاوضه کنید
  • عاله IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    بشین تا آزاد کنه
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    خسارتش رو به دلار بدن یا ریال

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس