کاترین کولونا

وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر با استفاده از تاکتیک تکراری تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات گفته که پنجره گفت‌وگوها برای احیای برجام رو به بسته شدن است.

به گزارش مشرق، «کاترین کولونا»، وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر مدعی شده که پنجره احیای برجام رو به بسته شدن است.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر خارجه فرانسه نوشته تنها چند هفته تا پایان فرصت برای احیای توافق هسته‌ای باقی مانده است.

کولونا که در جمع نمایندگان پارلمان فرانسه صحبت می‌کرد گفت که این وضعیت دیگر قابل ادامه نیست. او تهران را به توسل به تاکتیک‌های تأخیری و بازگشت به مواضع قبلی در جریان مذاکرات دوحه متهم کرد.

مذاکرات دوحه روزهای هفتم و هشتم تیرماه برگزار شد. ایران و آمریکا در این مذاکرات دو روزه به صورت غیرمستقیم و با وساطت «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌ای برجام گفت‌وگو کردند.

آمریکا بعد از اتمام این مذاکرات مدعی شد که طرح پاره‌ای مطالبات فراتر از برجام عامل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها بوده است. ایران، نتیجه‌بخش نبودن گفت‌وگوها را رد کرده است.

تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

بایدن در شرایطی سال ۲۰۲۱ بر سر کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران در دستیابی به اهدافش ناکام مانده بود.  این سیاست علاوه بر ناکامی در شکل دادن به یک توافق هسته‌ای جدید، باعث ایجاد تفرقه در روابط میان کشورهای دو سوی آتلانتیک، به خطر افتادن اثربخشی نظام تحریم‌ها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا و مهم‌تر از همه تقویت جریان استکبارستیز در ایران منجر شده بود.

جمهوری اسلامی ایران دو مقوله «راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها» و «اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام» را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    پنجره گفتگوها از زمانی که ترامپ قمار بازِوحشی از برجام خارج شد ، بسته شده و ایران بلید هرچه سریعتر غنی سازی ۹۰ درصد را آغاز کند. تا حالا هم خیلی دیر شده.
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    این یارو مثل اینکه خوابه!!! این پنجره شون خیلی وقته که بسته شده، ماه فوریه بود که میگفتن قراره بسته بشه،
  • IR ۰۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    آره زمستان با نفت بشکه ای ۱۶۰ دلار در راهه. وقتی برای آمریکا نمونده
  • محمد IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    اینو برای عزیزان اصلاح طلب میگه که تلاششون رو زیاد کنند وگرنه بخدا هیچ وقت هیچ وقت آمریکا نه تحریم ما رو برمیداره نه میزاره ایران راحت تجارت کنه مشکل اصل نظام و دین ما هست اینا بهانه است البته به گفته یکی از بزرگان اصلاحاتی بهونه دستشون ندیم اخه مگه بچه بازی هست این بهونه نبود بهونه بعدی
  • مصر IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    پول نفتمون رو که نمیدید! تو راکتورهامون هم که سیمان ریختیم! اورانیومهای غنی سازی شده رو هم که تحویل دادیم!تبادلات بانکی و تعاملات اقتصادی رو که محدودتر کردید... دیگه چی از جونمون میخواید؟! پنجره و درهاتون رو هم ببندید و جمع کنید کاسه کوزتون رو!!دیپلمات های غرب گرا رو هم بردارید مال خودتون بزارید از شر همتون خلاص شیم!!
  • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    0 0
    ما با لودر بازش میکنیم
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 0
    فرانسه درست می گوید، این دور مذاکرات هم بی نتیجه خواهد بود، دور سوم برای اعطای تمام خواسته های ایران التماس می کنند، اما ایران دیگر نمی پذیرد زیرا جهان وارد عرصه دیگری شده است!!!
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۲
    1 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس