کد خبر 1397841
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
سیل

عصر یکشنبه با ورود سامانه بارشی مونسون تحت تاثیر قرار گرفت و این سامانه، سبب طغیان رودخانه‌های فصلی، جاری شدن سیل، تخریب راه‌های مواصلاتی روستایی، قطع برق، خسارت به مزارع و مرگ یک نفر شد.

به گزارش مشرق، بارندگی شدید در شرق هرمزگان که از عصر روز یکشنبه شروع شده است موجب تخریب بخشی از پل موقت بیلی بر روی رودخانه جگین در روستای درنگ مدوی بخش گافر و پارامون شهرستان بشاگرد شد.

فرماندار شهرستان بشاگرد دیروز گفت: امکان رفت و آمد برای اهالی ۱۵ روستای پشت کوه گافر و پارامون به مرکز شهرستان وجود ندارد. یعقوب دادعلی‌زاده گفت: در بخش گوهران و در حوزه سرحدی هم به علت بسته بودن مسیر، اهالی ۱۰ روستا برای رفت و آمد با مشکل روبه‌رو هستند و برق آنها نیز قطع است.

وی گفت: در مسیر گوروی به کارگنجی و دستگرد و درگاز هم ۲ پل تخریب شده است و رفت و آمد به کندی صورت می‌گیرد.

فرماندار شهرستان بشاگرد اظهار کرد: رفت و آمد به روستاهای گوه کوه، دولت‌آباد، درکاه و تچ از محور بیخ کهنو امکان‌پذیر نیست و در بخش مرکزی هم، مسیر روستاهای براهنگ، بستکان، زرآباد و مرنگ بسته است. دادعلی‌زاده افزود: بیشترین خسارت به کشاورزی و زمین‌های حاشیه‌ای رودخانه‌ها وارد شده است.

همچنین وقوع سیل در این منطقه باعث مرگ یک دختر بچه 9 ساله شد. دهیار روستای پگو سیریک نیز در این باره گفت: این دختر در حال عبور از بستر رودخانه فصلی برای رسیدن به محله‌ای دیگر در روستا بود که در سیل گرفتار و غرق شد.

وی افزود: با تلاش اهالی روستا، بلافاصله جسد این دختر از آب گرفته شد اما به علت نبود امکانات درمانی این کودک احیا نشد و جان باخت. روستای پگو با ۴۳۰ نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری مرکز سیریک واقع است و به علت سخت گذر بودن امکان ارائه خدمات اورژانسی در مواقع سیل فراهم نیست و بیشتر مسیرهای این منطقه به علت آبنماها و طغیان رودخانه‌های فصلی مسدود است.

بارش‌های سیل‌آسا در شرق استان هرمزگان در حالی اتفاق افتاد که مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان هشدارهای لازم را از قبل داده و تاکید کرده بود مردم مناطق شرق هرمزگان تا روز سه‌شنبه از حضور در حاشیه رودخانه‌های فصلی و صعود به ارتفاعات پرهیز کنند.

مهرداد حسن‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان از صدور هشدار سطح نارنجی جوی و دریایی برای بعد از ظهر شنبه 18 تیر تا روز سه‌شنبه 21 تیرماه خبر داده و از مردم خواسته بود در مدت یادشده از تردد در حاشیه رودخانه‌های فصلی، صعود به ارتفاعات، فعالیت‌های تفریحی و شنا در دریای عمان و تنگه هرمز، بویژه جزیره لارک اکیدا خودداری کنند.

وی با اشاره به رگبارهای ناگهانی و احتمال آب‌گرفتگی معابر توصیه کرد: شناورهای سبک از تردد در دریا خودداری کنند و مردم سراسر هرمزگان در تعطیلی عید سعید قربان جانب احتیاط و ایمنی را در سفرهای بین‌شهری و روستایی رعایت کنند.

شاید همین هشدارها باعث شد که جاری شدن سیل در شرق استان خسارت جانی زیادی را به دنبال نداشت.

* بارش ۷۱ میلیمتری باران در روستای کاهکن بشاگرد کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان نیز دیروز گفت: در شبانه‌روز گذشته با فعالیت سامانه فصلی مونسون در روستای کاهکن شهرستان بشاگرد ۷۱ میلیمتر باران بارید.

مجتبی حمزه‌نژاد افزود: در کرمستان ۲۴ میلیمتر، روستای مُلکَن 17.5 میلیمتر، سردشت و خمینی شهر نیز 13.7 میلیمتر بارش ثبت شد. وی گفت: در برخی مناطق شهرستان‌های سیریک و میناب از جمله بخش سندرک نیز باران شدید سبب طغیان رودخانه‌های فصلی شد.

بارش‌های سیل‌آسا در شهرستان سیریک سبب مسدود شدن ۴ راه روستایی شد و نیروهای امدادی در حال بازگشایی مسیرها هستند. بارش‌ شدید باران سبب طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب در مناطق متأثر از بارندگی‌ها شد و در بخش سندرک گزارش‌های محلی حاکی از شکسته شدن یک سد بود.

در همین زمینه مجید سلحشور، فرماندار ویژه میناب نیز دیروز اظهار داشت: در منطقه بشاگرد و بخش سندرک که از لحاظ اقلیمی شبیه بشاگرد است شاهد فعال شدن بارش‌های فصلی و موسمی سامانه مونسون بودیم که سبب شد رودخانه‌های سندرک و آرنگو طغیان کنند. وی افزود: این رودخانه‌ها به رودخانه تلنگ سرازیر می‌شوند.

در حریم این رودخانه بزرگ ما شاهد روستاهای ده‌گانه تلنگ هستیم که نگرانی از ورود آب به منازل مردم و زیر آب رفتن روستاها وجود داشت اما خوشبختانه میزان بارندگی و سطح طغیان در حدی نبود که آب به روستاها ورود کند و از مسیر رودخانه عبور کرد.

فرماندار میناب گفت: در این بارندگی‌ها و سیلاب چندین رأس دام سبک و سنگین تلف شدند. سلحشور اظهار داشت: برآورد خسارت بارندگی بعد از ظهر دیروز (یکشنبه) بیانگر شکستگی و تخریب سد آبخیزداری واقع در روستای چراغ‌سوز بخش سندرک است.

وی افزود: همچنین راه‌های ارتباطی تعدادی از روستاهای سندرک به دنبال این بارندگی‌ها مسدود شده است. سلحشور با اشاره به تخریب ۸ حلقه چاه آب کشاورزی تصریح کرد: آسیب دیدن تیرهای برق منجر به قطعی برق تعدادی از روستاهای سندرک شده که مسؤولان در حال رفع مشکل هستند.

وی ادامه داد: همچنین شبکه آبرسانی تعدادی از روستاهای سندرک دچار آسیب شده و تیم اتفاقات آب و فاضلاب در حال رفع مشکل است. همچنین مسیر روستایی در اطراف این رودخانه‌ها نیز مسدود شد که این مسیرها نیز بازگشایی شده است. سلحشور ادامه داد: مردم از تردد در حاشیه رودخانه‌های فصلی اجتناب کنند و به هشدارهای صادر شده توجه داشته باشند تا بدون خطر این سامانه از استان خارج شود.

منبع:وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    جلوگیری از سیلاب ، هیچ راهی نداره ؟؟؟؟
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    لاحول ولاقوةالا باللّه...رحمةالله علیها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس