کد خبر 1397449
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۹
بسکتبال ایران در آزمون کاپ آسیا

رقابت‌های بسکتبال کاپ آسیا در حالی از روز سه شنبه آغاز می‌شود که تیم ملی ایران در دوره پیشین این رقابت‌ها تا فینال پیش رفت و حالا برای تکرار این مسیر باید دیدارهای تکراری داشته باشد.

به گزارش مشرق، مسابقات بسکتبال قهرمانی آسیا که از سال ۱۹۶۰ به صورت مرتب و هر دو سال یکبار برگزار شد پس از ۲۸ دوره و با اضافه شدن دو تیم استرالیا و نیوزلند به ترکیب تیم های شرکت کننده به «کاپ آسیا» تغییر نام داد. در همین راستا رقابت های برگزار شده در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار با نام کاپ آسیا برگزار شد اگرچه فیبا آسیا برگزاری این رویداد قاره ای را در امتداد همان رقابت های قهرمانی آسیا قرار داد.

بدین ترتیب مسابقات قاره ای بسکتبال در سال جاری سی امین دوره رقابت ها به حساب می آید که با همین نام کاپ آسیا از روز سه شنبه (۲۱ تیرماه) به میزبانی اندونزی و در شهر جاکارتا آغاز می شود.

استرالیا که مدافع عنوان قهرمانی است همراه با ۱۵ تیم دیگر و از جمله ایران تیم های شرکت کننده در این دوره رقابت ها هستند.

بسکتبال ایران در آزمون کاپ آسیا

بسکتبال ایران در دومین آزمون با رئیس و سرمربی جدید

بعد از حضور در پنجره سوم انتخابی جام جهانی، شرکت در کاپ آسیا دومین آزمون برای تیم ملی بسکتبال در دوره مدیریت فعلی فدراسیون و با سرمربی جدید به حساب می آید این در حالی است که ملی پوشان ایران از اولین آزمون به واسطه ناکامی در جبران شکست تاریخی برابر قزاقستان نتوانستند نمره صد در صد قبولی بگیرند و حالا با این شرایط در حالی کاپ آسیا را پیش روی خود دارند که نایب قهرمان دوره اپیشین آن به حساب می آیند و از این حیث حداقل انتظار از تیم ایران پیشروی دوباره تا فینال است.

ملی پوشان بسکتبال ایران در آغاز این مسیر باید دیدارهای تکراری با قزاقستان و سوریه داشته باشند. دو تیمی که همین هفته گذشته دیدار برگشت برابر آنها در چرخه انتخابی جام جهانی را برگزار کردند اما نتواستند به بخشی از انتظارات پیرامون آنها پاسخ دهند.

حضور در پنجره سوم انتخابی جام جهانی اولین حضور رسمی تیم ملی بسکتبال ایران با هدایت سعید ارمغانی به حساب می آمد. این مربی و شاگردانش در حالی وارد این پنجره شدند که برای بسکتبال ایران در پنجره دوم یک باخت دور از انتظار برابر قزاقستان ثبت شده بود. آنها اما نتوانستند در آلماتی و در دیدار برگشت این شکست را جبران کنند اگرچه بعد از آن همچون دیدار رفت بر سوریه غلبه کردند.

حالا تیم ملی بسکتبال ایران در حالی برای تکرار حداقل نایب قهرمانی وارد کاپ آسیا می شود که باید در آغاز راه با این دو تیم دیدارهای دوباره ای داشته باشد. شاگردان ارمغانی که درگروه C مسابقات قرار دارند در اولین دیدار به مصاف سوریه خواهند رفت سپس با قزاقستان و ژاپن دیدار خواهند داشت.

تیم ملی بسکتبال ایران برای صعود مستقیم به مرحله یک چهارم نهایی باید حداکثر امتیاز را از سه دیدار مقدماتی خود بگیرد. تاریخ و حتی دو دیدار اخیر با سوریه (پنجره دوم و سوم) حکایت از این دارد که تیم ملی بسکتبال ایران در اولین دیدار در کاپ آسیا کار دشواری ندارد اما دیدار دوم و سوم برای تیم کشورمان تغیین کننده است جایی که باید به مصاف قزاقستان برود، تیمی که تا قبل از انتخابی جام جهانی هیچ بردی برابر ایران نداشت اما در این رویداد و طی چهارماه توانست دوباره یقه تیم کشورمان را بگیرد.

بسکتبال ایران در آزمون کاپ آسیا

گروه بندی و برنامه دیدارهای ۱۶ تیم حاضر در کاپ آسیا

در هر صورت رقابت ۱۶ تیم حاضر در کاپ ۲۰۲۲ بسکتبال آسیا از روز سه شنبه (۲۱ تیرماه) آغاز می شود و تا ۲ مردادماه ادامه دارد. در روز نخست این رقابت ها دیدارهای مقدماتی دو گروه A و B برگزار می شود و روز دوم هم به آغاز دیدارهای مقدماتی گروه های C و D اختصاص دارد. بدین ترتیب دیدارهای تیم ملی بسکتبال ایران در این دوره کاپ آسیا از چهارشنبه (۲۲ تیرماه) آغاز می شود.

گروه بندی و برنامه دیدارهای ۱۶ تیم حاضر در کاپ آسیا به این شرح است:

گروه A: عربستان، اردن، استرالیا، اندونزی

گروه B: چین تایپه، چین، کره جنوبی، بحرین

گروه C: ایران، ژاپن، قزاقستان، سوریه

گروه D: هند، لبنان، فیلیپین، نیوزلند

سه شنبه ۲۱ تیرماه

گروه A

* اردن - استرالیا

* عربستان - اندونزی

گروه B

* چین تایپه - بحرین

* چین - کره جنوبی

چهارشنبه ۲۲ تیرماه

گروه C

* ایران - سوریه

* ژاپن - قزاقستان

گروه D

* هند - نیوزلند

* لبنان - فیلیپین

پنجشنبه ۲۳ تیرماه

گروه A

* استرالیا - عربستان

* اندونزی - اردن

گروه B

* کره جنوبی - چین تایپه

* بحرین - چین

جمعه ۲۴ تیرماه

گروه C

* ایران - قزاقستان

* سوریه - ژاپن

گروه D

* فیلیپین - هند

* نیوزلند - لبنان

شنبه ۲۵ تیرماه

گروه A

* عربستان - اردن

* استرالیا - اندونزی

گروه B

* کره جنوبی - بحرین

* چین تایپه - چین

یکشنبه ۲۶ تیرماه

گروه C

* قزاقستان - سوریه

* ایران - ژاپن

گروه D

* هند - لبنان

* فیلیپین - نیوزلند

در پایان دیدارهای مقدماتی، تیم های صدرنشین گروه های چهارگانه به طور مستقیم وارد مرحله یک چهارم نهایی می شوند. چهار تیم دیگر این مرحله هم از دیدارهای ضربدری میان تیم های دوم و سوم گروه ها مشخص می شوند.

مرحله یک چهارم نهایی کاپ آسیا از ۲۹ تیرماه آغاز خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس