ترامپ بایدن مکانیسم ماشه

حکومت آمریکا برای افزایش فشار و تحمیل خواسته‌های خود در مذاکرات به ایران، حلقه‌های رسانه‌ای و اندیشکده‌ای خود را برای ایفای نقش پلیس بد به خط کرده تا ایران را مقصر تأخیر در احیای برجام نشان بدهند.

سرویس جنگ نرم مشرق - در حالی که جو بایدن با وعده بازگشت به برجام و عدم تکرار اشتباهات سلف خود دونالد ترامپ روی کار آمد، اما همچنان شاهد ادامه سیاست‌های ضدایرانی و ادعاهای کذب مقامات این کشور و عهدشکنی‌های مکرر دولت بایدن و تیم راب مالی در طی چندین دور مذاکرات هسته‌ای هستیم. از سوی دیگر حکومت تروریستی آمریکا برای افزایش فشار و تحمیل خواسته‌های این کشور در مذاکرات به ایران، حلقه‌های رسانه‌ای و اندیشکده‌ای خود را برای ایفای نقش پلیس بد را به خط کرده تا ایران را مقصر تأخیر در احیای برجام نشان بدهند.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌ها، مؤسسات مطالعاتی و رسانه‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


 نسخه‌پیچی اندیشکده آمریکایی برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران / زمان ازسرگیری راهبرد فشار حداکثری فرا رسیده است

ادعاهای اوباما در مورد مکانیسم ماشه

در همین رابطه، مایکل روبین عضو ارشد اندیشکده امریکن انترپرایز در گزارشی گستاخانه مدعی شد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی دولتش با ایران افتخار می‌کرد. اوباما که با استناد به مکانیسم ماشه، به دروغ ادعا کرده بود که آمریکا می‌تواند در هر زمان آن را فعال کند، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را قدرتمندترین توافقنامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای که تا به حال مذاکره شده است، خوانده بود. در این مورد نیز، او اشتباه می‌کرد.

از آنجا که توافق برجام در الزام دولت ایران به تصویب پروتکل الحاقی که معاهده اصلی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را تقویت می‌نماید، ناتوان مانده است، برجام در واقع ضعیف‌تر از رژیم بازرسی‌های هسته‌ای بوده که ۱۳۳ دولت دیگر تاکنون با آن موافقت کرده‌اند.

به این دلیل، اوباما هرگز نتوانست حمایت اکثریت نیمی به علاوه یک سناتورها (چه رسد به دو سوم لازم برای تصویب آن به عنوان یک معاهده) را برای این توافق به دست آورد. البته شاید موضوعی در منطق مکانیسم ماشه وجود داشت.

 نسخه‌پیچی اندیشکده آمریکایی برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران / زمان ازسرگیری راهبرد فشار حداکثری فرا رسیده است

تلاش برای تطهیر و سرپوش گذاشتن بر پیمان‌شکنی‌های مکرر آمریکا

این افسر سابق پنتاگون که شدیدا علیه ایران قلم می‌زند افزود: وقتی ایران از موفقیت یک راهبرد جلوگیری می‌کند، بازگشت به وضعیت پیشین، منطقی به نظر می‌رسد. زمانی که اوباما، جو بایدن را به عنوان معاون خود انتخاب کرد، بایدن صمیمانه از روابط اوباما با ایران حمایت کرد و برخی از معماران برجسته آن توافق نظیر جیک سالیوان، آنتونی بلینکن، جان فاینر، وندی شرمن و جان کری را به سمت‌های ارشد حوزه امنیت ملی در دولت خود بازگرداند.

مایکل روبین با تلاش برای تطهیر و سرپوش گذاشتن بر پیمان‌شکنی‌های مکرر آمریکا عنوان کرد: بایدن در دوره کارزار انتخاباتی، به روشنی تمایل خود را برای پیوستن مجدد به برجام، حتی پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ایران در حاشیه توافق، تقلب کرده و اسرائیلی‌ها آرشیو اسناد هسته‌ای محرمانه ایران را فاش کردند که نشان می‌دهد دستکم تهران هرگز با آژانس بین المللی انرژی اتمی با صداقت تعامل نکرده است، اعلام نمود.

این گزارش در ادامه با حمایت از جمهوری‌خواهان مدعی شد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با خروج از برجام به ناکارآمد بودن توافق هسته‌ای واکنش نشان داد و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ، کمپین فشار حداکثری را بر ایران تحمیل کرد تا هزینه‌های سرپیچی هسته‌ای‌اش را افزایش دهد. این کمپین موفق بود، چرا که ذخایر ارزی خارجی ایران از ۱۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۴ میلیارد دلار در هنگام خروج ترامپ از قدرت کاهش یافت. کاهش ذخایر ارز، حتی پرداخت حقوق و دستمزد گروه‌های مختلف منطقه از جمله حزب‌الله را برای ایران دشوار کرد.

اندیشکده امریکن انترپرایز با وارونه نمایی حقایق و اتهام زنی به ایران مدعی شد: در مقابل، پیروزی بایدن و پایان یافتن هراس تهران، رهبران ایران را متقاعد کرد که هیچ پیامد معنی‌داری برای افزایش سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای خود متحمل نخواهند شد. از سوی دیگر، خروج ترامپ از برجام، نمی‌تواند اقدامات تهران را توجیه کند، چرا که ایران همچنان یکی از امضاکنندگان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و مشمول محدودیت‌های آن است که اکنون آنها را نقض می‌کند.

 نسخه‌پیچی اندیشکده آمریکایی برای فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران / زمان ازسرگیری راهبرد فشار حداکثری فرا رسیده است

رابرت مالی از نظر ایدئولوژیک غیرقابل تحمل است

مایکل روبین در اظهاراتی مضحک نوشت: بایدن و تیم وی نسبت به تهران، بسیار سخاوتمندانه برخورد کرده‌اند. فرض اصلی مالی در دوره زندگی حرفه‌ای‌اش این بوده است که ایالات متحده و اسرائیل، گناه اصلی را انجام داده‌اند و باید برای بهبود نارضایتی گروه‌های مختلف از حماس گرفته تا حزب‌الله و جمهوری اسلامی، اقداماتی جبران‌کننده انجام داد.

به باور این اندیشکده آمریکایی اگرچه آقای مالی فردی بسیار مؤدب شناخته می‌شود، اما از نظر ایدئولوژیک غیرقابل تحمل است. او خود را با مردان و زنان همفکرش محاصره می‌نماید و کسانی که خط مشی او را دنبال نمی‌کنند، کنار می‌گذارد. از همان ابتدا، مالی به ایران پیشنهادهای سخاوتمندانه و در حال افزایشی در حوزه لغو تحریم‌ها داده بود که با امتناع دولت بایدن از اجرای تحریم‌های موجود، دامنه آنها افزایش یافته است. البته راهبرد او نتیجه معکوس داشته است.

ایران ذخایر ارزی خود را افزایش چشمگیری داده است و برنامه هسته‌ای آنها در آستانه نقطه خطرناکی قرار دارد. صادقانه باید گفت وقتی راهبرد ناامیدکننده بایدن با دستیابی به مبلغ هنگفتی پول بادآورده پیوند خورده است، وقتی که دنباله روی از راهبرد کره شمالی در باشگاه هسته‌ای هیچ پیامدی ندارد و زمانی که عدم اجرای تعهدات در کنار قیمت‌های بی‌سابقه نفت، ایران را صاحب ده‌ها میلیارد دلار درآمد خالص می‌کند، چرا باید آنها این کار را انجام دهند؟

امریکن انترپرایز در پایان گزارش خود نوشته است: اگر زمانی دنبال بهانه‌ای برای فعال شدن مکانیسم ماشه بودیم، هم‌اکنون با راهبرد دیپلماتیک ایالات متحده این بهانه به دست آمده و زمان ازسرگیری اعمال فشار حداکثری فرا رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    32 14
    ایران وروسیه وچین دربرجام ومسائل راهبردی باهم دارند فقط کاخ سفیدخودتحریمی کردواین سه قطب رابه هم نزدیکترکرد
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      20 4
      چقدر این اندیشکده های بیچاره مفلوک عقب افتاده اند . نگاهی به دور و بر خودتان بیاندازید . کیش شدید
    • حسن IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      3 4
      بایدن چقدر شبیه آرنولده
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      11 4
      با توجه به مفاد برجام که نهایتاً بندو زنجیری است به دست و پای ایران، بهترین سیاست همین کاری است که دولت انقلابی جناب آقای رئیسی و وزارت امورخارجه ایشان می کند! یعنی سر کار گذاشتن غربی ها به اسم ما اهل مذاکره ایم تا برای ایران زمان خریده شود و طرف مقابل روز به روز دست پایین تری برای ادامه مذاکرات داشته باشد!
    • جواب حسن US ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      8 3
      بایدن در چند نسخه کلون شده یا بدل داره. برای همین هر دفعه قیافش عوض میشه
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      10 3
      بسیارمضحکه این حرف غربی ها.. اخه مگه تحریمی هم مونده ک نکرده باشن؟؟ این حرفاشون فقط جنبه روانی داره یمشت احمق اصلاحاتی ممکنه ترس کنن بگن تحریم سخت ترمیشه وتورسانهاشون جفتک پرت کنن وملت رابترسونن وگرنه حالاکه ایران تحریم رابه راحتی پودرکرده این جفنگیات غرب بیشتراعتراف به موفق نبودن تحریمه ک باتحریم جدیدتهدیدمیکنن خخخخ.
    • چشم برزخی IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      2 2
      چند لحظه این کشمکشهای بیهوده رو رها کنیم. بدون پیش داوری فکر کنیم. رزاق خداست ، بایدن چی کارست؟ المومن کل الجبل الراسخ
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    25 5
    مکانیسم ماشه را فعال کنید ما هم ماشه را میکشیم و با چند تا موشک ... را یکی میکنیم...
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      11 0
      دقیقا
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      23 4
      یارو فکر کرده هنوز توی ایران شاه سلطان حسین، نه ببخشید سلطان حسن فریدون تباه بر سر کاره !!؟
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      8 4
      ظرف چند ساعت از بکارگیری مکانیزم ماشه، جمهوریهای دونتسک و لوهانسک و طالبان در افغانستان به رسمیت شناخته شده و قرارداد فروش سلاح و پهپاد با آنها در کمترین زمان امضاء شود!! سفیر سوئیس و کلیهٔ کارمندان آن به دلیل حافظ منافع بودن اخراج و سفارت سوئیس تعطیل گردد. غنی سازی 90 درصد و مذاکرات خرید سلاح هسته ای از چین یا روسیه کلید زده شود!!!!
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    9 42
    پیروزی ترامپ در انتخابات بعدی و شکست دمکراتها بسیار نزدیک است.همین فرصت یکی دو ساله مدارا با بایدن را هم از دست دادیم
    • سید IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      26 2
      سلطان مدارا با شیطان بزرگ که برجام رو تو پاچۀ ملت کرد، از ابتدایی که بایدن رئیس جمهور امریکا شد هر روز در جلسات هیئت دولت التماس می‌کرد که «بیا یه امضای خوب بکن و برگرد به برجام»، ولی هیچ اعتنایی بهش نشد تا اینکه دوره‌اش سر اومد. تو خیال کردی بایدن با یه خودکار منتظر نشسته که ما برجام رو ببریم پیشش یه امضا بندازه زیرش؟!
    • اسماعیل منصوری IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      15 1
      آنیستن یعنی تو هنوز نمی فهمی؟بایدن برای مکانیزم ماشه وارد برجام می شه،چرا تحریم ها رو لغو نکرد؟چرا با یک امضا به توافق آب و هوایی پاریس برگشت اما برای برجام حاظر نیست؟التماس تفکر
    • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      8 1
      بسیار خوش خیال و بسیار ناتوان از درک دشمنی امریکا با ملت ایران هستی
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      13 3
      پدر ترامپ هم بیاد دیگه هیچ غلطی نمیتونه بکنه. دوران انفعال و خودتحریمی حسن روحانی گذشت. ایران الان چند برابر قبل نفت صادر میکنه. بازار جهانی به خاطر تحریم روسیه تشنه نفت ایران هست. ایران با روسیه، چین و همسایگانش اتحاد راهبردی تشکیل داده و در آستانه غنا 90 درصد و دستیابی به موشک قاره پیما قرار دارد.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      8 1
      هنوز توهمات دروه حسن روحانی از ذهن اینا بیرون نرفته یکی اینا رو از خوا بیدار کنه
    • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      8 1
      اقتصاد ایران دیگه کم کم داره مستقل از برجام و آمریکا میشه. دیگه از ترامپ و گنده تر از اون هم کاری بر نمیاد
    • مغز خیلی متفکر US ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      2 2
      دولت برجامی به دنبال تقلب در انتخابات آمریکاست تا باری دیگر حزب فیل و نماینده ی آن ترامپ را بر سر کار آورد هوشیار باشید
    • مغز خیلی متفکر US ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      6 0
      تقصیر دولت قبلی است .
  • علی IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    15 2
    شیطان هیچ غلطی بیشتر از این نمی تواند بکند هر کاری که توانسته انجام داده و موفق نشده تمام این حرفها طبل تو خالیست این گوی و این میدان ولی مسئولان با مردم و در کنار مردم باشند تا با این شیطان بتوان مقابله کرد نه در روبرو یشان از دشمن داخلی و مار در استین غافل نشوید
    • علی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      11 1
      بزرگترین مکانیسم ماشه تاسیسات و منابع نفت و گاز گرانقیمت بشدت مورد نباز غربی ها در خلیج فارس هست که در اختیار ایران است و ایران درصورت لزوم و مقابله به مثل به راحتی می تواند آنها را به باد فنا بدهد تا اقتصاد غرب برای سال ها به قهقرا برگرد . البته اگر ایران بخواهد.؟...
  • محمدایوب IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    14 2
    خدایی دیگه خسته شدیم ازبسکه انتظار کشیدیم این حرامیان 40سال دارن میگن جنگ وگزینه روی میز وپادو های آنها هم در داخل میگفتن سایه جنگ رابرداشتیم مولا وسید ما بیا برای یک بار ما شروع کننده باشیم کار رایک سره کنیم به دنیا نشان دهیم که این حرامیان وگدایان آنها هیچ کاری نمی تونن بخورن
    • محمدعلی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      1 2
      واقعا موافقم داداش ی بار واس همیشه این سعودیا و اسرایلیی ها رو موشک بارون کنیم همه تاسیسات نفتی و گازیشون روبزنیم و انتقام حاج قاسم رو بگیریم دیگ هیچکس تو منطقه جرعت نمیکنه رو دستمون بلند شه
  • UA ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 1
    دست امریکایی ها پشت پرده اوردن پراید بوده؟ اینهمه ماشین در روز اول چه کسی پراید را برای ایران انتخاب کرد؟
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      3 1
      پراید اصلی کره ای ماشین بسیار خوب و با کیفیتی بود و ایران هم بعدها پیشنهاد خرید کیا موتورز را داده بود ولی آمریکا مانع انجام اینکار شد چونکه قسمت کمی از سهام کیا موتورز به آمریکا تعلق داشت. البته کیفیت پراید طی سالیان متمادی و تحت مدیریت جناح کارگزاران و اصلاحاتچیون به این روزی که الان هست افتاد.
  • UA ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    8 1
    آیا پشت پرده فساد بانکی و چاپ پول توسط بانکهای خصوصی دست کثیف آمریکایی ها است؟
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
      5 2
      بله نفوذی ها و عمله های داخلی آمریکا و انگلیس هم برای ضربه زدن به ایران بیکار ننشستند چه بانکی چه خودرویی چه موارد دیگه وگرنه هیچ شخص وطن پرستی به مردم خودش خیانت نمیکنه
  • FR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    8 1
    حكومت آمريكا نه ! بگویید : رژيم موقت غاصب سرزمينهای سرخ پوستان !
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    13 1
    توهمات یک افسر پیرو خرفت آمریکایی. گمشو یانکی
  • مغز خیلی متفکر US ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    5 2
    اصلاح طلبان ماشه ی تفنگ آمریکایی بر مغز ایرانی هستند. از کلاه خود استفاده کنید.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    6 0
    به این بی شعور احمق بگید آمریکا دیگه عضو برجام نیست که مکانیسم ماشه رو بتونه فعال کنه در ثانی الان با وجود تحوالات اکراین امریکا دیگه قادر به اجماع علیه ایران نیست و با وتوی روسیه و چین مواجه خواهد شد. ثالثا خود یانیک ها هم میدونن که نفت ایران نیاز دارن پس بهتره غلدری های مجازی و فیک رو کنار بزارن
    • بنده خدا US ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
      1 3
      مکانیسم ماشه طوری هست که وتوی چین و روسیه دور زده میشه و نمیتونن وتو کنن. ببین چی رو امضا کردن تیم واداده و غربزده روحانی و ظریف
  • علی IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    4 1
    سلام هرچه گستاخی غرب بیستر شود سایر کشورهای شرقی و آمریکای مرکزی همبستگی بیستری برای مقابله با آنها پیدا میکنند .
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    8 1
    برجام مال خودتون . فشار حداکثری تون رو هم دیدیم . چهل ساله لغز می خونید
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    7 0
    این خزعبلات برای جا زدن و ترساندن روحانی وظریف شاید موثر بوده ولی اکنون مورد اعتنای کسی نیست آمریکا هر غلطی که توانسته انچام بده کوتاهی نکرده این حرف ها مصداق نداره
  • mojtaba IT ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 0
    امریکا مرده است.چون نه قدرت کودتا کردن داره و نه قدرت راه اندازی جنگهای داخلی و نه قدرت جنگهای نقطه ای (مثل عراق .افغانستان و سوریه )..امریکا حتی اگر مورلین مونرو هم زنده کنه هیج کاری از دستش بر نمیاد بکنه ,چه برسه به این اندیشکده های خسته کننده؟؟پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم کورش دوم تاریخ سرزمین ایران از نظر من .ممنون مشرق تنها سایت کار درست
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 0
    مکانیسم ماشه را هم بکشید ما را از چه می ترسانید آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب با زدن مکانیسم ماشه ما ۱.خروج از npt ۲.غنی سازی ۹۰ درصدی ۳.تولید نیروگاه آب سنگین و ذخیره پلوتونیوم ۴.افزایش برد موشک ها ۵.بستن تنگه هرمز و گرفتن عوارض ۶.اگر اجازه دادیم یک بشکه نفت از عربستان صادر بشه
  • حسن IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    7 0
    مکانیسم ماشه برای تنگه هرمز
  • نام آشنا IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 0
    بارها گفته شده که امریکائی ها حاضر نیستند کوچکترین امتیازی به ایران بدهند تمام تلاش انها اینست که با ترساندن ایران مثلا از مکانیسم ماشه ما را وادار به اطاعت از خودشان کنند. تمام این وقت کشی های امریکا فقط برای اینست که مفت و مسلم ما را وادار به انجام دوباره تعهداتمان که انها را به دلیل خروج امریکا از برجام کنار گذاشتیم بازگرداند بدون دادن کوچکترین امتیاز. از این رژیم آمریکا پست فطرت تر و فرومایه تر خود خود خبیثشان هستند. اتحادیه اروپا هم بی شک الت فعل انهاست .
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    تهدید به عدم عرضه گاز و نفت به بازار و یا هر موضع دیگری که به افزایش قیمت سوخت در دنیا شود اتدیشکده ها را به تغییر موضع وادار می کند.
  • NG ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    8 0
    اصلا آمریکا که از برجام خارج شده و جزو این معاهده یا هرچی دیگه نیست که بخواد مکانیسم ماشه رو فعال کنه. میمونه اروپاییها که با وضعیت کنونی نفت و گاز بعید چنین غلطی بکنند و روسیه و چین هم هستند که وتو کنند. اما از همه اینها که بگذریم آیا حالا دیگه زمان آن نرسیده کسانی که این نون رو تو دامن ایران گذاشتند به پای میز محاکمه کشیده شوند و ملت برای یک بار و همیشه بفهمد این جماعت چه خیانتی به کشور و ملت کردند؟ این هم برجامشون که این همه ساله داریم از بالاش هزینه می‌دیم. ای لعنت بر غربگدایان مزدور و خائن.
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    2 0
    اينم مثل ترامپه از نوع موذي تر
  • DE ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    5 1
    : دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با خروج از برجام به ناکارآمد بودن توافق هسته‌ای واکنش نشان داد و مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ترامپ، کمپین فشار حداکثری را بر ایران تحمیل کرد تا هزینه‌های سرپیچی هسته‌ای‌اش را افزایش دهد. این کمپین موفق بود، چرا که ذخایر ارزی خارجی ایران از ۱۲۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۴ میلیارد دلار در هنگام خروج ترامپ از قدرت کاهش یافت......// خخخخخخ چه برای خودشون نوشابه باز میکنن که فشار حداکثریشون جواب داده . آخه وقتی ۳۳میلیارد دلار را دولت کلید و تحت عنوان ارز جهانگیری میریزه داخل حلقوم رفقاش و ۶۵ تن طلا را ۳ ساله نابود میکنند و هزاران میلیارد تومان را خرج اتینا و سمینار و سفر و حقوق نجومی ...میکنند این فشار حداکثری امریکاست یا خیانت حداقلی اصلاح طالبان است؟؟؟
  • پیروزه IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 0
    به قول ما ایرانیها بالاتر از سیاهی رنگی نیست بچرخ تا بچرخیم. یانکی
  • FR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    3 0
    لعنت به روح امریکایی تان که جز شرارت در دنیا کاری نمیکنید
  • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    1 0
    وقتی مستبدها دور هم می نشینند افکار یکدیگر تقویت می‌کنند بدون آنکه ب ماجرا اشرافی داشته باشند. درست است در زمان نسل کشی و برده داری آمریکا بر بومیان و سیاه پوستان مسلط شدند اما کشورها و نژادهای دیگر مخصوصا تاریخ دار بسادگی تسلیم نمی‌شوند و این چیزیست که عده زیادی از آمریکایی ها نمی‌توانند درک کنند. در دوران ترامپ فقط ایران نبود که او نتوانست کاری در مورد آن بکند. کل دنیا فرد بی اعتبار و نفهمی را در مقابل می دیدند. اروپا او را نمی پذیرفت. پامپؤ در اروپا غریبه بود. چین نمی بقدری عصبانی و ضرر دیده بود که قادر ب پنهان کردن احساسات خود نبود. آفریقا، استرالیا و آمریکای جنوبی، کاناداهم ب همین منوال. اما مهم ترین بحران در آمریکا در حال حاضر بلا تکلیفی در آن کشور است. آیا کودتای 6 ژانویه در آمریکا صورت پذیرفته که در آن صورت ترامپ علیه امنیت ملی آمریکا اقدام کرده ومجازات آن سنگین است. در مقابل آیا تقلب در انتخابات سال2010 اتفاق افتاده که در آنصورت هم بایدن رئیس جمهوری غیر قانونی آمریکا است. آیا هر دو گزینه درست هستند، یکی از آنها درست است یا هیچ کدام.
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 0
    آمریکا غلط کرده
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۶
    0 2
    دولت رئیسی در این دوره اصلا نمی تواند برجام را با کدخدا احیا کند. یک سال است هر دو طرف حرف میزنن یه روز کدخدا ایران را به تعلل در احیای برجام متهم میکند و یه روز هم نوبت ایران است کدخدا را متهم کند و همین آش و همین کاسه یکسال است ادامه دارد. فقط از دست اصلاح طلبان و و باند نیویورکی ها و متوسلین به کدخدا برمیاد که برجام را احیا کنند.
  • جاویدایران اتمی NL ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    1 0
    ای کاش ما هم در زمینه ضد ماده یا پادماده تحقیقات وسیعی میداشتیم، کاش بمب ضد ماده میتونستیم برای اولین بار در دنیا بسازیم، اونوقت میتونستیم یک شبه حاکم بر کل دنیا بشیم.
  • بایراق IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    سلام‌‌باید‌وضعیتهای‌متفاوت‌راکه‌امکان‌دارد‌پیش‌بیاید‌دقیقا‌ مطالعه‌کرد‌
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    2 0
    فقط خروج از NPT و روی میز بودن گزینه سلاح هسته ای. تعلیق سلاح هسته ای فقط بشرط رفع همه تحریم‌ها. این تعلیق هر ۶ ماه بازبینی شود تا در صورت پایبندی غرب تمدید گردد، دقیقا همان کاری که آمریکا با تحریم‌ها می‌کند
  • حمیدرضا IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 0
    *** خدا قوت به کارشناس و عوامل محترم ارشد گزارش خبری و واقعا خدا را شکر از سطح عالی سواد رسانه ای که در نظرات کاربران محترم گویا و آشکار هست .‌‌.. ان شا‌‌‌لله بزودی شاهد از بین رفتن عوامل تورم زا در اقتصاد کشور باشیم تا درجات این بلوغ نمایان تر از قبل شود .
  • IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    1 0
    عکس ترامپ و بایدن = سگ زرد برادر شغال. ترامپ و بایدن= دیوانه و مست ترامپ = مخفف آمپول و تر مالی است. ظاهرا مادرش بچه دار نمیشده، رفته آمپول زده که یه بچه کاکل زری بیاره ولی آمپول تقلبی دادن بهش،آمپول زده و بچه اش ترمال شده... اسمش رو گذاشتن ترامپ.یعنی ترمالی که در نتیجه آمپول تقلبی ایجاد شده
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۷
    0 1
    برجام یک مصیبت عظمی بود. نه میشد آن را ادامه داد و نه می شود از آن بیرون آمد چون در هر دو صورت متضرر می شویم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس