کد خبر 1397102
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۷
نخست‌وزیر سریلانکا راضی به کناره‌گیری شد

پس از هجوم هزاران معترض به اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور سریلانکا، دفتر نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد وی حاضر به کناره‌گیری است تا راه را برای دولت همه حزبی باز کند.

به گزارش مشرق، پس از آنکه هزاران معترض به اقامتگاه رسمی رئیس‌جمهور سریلانکا در کلمبو پایتخت این کشور یورش بردند، دفتر نخست‌وزیری این کشور شنبه (نهم ژوئیه) در بیانیه‌ای اعلام کرد، «رانیل ویکرمسینگ» مایل به استعفا است تا راه را برای دولت «همه حزبی» باز کند.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، سخنگوی نخست‌وزیر سریلانکا به رهبران حزب - که خواهان استعفای او بودند گفت که از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد و این امر زمانی اتفاق می‌افتد که دولت جدید مورد توافق قرار بگیرد.

پیش‌تر، ده‌ها هزار معترض به کاخ ریاست‌جمهوری در پایتخت سریلانکا حمله و آن را غارت کردند تا خشم خود را علیه رهبری که او را مسئول بدترین بحران اقتصادی این کشور می‌دانند، ابراز کنند. همزمان، صدها معترض به دفتر ساحلی رئیس‌جمهور «گوتابایا راجاپاکسا» جایی که معترضان ماه‌هاست در بیرون آن چادر زده‌اند، هجوم بردند.

به گزارش رویترز، سربازان و پلیس نتوانستند جمعیت معترضانی که شعار می‌دادند و خواستار استعفای رئیس‌جمهور سریلانکا بودند را مهار کنند، زیرا خشم عمومی نسبت به بدترین بحران اقتصادی این کشور در هفت دهه اخیر، افزایش یافته است.

به نوشته روزنامه «هندوستان تایمز» مقامات نظامی سریلانکا اعلام کردند در پی حمله شمار بالایی از معترضان، مجبور شده‌اند راجاپاکسا را به مکانی امن منتقل کنند. این روزنامه نوشت، معترضان از ساعاتی قبل در برابر اقامتگاه ریاست‌جمهوری دست به تجمع زده بودند و پس از هجوم آن‌ها به این ساختمان، نیروهای امنیتی اقدام به شلیک هوایی کردند. اندکی بعد رسانه‌ها اعلام کردند که معترضان سریلانکایی توانسته‌اند اقامتگاه ریاست‌جمهوری این کشور را تصاحب کنند.

پلیس سریلانکا به‌دلیل بالا گرفتن اعتراضات در این کشور از شب گذشته، در پایتخت و نواحی اطراف منع رفت و آمد اعلام کرده بود. پیش از اعلام منع آمد و شد نیز نیروهای پلیس از خودروی آب‌پاش و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان به وضعیت وخیم اقتصادی و کمبود شدید کالاهای اساسی در سریلانکا استفاده کرده بود.

معترضان معتقدند که راجاپاکسا بابت بحران اقتصادی بی‌سابقه سریلانکا مقصر است. آن‌ها همچنین رانیل ویکرمسینگ را به عدم عمل به وعده‌ها و ناتوانی در خاتمه دادن به کمبود مواد خوراکی متهم کرده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس