کد خبر 1396417
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۸

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی تبیان نوشت: شاید برای خیلی‌ها این سوال پیش اومده که ما وقتی خمس می‌دیم دیگه چرا باید مالیات بپردازیم؟ یا بالعکس! امروز به مناسبت روز مالیات در تقویم به این سوال و شبهه جواب دادیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    2 0
    اگر واقعا تمام افراد غنی خمس بدهند میزان آن از مالیات هم بیشتر میشود یه حساب سر انگشتی کنی معلومه.چرا نمیشه دلایل زیادی داره.
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      2 2
      در قرآن میگوید اگر توانستید یک آیه یا سوره شبیه قران بیاورید. در آل عمران 7 آمده برخی آیات محکم و برخی متشابه اند. اگر علمای تشیع میتوانند فقط یک آیه محکم یا حتی متشابه درباره خمس ذکر کنند . کشیشان مسیحی یک دهم اموال مردم را برای کلیسا و در اصل خودشان میخواستند بدون اینکه ذکری در انجیل باشد. حالا عده ای منفعت طلب یک پنجم یعنی بیشتر از کشیشان را حق خود میدانند. اخیرا هم خواستند قم از ایران تجزیه شده پرچم مخصوص خودش را داشته باشد و چند پالایشگاه هم برای تامین مالی به قم بدهند ! اگر روحانیت با چنین رانت هایی سیر شده دست از سر ملت برمیدارد به صورت آزمایشی مدتی اینگونه باشد . اگر مردم نجات پیدا کردند ادامه دهید ولی اگر تحمیل ها و دخالتها ادامه داشت با روحانیت باید همان کرد که بعد قرون وسطا در اروپا با کشیشان کردند.
  • محمد IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    4 0
    من با خمس کاملا موافقم ،ولی یک درد‌ آزار دهنده رو می خوام بگم من راننده وانت اسنپ هستم با این اوضاع ترافیک و لوازم یدکی بنجل هزینه های سرسام آور خودرو ومشکلاتی که خیلی مفصله ؛مارو وادار میکنن با قیمت های بسیار پایین کار کنیم و هر سرویس که می ریم ۲۰درصد پور سانت می گیرند!!!!!!!!!! یعنی هر سرویسی که می ریم قبلا باید خمسشو بدیم. البته روزی رو خدا میده ولی این جفایی که در حق ما می شه خیلی آزار دهندست. من با این شرایط پای ارزشها می ایستم ولی کسنانی که دارن له شدن مارو تماشا می کنن به خدا واگذار می کنم‌.
  • جهودشناس IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    2 3
    اصلاً میدونید خمس قانون مالیاتی کدام قوم بوده؟ اگر بشنوی باورت نمیشه. در اصل خمس مالیات کشوری در یک قوم خاص بوده که من بهت نمیگم ولی خودت میتونی حدس بزنی. بعدش یک بابایی برای عربها همین خمس را به کار برد و امروز به ما پارسیان به ارث رسیده.34654
    • محمد IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      0 1
      با یک حساب سر انگشتی میشه فهمید اثر پرداخت خمس خیلی مفیده. مثلا علمای اهل سنت خمس رو رد می کنن نتیجش رو ببینید در ادامه فتوا می دن که : کسانی که از راه خرید وفروش مواد مخدر کسب درآمد می کنن می تونن در ساخت مسجد مشارکت کنن! ولی شیعان هیچوقت چنین فتوایی ندادند.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    2 2
    ما در قرآن فقط یک آیه در مورد خمس داریم و آن هم در مورد غنایم جنگی بوده و فقط هم شیعه قبول دارد اگر هم بگوییم در زمان ائمه بوده چون رئیس حکومت غیر امام بوده و باید مردم برای فقه شیعه کمک می کردند ولی در زمان حاضر که ولی فقیه در راس کار هست به نظر باید در مورد خمس علما تجدید نظر کنند چون خمس فقط باعث تضعیف شیعه می شود و با این وضع مالیاتی و تورم فقط شیعیان پرداخت می کنند و سایر اقشار پرداختی ندارند و اگر سرانگشتی هم تحقیق شود می بینید که غیر شیعه وضع مالی بسیار بهتری پیدا کردند و شاید یک دلیل پرداخت خمس باشد من علیرغمی که خمس را در شرایط موجود مناسب نمی دانم ولی بصورت عبادی آنرا اجرا می کنم ولی باید علما فکری کنند
    • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      1 1
      البته بنده هم با این بحث شما موافقم و باید تحلیل های جامع تری انجام بشود . برای نمونه در مورد حجاب خداوند در قرآن نخست به پیامبر می گوید که همسران و اهل خانه ات حجاب را رعایت کنند و بلافاصله در دنباله قید می کند که زنان امتت هم انجام دهند، یعنی حجاب را شامل همه زنان مسلمان دانسته ولی در مورد خمس چنین جامعیتی قید نشده . یا در مورد زکات موارد به دقت قید شده که چه مواردی شامل زکات می شود، در مورد خمس هم تنها قید شده سربازان در جنگ یک پنجم غنایم را به پیامبر بدهند تا بین مصدومان و خانواده شهدا تقسیم شود چون در آن زمان برای سربازان حقوقی وجود نداشته، اگر به زمان آیه هم توجه کنیم مربوط به پس از جنگ احد است که کمانداران گمارده شده بر کوه احد پس از عقب نشینی ابتدایی دشمن به خیال پیروزی سپاه اسلام و برای از دست ندادن غنایم از کوه سرازیر شدند و دشمن از این وضعیت استفاده کرد و مسلمانان در آن جنگ شکست خوردند و در دنباله آیه هم اشاره ای نشده که خمس شامل موارد دیگر هم می شود، و گویا خمس برای غنایم جنگی کارکرد رعایت عدل و انصاف برای سربازانی بوده که چیزی گیرشان نمی آمده، حالا به هر دلیل، و دلگرمی برای سربازان که به خاطر دستیابی به غنایم پست خود را ترک نکنند، نوعی کارکرد ایجاد همدلی هم داشته .
  • DE ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 0
    با برقراری سیستم پرداخت مالیات
  • احمد IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۸
    0 1
    اینکه مالیات و خمس جدا هستند کاملاً درست و شرعی است اما از طرف پرداخت کننده به موضوع نگاه کنیم. یک فرد کاسب اگر 100 تومان سود داشته باشد بایستی 25 درصد آن را مالیات بدهد و 20 درصد هم خمس بدهد عملاً 45 درصد از درآمد خود را پرداخت کند که به نظر زیاد است.
    • مهدی IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      0 0
      دوست عزیز 25 درصد مالیات را پرداخت میکنید، خمس از 75 دصد باقیمانده و بعد از کسر کلیه هزینه های سالانه زندگی شما محاسبه میشود. یعنی اگر 1000 تومان در سال درآمد داشته باشید، با کسر 25 درصد مالیات، 750 تومان برای شما باقی میماند، حال باکسر هزینه های زندگی از این 750 تومان مثلا مبلغ 450 تومان اضافه برای شما میماند، خمس مال شما از این 450 تومان محاسبه میشود، یعنی میشود 90 تومان.
  • اهل سنت IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
    0 0
    باسلام درجواب آن برادر اهل سنتی که گفتند آیه خمس را بگویید باید گفت ظاهرا مطالعات شما کم است چون تمام علمای اسلام خمس را قبول دارند به تصریح قرآن کریم در آیه فان لله خمسه وللرسول وذی القربی ولی اختلاف در این است که فقط در غنائم جنگی است ویا در غیر آن هم هست برخی علمای اهل سنت مانند اهل تشیع می گویند در غیر غنیمت هم هست مانند امام بخاری وامام فخر رازی ولی بیشتر علما اهل سنت آن را مخصوص می دانندبه غنیمت جنگی با استفاده از روایات واهل تشیع هم با همین دلیل روایات از امام صادق رضی الله عنه ودیگر امامان آن را در غیر غنیمت جنگی هم واجب می دانند چون اختلاف در معنای کلمه غنایم است که آیا در مورد کسب در جنگ هست یا کسب جنگ وغیر جنگ به هر حال برای فهم بهتر به کتاب الفقه علی المذاهب الاربعه والفقه علی المداهب الخمسه رجوع کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس