مشاور تیم مذاکره‌کننده: تضمین‌ لازم را نگیریم اتفاقات برجام تکرار می‌شود

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران گفت: اگر ایران نتواند تضمین‌های لازم را در مذاکرات به دست آورد و تحریم‌های دستگاه‌های مهم باقی بماند، برجام به درستی اجرا نمی‌شود و اتفاقاتی که بعد از توافق سال ۲۰۱۵ افتاد، تکرار خواهد شد.

به گزارش مشرق، محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با اشاره به نیاز کشورهای غربی به توافق با ایران گفت: در حال حاضر از سوی مقامات آمریکایی و اروپایی و همچنین در اتاق های فکر و رسانه‌های آن‌ها مطرح می‌شود که به دلیل بحران انرژی و وضعیت نابه‌سامان اقتصادی کشورهای غربی، نیاز روزافزونی به نفت ایران و ثبات و آرامش در منطقه وجود دارد، به ویژه قبل از آنکه فصل سرما شروع شود.

وی درباره آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی ادامه داد: طبیعی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند نقطه‌ضعف‌هایی را به ضرر ایران در توافق قرار دهند تا در آینده در صورت نیاز بتوانند از آن علیه ما استفاده کنند.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران با تاکید بر اینکه شرایط آمریکایی‌ها با اروپایی‌ها در مذاکرات متفاوت است، گفت: اگر اختیار مذاکرات فقط با اروپایی‌ها بود، به هر حال توافق انجام می‌شد ولی آمریکایی‌ها اگرچه نیاز به این امر دارند، با این حال با فشارهای داخلی زیادی علیه توافق با ایران مواجهه هستند.

مرندی ادامه داد: در آمریکا بایدن از محبوبیت بالایی برخوردار نیست و مخالفین توافق با ایران پر سر و صدا هستند؛ از طرفی انتخاب میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر (آبان‌ماه) هم پیش‌رو است؛ بنابراین فشار بر ضد توافق از یک طرف و از طرف دیگر نیاز روزافزون غربی‌ها به ویژه اروپایی‌ها به انرژی ارزان‌تر، در طرف دیگر وجود دارد.

وی با اشاره به سابقه مذاکرات وین گفت: نباید فراموش کرد که در طول مذاکرات وین دو نفر از اعضای هیئت آمریکایی به نشانه اعتراض مذاکرات را ترک کردند، زیرا حس کردند ایران امتیازات زیادی به‌دست آورده و در کنگره و سنا هم مخالفت‌ها نسبت به توافق با ایران زیاد بود.

مشاور تیم مذاکره کننده ایران در پاسخ به این پرسش که هدف از تخریب تیم مذاکره کننده ایران توسط بخشی از رسانه‌های اصلاح طلب چیست؟ تصریح کرد: بعضی از این‌ها تحت تاثیر رسانه‌های فارسی‌زبان دولت‌های غربی و متحدین آن‌ها ازجمله دولت سعودی و ارتش‌های سایبری آن‌ها هستند و عده‌ای هم از این اقدامات انگیزه‌های سیاسی دارند.

مرندی با تاکید بر اینکه افرادی که در داخل به دنبال تخریب تیم مذاکره کننده هستند، اطلاع دقیقی از محتویات مذاکرات ندارد، گفت: اگر ایران نتواند تضمین‌های لازم را در مذاکرات به دست آورد و تحریم‌های دستگاه‌های مهم باقی بماند، برجام به درستی اجرا نمی‌شود و اتفاقاتی که بعد از توافق سال ۲۰۱۵ افتاد، تکرار خواهد شد؛ در آن دوره دولت اوباما به توافق پایبند نبود و ترامپ برجام را پاره کرد و هیچ‌کدام بابت این کار هزینه‌ای ندادند.

وی با تاکید بر اهمیت اخذ تعهد از طرف‌های مذاکره برای پایبندی به توافق اظهار کرد: اگر ما توافقی انجام دهیم که تضمین‌های آن ضعیف باشد و تحریم‌های زیادی باقی بماند، اولین معترضین همین افرادی هستند که الان برای زودتر انجام شدن توافق سر و صدا می‌کنند.

مرندی در مورد آینده مذاکرات دوحه گفت: در طی ۳ ماه اخیر بعد از پایان مذاکرات وین گفت‌وگوها ادامه داشت، پیام‌ها رد و بدل شد و مواضع آمریکایی‌ها در این مدت تا حدودی تغییر کرده و مقداری امتیاز داده شد، هم‌اکنون نیز اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها انگیزه بالایی برای توافق داشته و اصرار دارند مذاکرات ادامه داشته باشد.

کارشناس روابط بین‌الملل در پایان گفت: در حال حاضر کشورهای غربی باید قدم‌های آخر را برای توافق بردارند و در نهایت باید دید که آن‌ها این قدم‌ها را بر می‌دارند یا بازهم مذاکرات به طول می‌انجامد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • گشتاسپ IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    12 1
    امکان مصالحه بین دو کشوری که بصورت حاد تخاصم فزاینده شدیدی دارند نیست.بین سیاست های دو کشور تخاصم ۳۶۰ درجه ای هست.هیچ نقطه مشترکی هم ندارند
    • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      23 2
      جناب تخاصم ۳۶۰ درجه مصطلح دوستی است نه عداوت . تخاصم ۱۸۰ درجه عداوت میشه .
    • میثم IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      5 9
      360 درجه یه اصطلاحه، حالا شما که میگید باید بگی 180 درجه می خوای ادعای دانش ریاضی کنی؟
    • حجت RU ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      12 0
      حسن تویی؟ آخه پروفسور ، ۳۶۰ درجه یعنی انطباق کامل و صد در صد
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      6 0
      صنعت اقتصادی ودارویی که سیاسی نیست ماهم باامریکا کاری نداریم کاخ سفیداست که تهاجمهای بیوقفه ی رسانه ای تروریستی نیابتی تحریم واغتشاش راه انداخته
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    13 1
    مراقب نفوذي هاي گرين كارتي در تيم مذاكره هستيد يا چون منتسب به دولت انقلابيه طيب و طاهر فرضش كرديد؟!!!
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      2 4
      دیر از خواب پاشدی اون تیم گرین کارتی عوض شده و چون این تیم نفوذی توش نیست میگن باید عوض بشه
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    10 2
    دقت کنید قراردادی مردانه بسته شود نه زنانه.
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      5 0
      مگر محدودیت در صنعت و دانش کشور افتخار هم دارد که به دست چه خصلتی قرارداد بسته شود چون همگی خیانت هست هیچ تازه دبه هم می شود حخخخخخه
  • ش. AE ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    10 1
    می‌خوایم هفتاد سال امتیاز ندن این حیوانات سیرک از اربابشون صهیونیست های کودک کش اطاعت میکنند حالا شما اخبار رو گرم کنید باز از مذاکره صحبت کنید
  • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    14 2
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
    • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
      1 1
      به تمام معنا نوکر اسراییل دست نشانده صهیونیست
  • سید فروزان CH ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    13 0
    اروپا در راس آن فرانسه ،رسما اعلام کرده حافظ منافع و امنیت رژیم اشغالگر است ، به آنها هم هیچ رقم نباید اعتماد کرد ،بخصوص با یاوه گویی دیروز مکرون
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 0
    نه حرف میخواهیم نه امتیازحقمان رابخاطردوربین گذاری درصنایع اتمی بدهند ورقهای دارویی وارزطلای بلوکه شده رادرفرودگاه ببینیم ورسانه ای کنید بقیه اش ازحرف وقول وتحلیل ارزش ندارد
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    9 2
    منافع کشوررا وسیله معامله عشق مذاکره با اجانب مذاکره بی معنی با چند کشور معلوم الحال کرده اید - چرا باید منافع مشروع کشورما وجه المصالحه قرار بگیرد - صورت مسئله ی طرح مذاکره از بن بی معنی است - غرور ملت را دارید جریحه دار می کنید - شماها همه ایران گذاشته اید به معامله ی بی معنی بنام مذاکره اصلا در این بین مذاکره چه معنی دارد؟
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      2 4
      بی خود ادای وطن پرستها را در نیار
    • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
      3 0
      درست گفته اند تصور کنید کسی بدون این که بدهکار کسی باشد خانه اش را ابزار مذاکره قرار بدهد برای شکم خودش شرم اور است در جریان این مذاکرات اونا چیزی را از دست نمی دهند سر ثروت و هستی و تحقیر تاریخی یک ملت(ملت ایران) دارند مثلا مذاکره می کنند - نه عزیزم حرف راست را از کودک بشنوید پادشاه لخت است(مذاکره سر منافع مشروع کشور معنی ندارد) این واقعیت است - به سؤال پاسخ بدهید - آورده غرب چی هست؟ چرا باید برای اموال ملت با اجانب با عشق مذاکره با هستی ملت بازی می شود؟ در این مذاکرات بدنام کننده شعور سیاسی ایرانیان بوسیله جهانیان به سخره گرفته شده است.
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    4 0
    خواهشا ایران محکم مقاومت کند اصلا حتی یک میلیمتر کوتاه نیاید حتی ایران زیاد تر از برجام بخواهد به غرب شوک بزنید مثلا خروج از آژانس یا افزایش قیمت نفت با هماهنگی روسیه ونزوئلا الجزایر یا افزایش غنی سازی ۶۰درصد
  • جاویدایران NL ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    7 1
    به نظر شما واقعاً دیگه به مذاکرات برجامی نیاز داریم اصلاً؟ احساس نمیکنید جوّ دنیا تغییر کرده و دیگه هیچ چیزی مثل سابق نیست؟ وقتی ایران عضو شانگهای میشه و درحال پذیرفته شدن در بریکس هست و جنگ اوکراین و بوجود اومدن تضادهای منافع شدید بین روسیه و چین با امریکا و کلی ماجرای دیگه بنظر شما چرا ما همچنان باید دنبال مذاکرات برجامی باشیم؟
  • DE ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    7 0
    مشاور تیم مذاکره ایران: آمریکایی‌ها، مقداری امتیاز دادند. وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه چهارشنبه از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد . امتیاز خوبی بود.
  • نام آشنا IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    8 0
    مسئولین محترم تیم مذاکره کننده : اگر امریکا به صورت قطره چکانی امتیازی میدهد به دلیل اینست که یک در باغ سبزی به ما نشان دهد تا به او اعتماد کنیم .درضمن یادمان باشد که یانکی ها تنها کاری که از دستشان بر میاید همین تحریم است. انها اگر بخواهند به یکباره تحریمهائی را که کلیدی هستند را بر دارند انگاه امکان دارد تمام انچه که دراین سالها رشته اند پنبه شود. از این یانکی ها دغلکار تر و پست تر و خبیث تر خود خود رذلشان هستند. ما اصلا نباید به این امتیازات الکی و کم ارزش این یانکی ها دلخوش کنیم. برداشتن تمام تحریمها و ازاد سازی تمام ارزهای بلوکه شده ایران در سراسر دنیا اولین خواسته ما باید باشد. کوچکترین هراسی از این یانکی های پست و مزدور و رذل به دلتان راه ندهید.
  • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    1 0
    انگیزه بالایی برای توافق داشته مشخصه انگیزه بالایی دارن اما به نفع خودشون ...
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    3 0
    شیر حذف تحریم ها رو با سه انگشت ممکنه باز کنند اما اگر قطره چکانی باز کرده باشند با یک انگشت میتونن جلوش رو بگیرن همون‌طور که قبلاً این کار رو کردند / پس حواس ها جمع باشه اینبار شیر رو تا ته بازکنند که با کف دستشون هم نتونن جلوش رو بگیرن / اون یه مقدار امتیاز قطره چکانی بدرد نمیخوره
  • علیرضا IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 3
    همه دنیا بد و مزخرف هستن فقط آقایون مسوولین مذاکره کننده خوبن و آدم حسابی ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس