قوه قضائیه

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش مشرق،مسعود ستایشی روز چهارشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دادگاه آنها چه زمانی تشکیل می شود، تصریح کرد:  اینها با قاطعیت در موردشان اتخاذ تضمیم می شود در ۱۸ اردیبهشت تفهیم اتهام شده اند و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور اتهام آنها بوده و تحقیقات در حال انجام است و به محض نتیجه اعلام می کنیم.  مرتبطین آنها که از داخل ارتباط داشتند و مورد بررسی و تحقیق قرار دارند.

سوابق سارقان بانک ملی علت ممنوع الخروج نشدن

وی درباره استرداد متهمان پرونده سرقت بانک ملی و اینکه این متهمان چطور از کشور خارج شدند تصریح کرد: دو نفر از متهمان بانک ملی سال گذشته به بانکی در شهرستان قائمشهر دستبرد می زنند به وسیله نیروهای فراجا شناسایی و دستگیر می شوند. به موجب مقررات براساس رسیدگی در دادسرا برای این متهمان قرار تامین قانونی بازداشت موقت و وثیقه صادر می شود که پس از بازداشت این افراد و براساس شرایطی که ایجاد می شود، براساس قانون جاری پرونده قرار به وثیقه تبدیل می شود و تا تودیع وثیقه آزاد می شوند.

وی تصریح کرد: این فرایند به این شکل صورت گرفته است اما ریاست قوه قضاییه به این موضوع بسنده نکرده و بخاطر اینکه شائبه و ابهامی در فرایند نباشد دستور دادند از طریق مراجع انتظامی این موضوع بررسی شود و اگر به موردی رسیدند که دال بر تخلف انتظامی بود باید مرجع انتظامی تشخیص دهد و گزارش دهند و به صورت قانونی و کامل مطابق قانون رسیدگی شود.

وی درباره اینکه چرا این افراد ممنوع الخروج نشدند، اظهار داشت: ممنوع الخروجی موضوع قانون آیین دادرسی کیفری است و تشخیص آن با قاضی است و اینکه تشخیص درست بوده است در موارد مسایل انتظامی است و رسیدگی می شود و به محض مشخص شدن مسایل را مطرح می کنم.

آخرین وضعیت سند تحول قوه قضاییه

ستایشی درباره سند تحول قوه قضاییه نیز گفت: این یک سند مترقی است و ما تکلیف داریم به بهترین شکل آن را عملیاتی و اجرایی کنیم اما از مجموع ۲۰۹ راهکاری که در سند تحول آمده تاکنون ۱۲۲ راهکار اقدام حسب مورد زمان‌بندی در سند به طور کامل اجرا شده است.

وی درباره میزان پیشرفت راهکارها و اقدامات این سند نیز گفت: از باب اقدامات ویژه ای که صورت گرفته تشکیل بانک اطلاعات ویژه مجرمان و سامانه جامع عملکرد بازرسان است که مقرر شد تا پایان تیرماه وضعیت سند به ریاست قوه تقدیم می شود و اگر تصویب شد اطلاع رسانی در این زمینه صورت می گیرد. سند تحول را منتشر کردیم که مورد تدبیر قرار گیرد و اکنون هم در قسمتی از گزارش های اجرایی اطلاع رسانی خواهیم کرد.

پرونده نهرخواری بهبهان

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده نهرخواری بهبهان گفت: این پرونده مربوط به ۲۶ هزار مترمربع از بستر نهر آب طبیعی است که با نخاله‌های ساختمانی نیز مسدود شده و تغییر کاربری به مسکونی صورت گرفته است و کسانی که در این قضیه نقش داشتند با این شگرد آن را به فروش رسانده‌اند. چهار نفر در این رابطه شناسایی و برای آنها تامین قرار قانونی صادر شده است و برای پنجمین نفر هم قرار صادر شده است، فرایند تفهیم اتهام و صدور قرار تعقیب صورت گرفته است و به دادگاه خواهد رفت و رسیدگی قانونی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله اول بازداشت موقت و بعد از آن وثیقه به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال صادر شده که آزاد شدند تا احکام قانونی آنها صادر شود. یکی از این افراد از کارکنان ثبت  اسناد، یکی دیگر بازنشسته در حوزه ثبت و دیگری یکی از افرادی است که عضو هیات مدیره تعاونی مسکن بوده است. خدمات خوبی در سازمان ثبت و اسناد صورت گرفته اما دستگاه قضایی در برخورد با افراد هیچ اغماضی نخواهد داشت.

رقم صعودی استفاده از پابند الکترونیکی/نگاه اصلی به کاهش جمعیت کیفری

سخنگوی قوه قضاییه درباره بحث خدمات زندان نیز گفت: نگاه اصلی ما این است که جمعیت کیفری ما کاهش یابد؛ افتخار دستگاه قضایی زندانی کردن کسی نیست که فرد از خانواده جدا شود و از شمول افراد آسیب پذیر محسوب شود؛ افتخار ما این است که کسانی که مستحق زندان رفتن هستند با قاطعیت با آنها برخورد شود که شامل اراذل و اوباش و مخلان نظام و امنیت کشور هستند.

ستایشی تصریح کرد: در بحث اقدامات تامینی و امنیتی اقدامات خوبی صورت گرفته است و در حوزه بهداشت نیز برنامه های خوبی انجام شده است از موارد اقداماتی که صورت گرفته برنامه حمایتی و مشاوره مددجویان (زندانیان در حبس) است و آموزش مهارت زندگی به زندانیان، اشتغال خانواده زندانیان با حمایت کمیته امداد، ترویج فرهنگ کتاب و اشتغال و حرفه آموزی است؛ البته امیدواریم تا پایان شهریور ۳۰ درصد و تا پایان اسفند به ۵۰ درصد اشتغالزایی برای این افراد دست پیدا کنیم.

وی از نظر مجازات های جایگزین نیز گفت: پابند الکترونیک چیزی است که مورد تاکید است و رقم استفاده از آن صعودی است و جایگزین حبس شده است و از همه خدمتگزاران و قضات تقاضا داریم از این ظرفیت قانونی بهره کامل را ببرند.

سخنگوی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: در راستای تحقق مطالبات رهبری ساعی خواهیم بود و پرتلاش بحث شناسایی گلوگاه و مقابله بی امان و مقتدرانه و در هم شکستن حوزه فساد اقدام کرده ایم و نگاه ریاست قوه قضاییه این است که فساد باید محو شود و طبق فرمان حضرت آقا باید در هم شکسته شود و اقدام خوبی در حوزه بازرسی در این زمینه صورت گرفته است.

ستایشی در رابطه با عملکرد ضابطان نیز گفت: فرامینی که حضرت آقا داشتند و توجه و تذکری که در موضوعات مختلف از جمله امور ضابطان عام و خاص داشتند این موارد را توجه ویژه داریم و ملاک عمل دستگاه قضایی خواهد بود و دستگاه به صورت مستقل عمل خواهد کرد و از نظرات ضابطان هم استفاده خواهد کرد.

لزوم پیگیری وضعیت حمید نوری در سوئد

وی در رابطه با دادگاه حمید نوری نیز تصریح کرد: برایم سند افتخار است که در اولین نشست خبری به ظلم ها در حوزه حقوق بشر و بین المللی پرداختم و ابراز کردم این تعارضات به حقوق بشر غصه و غم و نگرانی جدی به حقوق بشر است به خصوص در رابطه با حمید نوری و اسدالله اسدی است. در این رابطه ۲ سال و هشت ماه مداوم و مستمر انفرادی بوده، این حقوق بشر است. وضعیت بینایی وی بسیار وخیم و نگران کننده است و باید به چشم پزشک رجوع کند اما منع شده است و دارد بینای خودش را از دست می دهد.

وی تصریح کرد: زندان های آنجا زیر نظر قوه مجریه است خوب می بینیم که محدودیت ها را تشدید کردند مگر قاضی فصل الخطاب نیست چرا نباید محدودیت ها کمتر شود. در ایران قاضی با تمسک به شرع و قانون حکم و دستور می دهد قاضی حر و شریف در نظام مقدس جمهوری اسلامی است و اهتمام بر صدور آرای متقن و محکم و واجد استدلال دارد ولی قاضی آنجا منع محدودیت را اعلام می کند اما آنها کار خودشان را انجام می دهند.

وی خاطرنشان کرد: تماس با خانواده وی محدودتر شده است تا دو سال امکان ملاقات حضوری نداشته است باورکردنی نیست که ۴۰ روز تماس او با خانواده به طور کامل قطع بوده است این کجای ضوابط و مقررات است. انتظار داریم سازمان زندان سوئد اعمال محدودیت های آقای نوری که این مجموعه مسئول اصلی آن است و این محدودیت ها قابل پذیرش نیست. از وزارت امور خارجه انتظار داریم با مذاکرات و تماس هایی که دارند بحث آزادی نوری را با فوریت طلب کنند و به گونه ای باشد که این موضوع دیگر استمرار نداشته باشد.

آخرین وضعیت پرونده میرکاظمی(رعیت)

وی در رابطه با پرونده سیدحسن میرکاظمی(رعیت) و متهمان این پرونده نیز گفت: پرونده آنها رسیدکی شده و حکم محکومیت برای آنها صادر شده است و برخی متهمان به دادنامه بدوی اعتراض داشته و کسانی که اتهام معاونت در جرم بوده پرونده را به مرجع مقدماتی برگردانده است تا نقص آن مورد بررسی و تکمیل شود و به نتیجه نهایی برسد ولی حکم میرکاظمی قطعی صادر شده و به اطلاع هم رسیده است.

دستگیری ۲ نفر در ارتباط با پرونده تخلفات کنکور

سخنگوی قوه قضاییه درباره تخلفات کنکور امسال گفت: در این قضیه در تهران دو نفر دستگیر شدند، این قضیه به شکلی بوده که در فضای مجازی با فروش تجهیزات شنود برخی بهره برداری کردند، عمده این اقدامات در فضای مجازی که یک گرفتاری و البته هم فرصت و هم تهدید است رخ داده است اما تعدادی از داوطلبان از این تجهیزات استفاده کردند و موضوع بررسی شده و کسانی که خریداری کردند مشخصات آنها به دست آمده است و ضابطان با همکاری دستگاه قضایی مسایل را رصد می کنند.

ستایشی ادامه داد: ۴۵۰ نفر از داوطلبان که از این ظرفیت‌ها استفاده کردند از رفتن به حوزه امتحان جلوگیری شدند و دو نفر بازداشتی پرونده آنها تشکیل شده است و در دو شهرستان آذربایجان غربی نیز اتفاقاتی رخ داده است که با تلاشی از سوی مسئولان قضایی این موارد بررسی شده و موضوعات در این دو شهرستان جمع آوری کرده و مشکل خاصی در این زمینه نداریم و نظارت ها صورت می گیرد.

وی در رابطه با حادثه قطار مشهد نیز گفت: لوکوموتیوران و راننده بیل مکانیکی و رییس قطار و متصدی ترافیک خط و سرپرست بهسازی ریل تفهیم اتهام شده اند و قرار تعقیب قانونی برای آنها صورت گرفته است. در ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ جهت تحقیقات و شرکت در کمیسیون سوانح تحویل ماموران پلیس راه شرق شدند و بعد به زندان عودت داده شدند و افرادی که با تودیع وثیقه می توانستند آزاد شوند مطابق قانون تودیع وثیقه شده و آزاد شدند.  

وی ادامه داد: در هفت مورد مطالب احصا شده است درصد قصور احصا شده است و براساس آن اقدامات قضایی بعدی نسبت به قاصران و مقصران صورت می گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین به موضوع هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس توسط آمریکایی ها اشاره کرد و گفت: در این حادثه متاسفانه تعدادی از کودکان به دست آمریکای کودک‌کش کشته شدند.

ستایشی با بیان اینکه اعتقاد دارم دولت آمریکا یکی از ناقضین حقوق بشر است، ادامه داد: ایران در دفاع از حقوق انسان‌ها هیچ تبعیضی را روا نمی‌دارد و قوانین اساسی ما برای همه مشخص است و در صیانت از حقوق ملت ایران هیچ تسامحی نمی پذیرد و مبارزه با ستم را وظیفه خودش می داند.

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه در این دوره نقد پذیر است و تلاش دارد در فضای نقد و مسائل چالشی امور را به نحو احسن انجام دهد، افزود: رییس قوه نیز تاکید دارند که این اقدام به صورت یک حرکت خوب پذیرفته شود، و در این راستا دبیرخانه ای در معاونت پیشگیری از وقوع جرم تشکیل شده و جشنواره نقد برتر برگزار می شود.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه ۵۵۰ مقاله به دبیرخانه این جشنواره ارائه شده است، اظهار داشت: ۳۲ درصد نقدها در رابطه با موضوع رسیدگی به تظلمات و نقدها،   ۲۳درصد در رابطه با نظارت بر حسن اجرای قوانین، ۱۹ درصد اجرای حقوق عامه و ۱۸ درصد پیشگیری از وقوع جرم، ۳ درصد مسایل مدیریتی قوه و ۵ درصد مربوط به سایر موضوعات است.

ادامه دارد...

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    2 0
    فکری هم برای عمل زشت و پلید (و ضد فرهنگ غنی ایرانی) یعنی عمل ناپسند سگ بازی و سگ گردانی کنید. در کجای تاریخ شکوهمند ایرانیان گفته شده است که ایرانیان با سگ هم غذا و هم سفره می شدند ؟؟!! واقعا" چندش آور است. زندگی سگی هیچ سابقه و رنگ ایرانی ندارد، بویژه اینکه اغلب مردم ایران مسلمانند. حتی مسیحیان مؤمن ایرانی هم زندگی اشان را با زندگی سگ مخلوط نمی کنند. جای بسی تأسف است که بعضی زن های بیچاره بجای فرزند آوری و لذت مادر بودن سگ را در آغوش می گیرند و بغل می کنند. ای خاک بر سرشان که ازهمان سگ هم حیوان تر و پست ترند.
  • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
    0 0
    کارمسئولین اشرافی نجومی بگیرفاسداست که جاسوسان رابه خزانه ربط داده رهبرفرمودشفافیت که هنوزاقدامی نشده
    • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
      0 0
      اقدام نشده؟؟؟؟ فعلا که شورای نگهبان رد کرد و دوباره مجلس اومد
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۶
    0 0
    سلام ادامه دارد هنوز نوشته ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس