تصویر ذهنی همه‌ی ما از میز بیلیارد یک خانواده یا گروه خلافکار است که فقط برای نشان‌دادن میزان ثروت و قدرت خود، یک  میز بیلیارد بزرگ و تجملی وسط سالن قرار داده‌اند و تا پایان سریال هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌شود.

جا دارد اشاره کنیم که میز بیلیارد در ایران هم تولید می‌شود. میز بیلیارد، پول (Pool) نامیده می‌شود و نباید آن را با میز ایت بال اشتباه بگیریم.

میز بیلیارد ساخت ایران قیمت پایین‌تری دارد و به‌راحتی می‌توانید خرید اینترنتی انجام دهید و میز بیلیارد را درب منزل تحویل بگیرید.

حالا که متوجه شدیم تمام میزهای بیلیارد گران‌قیمت نیستند و برخی فقط کمی گران‌تر از میزناهارخوری هستند، با دید بازتری به توضیح درباره میز بیلیارد و انواع آن می‌پردازیم.

جالب است بدانید که برخی از میزهای بیلیارد قابلیت تبدیل‌شدن به میز ناهارخوری را هم دارند و می‌توانید با خرید این مدل میز بیلیارد در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

یک میز بیلیارد استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

در هر صنعتی افراد سودجو سعی می‌کنند تا با کپی‌برداری‌های غلط از محصولات استاندارد، به حاشیه‌سود بالایی برسند. پس لازم است که ابتدا با ویژگی‌های یک میز استاندارد آشنا شوید.

میز بیلیارد بسته به نوع و مدل آن در ابعاد مختلفی تولید می‌شود. اما به‌طورکلی میز بیلیارد استاندارد، مستطیل‌شکل است و 4 پایه دارد که پایه‌ها کمی از لبه‌های میز داخل‌تر هستند تا پای بازیکنان درحین‌حرکت به آن‌ها گیر نکند.

میز بیلیارد چیست و چه مشخصاتی دارد؟

میز بیلیارد 6 پاکت دارد که توپ‌ها باید درون این پاکت‌ها قرار بگیرند تا به شما امتیاز تعلق بگیرد. در اینجا استثنایی وجود دارد. میز بیلیارد کاروم (Carom) پاکت ندارد!

بازی کاروم بسیار سخت‌تر از بازی‌های معمولی بیلیارد است و اغلب افراد حرفه‌ای که سال‌ها تجربه‌ی بازی بیلیارد دارند، وارد بازی کاروم می‌شوند. پس فعلا این مدل میز بیلیارد را توضیح نمی‌دهیم.

میز بیلیارد استاندارد، صفحه‌ای سبزرنگ دارد. رنگ سبز متداول میز بیلیارد به‌دلیل تاریخچه این بازی‌ست که در ابتدا روی چمن اتفاق می‌افتاده است.

امروزه اما میز بیلیارد در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود که می‌توانید مطابق با سلیقه و یا دکور خانه‌ی خود هر رنگی که دوست دارید سفارش دهید. بااین‌حال رنگی را انتخاب کنید که چشمتان را اذیت نکند و بتوانید به‌راحتی توپ‌ها را ببینید.

زیر این لایه‌ی سبزرنگ که اغلب از جنس پشم شیشه یا پشم معمولی و یا مخلوط پشم و نایلون است سنگی قرار گرفته است که تمام سطح میز را پوشش می‌دهد.

این سنگ چون باید سطح وسیعی را پوشش دهد اغلب به‌صورت تکه‌تکه بریده می‌شود و بعد دوباره به یک‌دیگر پیچ می‌شوند. در برخی میزها، سنگ‌ها به‌هم متصل می‌شوند، در برخی به میز و در برخی، از هر دوی این روش‌ها برای اتصال سنگ‌ها استفاده می‌شود.

زمین بازی میز بیلیارد شامل خطی‌ست که به موازات باند پایین در فاصله‌ی 73.7 سانتی‌متر رسم شده است. این خط همان خط بالک است که در مرکز آن نیم‌دایره‌ای به شعاع 29.2 سانتی‌متر رسم شده است.

سطح میز بیلیارد در کناره‌ها کمی بالاتر از سطح بازی هستند تا بازیکن بتواند دست، بدن و یا پای خود را روی آن قرار دهد و ضربه‌ی دقیق‌تری بزند.

به این سطح‌ها، ریل گفته می‌شود. هر میز بیلیارد 6 ریل دارد. دو ریل در دو طرف عرضی میز بیلیارد و 4 ریل دیگر در دو قسمت طولی قرار دارند که در قسمت وسطی به دلیل وجود پاکت‌ها جدا شده‌اند.

هر ریل به یک باند هم نیاز دارد. از این رو هر میز بیلیارد استانداردی 6 باند هم دارد. هر باند باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد تا میز بیلیارد استانداری به شما تحویل داده شود.

میز بیلیارد چیست و چه مشخصاتی دارد؟

باند میز بیلیارد نباید خشک و سفت باشد و هم‌چنین نرمی بیش‌ازحد آن هم استاندارد نیست. وقتی هم که توپ به باند برخورد می‌کند نباید صدایی تولید شود.

دقت کنید که باندها دقیقا باید در ارتفاع مشخصی نصب شده باشند و درصورت نصب باندها بالاتر یا پایین‌تر از اندازه‌ی‌ مشخص‌شده، توپ یا از حرکت می‌ایستد یا به هوا پرتاب می‌شود.

بدنه‌ی میز بیلیارد اغلب از چوب‌های مرغوب ساخته می‌شوند که می‌توانیم به چوب افرا یا راش اشاره کنیم. اغلب رنگ میز بیلیارد به رنگ چوب است و کم‌تر دیده شده است که میز بیلیارد رنگ مصنوعی داشته باشد.

نکته‌ی مهمی که در مورد بدنه میز بیلیارد باید مد نظر داشته باشید این است که میز با سطح افق کاملا موازی باشد و دسته‌ای برای تنظیم میز وجود ندارد.

این اتفاق بین برخی از تولیدکنندگان داخلی رایج شده است و اغلب از هندل‌هایی برای تنظیم دستی میز با سطح افق استفاده می‌شود که همین مسئله کیفیت میز و سطح بازی را بسیار کاهش می‌دهد.

دومین نکته این است که بدنه باید تحمل وزن سنگی که روی آن قرار می‌گیرد را داشته باشد تا عمر بادوام و مناسبی داشته باشد. پس دقت کنید که کیفیت چوب باید تأییدشده باشد.

ابعاد میز بیلیارد

همان‌طور که اشاره کردیم، ابعاد میز بیلیارد با توجه به مدل آن متغیر است. مثلا ابعاد استاندارد میز اسنوکر 3.7 در 1.8 متر است درحالی‌که ابعاد میز بیلیارد خانگی 1.45 در 2.6 متر است.

پس درزمان خرید اینترنتی میز بیلیارد ابعاد آن را در نظر بگیرید و درصورتی‌که فضای مناسبی برای قرارگیری آن در اختیار دارید دست به خرید بزنید.

آشنایی با انواع میز بیلیارد

از انواع میز بیلیارد می‌توانیم به میز ایت بال (8 Ball) و میز بیلیارد خانگی اشاره کنیم. میز بیلیارد خانگی معمولا اندازه‌ای کوچک‌تر از ابعاد میز استاندارد مسابقات دارد تا خانواده‌ها بتوانند در محیطی کوچک‌تر از این بازی لذت ببرند.

بازی اسنوکر هم هم‌خانواده‌ی بیلیارد است و اگر به آن علاقه دارید، باید میز اسنوکر تهیه کنید. تفاوت این بازی با بیلیارد معمولی، در ابعاد میز، ابعاد پاکت‌ها و تعداد توپ‌های موجود در بازی‌ست.

به دلیل کوچک‌تربودن پاکت‌ها در میز اسنوکر نسبت به میز بیلیارد معمولی، سختی بازی اسنوکر بیش‌تر از سایر بازی‌های بیلیارد است و همین مسئله اسنوکر را هیجان‌انگیزتر کرده است.

بازی بیلیارد این روزها آن‌قدر همه‌گیر شده است که حتی به‌عنوان یکی از رشته‌های ورزشی رسمی در جهانِ ورزش شناخته می‌شود و فدراسیون جهانی مخصوص‌به‌خود را دارد.

پس اگر شما هم به این بازی علاقه دارید همین‌حالا میز بیلیارد مخصوص خود را از سایت‌های معتبر خریداری کنید و در کمال آسودگی درِ منزل تحویل بگیرید.


** این محتوا تبلیغاتی است **

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس